Lucke´s Kaninfrågetråd!
**Jag har funderingar på att skaffa en dvärgvädur- om min allergi tillåter- tidigast i början av hösten. Förhoppningsvis ska jag få låna hem en kanin för att se hur det funkar med den + hö. Jag har träffat kaniner vid flera tillfällen utan att känna allergi, men vill vara på den säkra sidan innat ett ev köp. Då jag bor i lägenhet utan balkong så är det en innekanin som gäller.
**
Syftet med den här tråden är att ha alla mina frågor och funderingar- om kaniner i allmänhet och dvv i synnerhet- samlade på ett enda ställe, istället för att starta flera olika trådar.
Jag kommer fylla på med frågor allt eftersom, och är tacksam över era svar! Vill man hellre PM`a mig, så är ni varmt välkomna!
(Jag är tacksam om tråden hålls hyfsat ren från diskussioner som kanske inte hör till ämnet
)
- Väger en hane mer än en hona, som fullvuxen? Hur pass mkt väger en vuxen dvv-hane resp hona?
- Märks alla kaniner- med ring eller tatuering- eller endast de med stamtavla? Vilken märkning är bäst? Är det endast kanin med stamtavla som har godkänd färg/teckning?
- Hur pass lätt och snabbt går det att toa-träna en unge? Jag förstår att det är individuella skillnader, men generellt? Kan man ha icke klumpbildande kattsand i toalådan?
- Finns teckningen/färgen Sallander hos dvv?
- Är dvv stresståliga när det gäller att ta med dem på resor ett par timmar?
- Hur ofta kissar en dvv när man har dem uppe i soffan tex? Förstår att det är individuellt, men på ett ungefär?
- Behöver man vaccinera kaninen om man bor i Stockholm?
- När kan man börja sele-träningen?
- Vilka leksaker är berikande för en kanin?
- Hur pass smart och lättlärd är en dvv- generellt? (Jämfört med tex råttor)
- Blir kaniner präglade på en person oftast?
- Är det vanligt att kaniner stampar och varför gör de så?
- Blir en kastrerad hane lugnare till sättet än en okastrerad? Än en hona?
- Kan man ha något annat än halm som bottenmaterial i buren? Matta? Lövträdsströ? Toa-lätt?
*putt*
Hej! Vad kul att du ska köpa en kanin! Jag är också allergisk, fast reagerar bara om dem är inne.Om du har tillgång till att ha kaninen på ballkongen är nog det bra. Jag har inte kännt av höet men det är ju olika från persson till persson.
Vill säga att jag har haft en dvärgvädurs hane, helt underbar!
1. Vet inte riktigt. Kan vara efter föreldrarna.
2. Endast de med Stamtavla. Jag tycker öronmärkning är bäst då ringen kan skava om den skulle bli för liten. Jag tror dem måste ha godkännd färg/teckning för stamtavla.
3. Jag vet inte riktigt, då jag har mina kaniner ute och aldrig behövt få dem rummsrena. Ja man kan ha en sån kattsand!
4.Vet inte riktigt, jag tror det!
5. Beror på individen.
6. När jag hade min dvv i knät, handen osv kissade han aldrig. Bara är han var i buren.
7.Jag har aldrig vaccinerat och det har gått bra.
8. Vid ca 3 månader
9. Det finns en boll med hål i som man stoppar in Pellets i, den älskar mina!
10. Min dvv var ganska smart när det gällde mat! Har inte haft andra djur så vet inte direkt.
11. Alltså min dvv fäste sig vid ALLA som höll på med han.
12. Dem stampar för att visa tecken på fara. För att medela det till gruppen.
13. Jag har ej kastrerat så vet inte. Men har hört att dem blir lungnare.
14. Många har kutterspån. Själv har jag det och tycker det är jätte bra! Proppar med halm i bodelen.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#2 Tack för dina svar!
Tyvärr har jag ingen balkong i min lya, så det gäller verkligen att jag inte är allergisk. Jag har fått flera erbjudanden om att låna hem kanin för att testa, det känns väldigt bra så jag inte köper en kanin som jag sen kanske inte tål. Blir det kanin, så blir det troligen en dvv hane
Kom på en till fråga:
15. Vilken typ av sele är bäst för en dvv? Jag har sett att det finns flera olika sorter, som tex "västar".
- Det är lite olika, men man brukar säga att vid utställning så ska de vara mellan 1,4-1,9 för en godkänd vikt, annars går det bra lite över 2kg som kelkanin enligt mig. Honor brukar väga lite mindre än hanarna.
- Det är endast de med stamtavla. Jag tror man kan sätta stamtavla på ogodkänd teckning, men de flesta sätter nog endast härstamningsbevis istället.
- Det är olika beroende på kanin, vissa lär sig snabbare och vissa kanske aldrig lär sig. Kattsand går nog bra men jag rekomenderar toa-lätt.
- Aldrig hört talas om färgen.
- Det beror helt på individen, men jag har personilgen aldrig haft problem med min dvv och reser med han varannan helg. Har dom hö eller någon handduk i transportburen så brukar de vara mer intresserade av de.
- Som liten kissar dom ofta, har nu en dvv unge hemma o hon kissar va 3 ggr på mindre än en timme. Men det beror helt på. Min andra dvv har aldrig kissat utanför buren, inte ens när han var liten. Men testa dig fram så ser du hur mycket hon/han kommer kissa.
- Nej det tror jag inte, men om du vill vara på den säkra sidan så kan du vaccinera.
- Vid 12v ungefär, men då endast att vänja att ta på /av och vänja den vid att ha på sig den, men vid 4 månader kan du träna med kopplet, tänk på att dom är särskilt känsliga när dom är så små!
- Finns många olika leksaker! Te.x en boll man lägger pellets i, bollar med plingor i är väldigt uppskattande hos kaniner!
- Har ingen erfarenhet av råttor men sen beror det väll på vad du vill lära kaninen. Har aldrig försökt lära någon kanin något så har tyvär ingen erfarenhet.
- Helt individuellt. Vissa tyr sig till en person andra till alla.
- Stampandet kan bero på att de känner sig hotade och försöker varna andra. Men efter mina år med kaniner så har jag märkt att stampandet även kan bero på att de vill ha uppmärksamhet. Man ser på kaninen om den känner sig hotad eller bara vill upp i knät.
- Ja oftast blir dom lugnare. Men det finns ingen garanti.
- Matta kan man ha, väldigt praktiskt om kaninen är helt rumsren. Spån tycker jag är bäst då kaninerna tycker det är mjukt att gå på. Toa-lätt har jag testat, mina kaniner satt på sina hus hela tiden och gick inte ens ner när dom fick mat. Men man kan testa sig fram :)
#4 Tack för dina svar!
Sallander är en färg/teckning som ser silveraktig ut, oerhört vacker. Har dock inte fattat om det är en egen ras
Jag kan tänka mig att Toa-lätt är lite för hårt att gå på- jag har det till råttorna´s burbotten, men de lever ju på höjden sas, iom att de klättrar. Som du säger passar det nog bäst i toan för kaniner.
Vilket sele tycker du är bra för en dvv?
Jag har endast provat h-selen och den tycker jag passar bra på en dvv. Men kommer så småning om att prova bogsele :)
#6 Är H-sele ett sånt där enkelt sele med bara några remmar? Vad är bogsele, är det som en väst?
#7 Nu är inte jag så bra på att förklara men h-sele är ungefär som ett H :P Men om du går in på rabb-it.se så kan du kolla på bogselar och h-selar :) Bogselar rekommenderas till kaniner som drar mycket har jag för mig :)
Jag rekommenderar att vaccinera om du bor i stockholm.
RVHD finns i stockholm och är en mycket farlig och smittsam sjukdom.
Kaninen blir sjuk på ett par dagar efter att den fått sjukdomen och är död bara någon dag senare. Det är ytterst få kaniner som klarar sjukdomen.
Enda sättet att skydda kaninen är att vaccinera den. Har man en kanin som "bara dött" så ska man misstänka RVHD, skicka kaninen på obduktion och fråga vet. vilket medel man ska rengöra sina saker med.
Man måste rengöra precis allt då RVHD sprids med allt. Tapeter, skor, kläder, kanintillbehör, precis allt.
Ser man till att ha kaninen vaccinerad innan den kommer måste man dock inte göra detta. Helst ska även den första kaninen vara vaccinerad då du inte vet om du redan har smittan hemma, det kan du inte veta förrän du skaffar en ovaccinerad kanin.
Smittan lever väldigt länge, några år tror jag det är.
Ska finnas en artikel någonstans, om du vill läsa mer :)
Angående selen så har jag bara provat H - selen, men bogsele skulle jag kunna tänka mig om jag hade en dragig kanin.
Enda nackdelen med H-selen är väll att den åker åt sidan :/
#11 ja :(
#8 Å, vilka fina selar! Och med grodmönster och allt, jag som älskar grodor
Bogselarna ser ju stabilare ut än H´na. Har även sett selen som ser ut som en väst/jacka, men de kanske inte är så bra..?
#9 Måste man vaccinera flera ggr/varje år? Kostnad? Är det krav på att ens kanin ska vara vaccinerad vid utställningar?
#13 Njja västen har jag ingen erfarenhet av men den verkar inte så jätte bra. Då rekommenderar jag H - selen isället!
#13 Först är det grundvaccinering på 2 sprutor, därefter 2ggr/år. Några hundralappar går det på.
Nej det är inte krav på det, men tänk på att någon annan utställare kan ta med sig smittan, även fast den utställarens kaniner är vaccinerade.
#14 Blir nog H eller bog då, om jag skaffar kanin…
#15 Är RVHD vanligt? Kan ju helt klart vara värt att vaccinera…
Jag har varit inne på många kaninuppfödares hemsidor och slås av att många har ett stort antal kaniner samtidigt som de har jobb/pluggar och familj. Kaninerna bor förstås ute/i kaningård så umgänget med dem blir mer begränsat än om man som jag bor med mina djur (tamråttor) under samma tak. Jag har fått för mig- efter att ha läst en massa trådar på kaninsidorna här på iFokus- att kaniner inte är lika "tama från början" som tex tamråttor är. Självklart vet jag att det är helt olika sorters djur- en kanin är ju enbart ett bytesdjur, medan en råtta är både bytes- och rovdjur. Råttor är säkerligen "tuffare" djur genetiskt, medan kaniner är lite skyggare. Jag undrar alltså:
16. Är de flesta kaninuppfödare mest inriktade på att föda upp estetiskt tilltalande kaniner, som gör sig bra på utställning (samt ev bra hoppare, i de fallen)? Hur gör man som uppfödare för att få fram riktigt trevliga och keliga människoälskande kaniner, när man kanske inte umgås så mycket med sina djur? Tänker att om jag ska leva med det här djuret i kanske 7-10 år, så är det förstås viktigt att det är ett trevligt husdjur, som tycker om att umgås med mig.
Jag måste erkänna att jag är lite lätt oroad inför ett ev kanin-köp eftersom jag är väldigt mån om att få tag i en så mysig och trevlig kanin som möjligt, men inte vet om uppfödare lägger ner krut på just den biten. Jag tjatar om mina råttor- men där är det oftast inga problem alls med att hitta riktigt bra keldjur- och råkar man köpa ett djur som inte är så pigg på att kela med matte så är det inte hela världen eftersom man har en hel flock, så det finns alltid några andra som är så där supermysiga.
#16 Det blir allt vanligare, hur vanligt vet jag inte (bor i södra lappland, där sjukdomen inte finns ännu, så jag håller bara koll på vart den har förekommit så att jag kan se till att vaccinera i tid innan den kommer till oss) men jag tror helt klart att du ska vaccinera :)
#17 Blir det kanin, så blir det vaccination mot det eftersom sjukdomen spridit sig till Mälardalen enl en sida jag tittade på nyss. Kaninpest tycks däremot inte förekomma här.
#18 Låter klokt :)
Fler som vill svara?
PM funkar också
#16 Har precis köpt en kaninunge från en uppfödare med ett 20-tal kaniner, hon har dessutom jobb och ett barn.
Denna kanin är precis som tidigare ungar jag köpt väldigt trevlig, men vågar ännu inte bli klappad, men hon kommer gärna fram och hälsar och nosar på händerna.
De flesta kaninungar brukar vara såhär (finns undantag) tills de vant sig vid sitt hem och vant sig med dig, så man ska, för att göra en bra start med kaninen, låta den vara (inte plocka ut den) de första dagarna. Man får bedömma lite själv när man tycker att kaninen är trygg nog för att börja klappas och plockas i.
Hade några ungar kvar från en tysk jätte-kull som jag hade förra sommaren, dessa kaninungar kunde jag ju ge ännu mer tid än de som åkt först, eftersom de var så många då. Försökte givetvis ge dem så mycket tid som möjligt och de var trevliga och snälla, men de som jag hade kvar var ännu mer människovana så de behövde inte någon "övergångs" period när de fick sitta själva hos nya ägarna, de litade blint på folk :) Men ungar får ju lite hjälp med tilliten eftersom de får vara med syskonen och sin mamma som litar på ägaren som är ute och sköter om dem varje dag så de är inte så konstigt att de är lite tveksamma när de kommer till ett nytt hem och nya människor och ingen kanin den litar på kan visa den att det är ofarligt, den måste alltså komma på det själv. Hur lång tid det tar beror som sagt på individen :)
#21 Tack för ditt svar! Kaniner verkar vara helt annorlunda än råttor, där det är bättre ju fortare man börjar umgås med dem (självklart introducerar man dem för deras nya hem först, men man låter dem inte vara i flera dagar). Jag hade tänkt att jag skulle ta ledigt från jobbigt de första dagarna om jag skaffar kanin- men det kanske är meningslöst om man ändå inte ska umgås så mkt med den i början..?
#22 Nä, det är nog ganska meningslöst. Har haft min skrutt en vecka och det är först nu jag börjat klappa henne lite smått, men hon tycker det är roligare att springa runt och busa.
Det beror ju också på kaninen. Vill du ha en kanin som är lite tamare än andra ungar så tar du en som är lite äldre från en liten uppfödare :) Eller så åker du och hälsar på den några gångar innan den är redo att flytta, så känner kaninen dig lite smått och kan vara tryggare i nya hemmet eftersom den känner dig lite :)
#23 Min tanke är att jag ska hälsa på hos uppfödaren minst en gång (gärna fler) innan ett ev köp. Förhoppningsvis finns det någon skrutt som kan tänkas passa mig (vill ha en lite lugnare men utan att vara skygg, ingen sprallig hoppjerka
). Så en lite äldre kanin kan vara att föredra? Hur gammal ung? De flesta ungar säljs väl från 7-8 veckors ålder?
#24 Okej, det låter ju bra :)
Ja, det gör dem. Men om du tar en som är några veckor "för gammal" typ 10-12 veckor om det finns någon. Annars ska det nog gå jättebra om du hälsar på dem :) Är det någon som hälsar och vill bli kelad med mycket så boka den och när du hälsar på så koncentrerar du dig bara på den så den.
#25 Precis, det låter bra. Även om mina drömmar om ett visst utseende kanske krossas
*puttis*
*puttar igen*
Fler frågor, jag är tacksam för era svar:
17. Ska man låta en kaninunge (ca 8 v. gammal) vara ifred när man får hem den, låta den göra sig hemmastadd i sin nya bur? Hur länge? När kan man börja umgås/kela utanför buren?
18. Jag har hört olika bud om pellets, vitaminer och mineralsten: Behövs extra vitaminer samt en mineralsten? Hur mycket pellets behöver en liten unge per dag? Är pellets något en inne-kanin behöver som vuxen?
19. Vad är bäst att ha för nedslipning av tänderna?(Då jag bor i lägenhet kan jag inte gå ut och hämta grenar i någon trädgård.)
17: Det beror på hur kaninen känner sig i sin nya bur, är han stressad o nervös så kan du låta honom vara ett par dagar tills han känner sig mer hemmastadd. Men är han väldigt trygg och lugn så kan du nästan kela med han samma dag. Men jag hade väntat 1 dygn.
18: Extra vitaminer behövs inte. B-vitamin kan ges extra vid fällning. Mineralsten/saltsten kan du utesluta helt.
Hur mycket pellets dom ska ha beror på vilken ras det är. till kaninungar har jag gett fri tillgång till pellets upp till 6månader, och eftersom jag har dvärgkaniner så får dom 0.5dl ca. Sen beror det också på vilken pellets du ger då 0.5dl kan vara för mycket eller för lite. Men det ser du sen! Det är som sagt svårt och säga exakt hur mycket dom ska ha.
Utekaniner och innekanier ska ha pellets, men ger du tillräckligt bra hö så kan du skippa pelletsen. Men jag rekomenderar att du ger pellets.
19: Hö är det bästa. Grenar kan du köpa i djuraffären(aldrig testat själv dock)
#30 Tack för svar! Ang fråga 18: Det är en Dvv. Pelletssorten är isf Oxbow BunnyBasic. Hur mkt pellets tror du jag behöver ge?
Har aldrig testat den sorten. Men börja med 0.5dl
Vad är det för kanin du ska ha?
#32 Det är en Dvv-hane från en privatperson, ingen etablerad uppfödare. Men han verkar gosig och trevlig, så jag hoppas det blir bra
.
Ja, då har lilla kaninen bott hos mig en dryg vecka. Några fler frågor:
- Nån som vet vad hans teckning heter?
- Tips på något enkelt hinder för att se om han gillar att hoppa (när han blir lite äldre)?Alltså ngt man kanske kan bygga ihop av sånt som finns hemma? Hur högt bör det vara max?
- FInns det något sätt att få hans tassar vita? Han är uppvuxen i ute-bur så tassarna var rätt gula när han flyttade hem till mig…
- Han är svårroad med leksaker- gärna fler tips på vad jag kan berika hans bur med…
1. Måste få se ryggen också, men matlad/brokad säger jag utifrån det jag ser nu.
2. Lite tips: http://libraartic.com/
3. Kaninungar har liksom barn liten blåsa och kissar på sig. Min fyramånaders börjar nu få vitare och vitare tassar och allt kiss på ett stället, eftersom hon börjar kunna hålla sig. Håll buren så ren du kan och är han riktigt skitig om tassarna så kan jag rekommendera snow white paste, jättebra :)
4. Saker att hoppa på, toarullar med gottis i, tunnlar osv. brukar vara uppskattat.
#35 Tack för svar!
Bifogar en ryggbild.
Han har hittills varit jätteduktig med kissandet- bara kissat på toalådan både i buren och när han är lös i mitt kök. Pluttar gör han dock överallt. Den där pastan, ska man använda den en gång eller regelbundet?
Har ännu inte vågat ge honom något gott (endast fått hö, pellets samt grenar) då jag är orolig för att han blir dålig i magen- har du exempel på godsaker som är skonsamma för en liten 9-veckors?
Manteltecknad, viltfärg av något slag (är inte så bra på färger tyvärr).
Jo, man kan använda den lite nu och då, men jag tror inte man ska använda den alltför ofta. Den är mest tänkt för att ha på kaninen innan utställning eller liknande så att man inte får avdrag ;)
Du kan ju låta honom få pelletsen i toarullarna, då tar det längre tid för honom att äta och han aktiveras med och du behöver inte vänja in honom med något nytt. Annars så kan du vänja in honom med lite havregryn, det uppskattas hos mina men de får ju inte det allför ofta. Nån bit torkad frukt (typ banan, hemtorkad då eftersom de man köper i affär ofta är sockrade) brukar också vara skoj att få tycker mina :)
#37 Han är chinchilla & vit enl uppfödaren.
Ah, han ska inte ställas ut, tycker bara det ser lite trist ut med gula tassar
Bra förslag med pellets- han är nämligen smått galen i dem, så jag har varit lite restriktiv så han inte ska favorisera pellets framför hö
#38 Ja, kanske chinchilla mantlad? Haha, nej, jag är verkligen inte bra på färger.
Jo, det gör ju det, men jag kan trösta med att det blir bättre med åren.
Min jätte skaffade jag när han var 6månader, han hade gula tassar tills han var ca 1-1,5år (jättar växer långsammare än dvärgar, jag räknar dem som fullvuxna vid 2år då muskler och allt är färdigvuxet) och nu är han 3år gammal och har knappt en gul fläck :)
#39 Mantlad är alltså när färgen går ner över hela ryggen? Kaniner är helt nytt för mig, så jag har verkligen inte stenkoll på teckningar
Bor din jätte inne eller ute? Tycker inte det borde finnas mkt som missfärgar hans tassar då han bor inne hos mig- men som du säger, det kanske växer bort med tiden
Vilken sötnos!
Ang färgen så har jag ingen aning, mantlad är jag rätt säker på att han är, men som ovanstående säger så kan det vara chincilla mantlad.
Godsaker ska vänjas in så de inte blir dåliga i magen, dvs kan du ge en liten bit morot/äpple eller vad du vill ge han och sedan öka sakta. Det är just när dom får för mycket av de goda på en o samma gång när dom inte är vana som dom blir dåliga i magen.
Har du halm i buren? Hade uppfödaren det? För just halm "färgar" av sig på de vita tassarna
Därför får inte min vit blåögda herre någon halm alls
. Galltvål kan du också använda. Det tar tid om man väntar ut så att tassarna blir "vita", men är han bara sällskapskanin så tycker jag du ska vänta ut det.
#41 Tack, ja han är verkligen söt
Kan de även bli dåliga i magen av pellets? Han får samma pellets som hos uppfödaren (Oxbow för växande kaniner) men eftersom han kastar sig på skålen och äter upp allt på en gång, har jag inte vågat ge honom mer än 1 msk per dag. Är det för lite för en växande unge? Hö äter han hela tiden, han har verkligen aptit. Men när pelletsen serveras så är det dem han ägnar sig åt tills de är slut.
Uppfödaren hade halm och spån plus att buren var delvis på deras gräsmatta. Här hemma (han bor inne) har jag matta i buren, det är så enkelt att hålla rent då. Jo, han får nog gå med sina gula tassar, de är ju lite mindre gula nu sen han flyttade från sin utebur. Haha, jag förstår att du inte har halm till din helvita
Jag gav mina fri tillgång till pellets upp till 6månader. De blev aldrig dåliga i magen så att säga, sen minska jag till 0.5dl.
Men eftersom han äter hö bra så tycker jag du testar att fortsätta 1msk o ser du att han börjar bli lite väl tunn så kan du öka pellets mängden. Dom väljer gärna de dom mättar sig på fortast, i detta fallet är det pelletsen, därför ska man ge så lite pellets som möjligt så att de äter mer av hö't.
Ska du fortsätta med det fodret eller har du tänkt o byta lite längre fram?
Hm, eftersom jag är helt ovan vid kaniner, så vet jag inte hur de ska vara i hullet. Han är ju rätt tunn men absolut inte utmärglad.
Ang pelletsen så hade jag tänkt att så småningom fasa ut Oxbow till Cuni Complete, då det fodret är lite lättare att få tag i. (Oxbow finns inte i så många djuraffärer) Men hö blir förstås huvudfödan, det är nu när han växer som jag vill komplettera med pellets.
Du märker allt!
Om du tänkt o byta pellets, glöm då inte att vänja in han med det nya, dvs du blandar in det nya med de gammla, för fort foderbyte är inte bra för deras magar.
Ja, jag lär nog göra det
Absolut, det vet jag att jag ska göra för att få en skonsam övergång. Det var därför jag skrev fasa istället för byta
. När det gäller hö från affären- hur vet man om det är bra? De saknar ju datummärkning. Finns det hö-sorter som är bättre än andra. Oxbow tex. har ju ett väldigt dyrt hö- är det bättre än annat hö?
För säkerhetsskull tycker jag inte att du ska ge mer än 1dl, vissa ungar börjar stressäta och din låter som om han har en tendens att göra det.
Kring 4-5månader brukar jag dra ner till en halv dl, men det beror ju på kaninen också :)
Bästa höet är det man kan köpa från vettiga bönder, det ska vara friskt och grönt och gärna lite grövre. Skickar man höet på analys kan man få fram vilket hö som är bäst :)
Cuni complete är btw ett mycket bra foder, bra val! :)
#47 Nu får han endast en msk per dag, ev kommer jag ge honom 1 msk morgon och 1 msk kväll, medan han växer.
Hm, har inte tillgång till bönder tyvärr, så köper i affär. För tillfället äter han Lissma Hö, som är ekologiskt.
Ja, det verkar som många förespråkar C C
Mitt inlägg försvann tyvär :/
Men skrev iaf att du skulle söka upp en bonde o köpa hö därifrån, men ser nu att du skrev att du inte har tillgång till någon. Varför har du inte det?
Men hur är det höet du ger han nu? Är det grovt, luktar fräscht o ser bra ut? För isånnafall kan du fortsätta köpa det 
#49 Jag bor i Stockholm och har inte körkort/bil.
Har ingen vana av hö då jag har råttor, men jag tycker att det jag ger honom ser fräscht ut och luktar gott. Ang grovleken så har jag inget att jämföra med- men det är ju liksom blandade tjocklekar på stråna.
Ny fråga! Hur varmt måste det vara ute för att kunna ta ut en inne-kanin på promenad? Om några dagar är min skrutt 10 veckor, då kan man tydligen börja träna att ha sele på. Tänkte förstås träna inne först, men det vore ju trevligt att kunna vara utomhus en liten stund sen när han vant sig.
#51 Inte mer än 10graders temperaturskillnad mellan ute och inne. På de allra flesta ställen är chansen förbrukad, för man räknar efter temperaturen i skuggan.
Tänk bara på att så unga kaniner har skört skelett, så var försiktig med kopplet och ha gärna ett som är överdrivet långt, så du inte råkar rycka, det är ganska lätt hänt med en ung kanin som kanske vill spralla lite.
#52 Nja, inte om oktober håller sig mild, runt 10-15 grader varmt alltså
. Får se hur han reagerar med sele på här hemma först, innan vi beger oss ut…
#53 Kan rekommendera denna artikel btw så du vet hur du ska gå till väga (om du inte redan vet) :)
Han går ju inte ställa ut om han inte har stamtavla…
Lycka till med han!
#55 Men hon skrev i inlägg #38 att han inte skulle ställas ut, apropå att jag sa att snow white paste är tänkt mest för utställning och då menade jag att ställa ut gör man ju inte varje vecka vilket betyder att man kanske inte ska använda det så mycket :P
Invecklat blev det kanske, men hoppas du förstår vad jag menade :)
#56 Ja, men menade att det var grubblerier om färged/teckningen. Om han hade haft stamtavla så hade färgen stått där. Och då hade TS inte behövt frågat om färgen, då de skulle stått på stamtavlan.
#57 Jaha, okej :)
Ang temperaturskillnaderna så kan du absolut ha din kanin ute om det är under 10grader, MEN jag rekommenderar att du är ute då i högst 10 min. Och ser du direkt du kommer ut att kaninen fryser o bara står stilla så gå in istället. Nu kan du absolut ha han ute mer än 10 minuter om HAN tycker det är okej, dvs så han inte står o fryser 
#54 Tack, jag ska läsa den
#55+57 Nä, han kommer från en privatperson och saknar stamtavla. Så vi får skippa skönhetstävlingarna
.
#59 Vad bra, jag hoppas att det dröjer läääänge innan det blir kallt så han får prova på att komma ut innan vintern kommer