Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettmat-utfodring
Läst 1122 ggr
Emelice1206
0

Börja med pellets?

Min hane har haft lite problem med pellets och ätit hö ett tag. Men tänkte det kunde gå att börja om med det nu. Så hur gör jag på bästa sätt?

[_annaH]
0

Hur mycket pellets fick han i början?

Börja med lite pellets nu och sen ökar du lite i taget.

Emelice1206
0

Han har varit rätt liten, så vi har gett honom runt 1 dl per dag. Okej, ska testa.

Fridaaaa
0

Mer än 1 dl pellets bör du inte ge, det är ganska mycket.

Är han i behov av pellets?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_annaH]
0

#3 Fast det beror på hur hans hull är, vissa kan behöva mer pellets än andra Glad

Fridaaaa
0

#4 Jo men om en dvärgkanin behöver mycket pellets borde man kolla över sitt hö eller kaninen :) Min jättekanin får 3 dl/dag och han väger 6 kg och är ganska svår att ha i hullet.

För mycket pellets är inte bra för kaniners magar.

[_annaH]
0

#5 Jo visst, eller fodret :) Jag kan inte ge 0.5dl till båda, Elvis får 0.5dl o är dvärgvädur medans honan får ca 2msk då hon går upp otroligt lätt! Båda får väldigt bra hö :)

Fridaaaa
0

#6 Fast höet är ju huvudfödan, så man ska ju helst ge så lite som möjligt av pellets  :)

Mina får med bra hö, 0,5 dl får mina dvärgkaniner, som väger 1,3kg resp. 2 kg. Då har dom bra hö.
Och min ddv rex får 0,7 dl då hon har lite svårare att hålla hullet (rasen är sån överlag).

Emelice1206
0

Han är bra i hullet och jag tror inte han är i särskilt stort behov av pellets, då han äter ganska mycket hö. Fyllde på ca 0,5 dl igår och nu är matskålen tom, men tror jag fortsätter så och ger han istället mycket hö. Låter det bra?

Fridaaaa
0

#8 Ja då räcker det med enbart fri tillgång till hö, skulle du märka att han går ner i vikt får du ge lite pellets då istället :)

Emelice1206
0

#9 Okej, då gör jag så :)