Kaninmat?
Hej! Jag vill bara veta om jag ger min kanin rätt mängd och så i matväg? På morgonen får min kanin en brödbit och någon grönsak, ibland så får han blåbärsris istället för en grönsak…. Han har alltid tillgång till vatten och hö, han är en utekanin så han äter väl lite gräs när han är ute ;) Sen på kvällen får han ca varannan dag nytt hö, nytt vatten, lite under en 1/2 dl pellets och sedan får han en skål med lite bröd, ett halvt äpple, och någon annan grönsak :-) Och på morgonen så byter jag självklart ut vatten, jag har läst i en kanin bok att en kanin ska ljummet vatten, stämmer det? Min kanin får nästan vara ute hela dagen och springa, och jag är nästan alltidute hos han och håller honom sällskap :-) Skulle bli glad för ett snabbt svar :-)
Nytt hö ska dem ha varje dag helst, speciellt om det ligger på burgolvet.
Din kanin kan ju inte äta mycket hö?
Ljummet vatten måste dem ej ha men inte hller iskallt, så något mellanting brukar jag ha :) Och det ska bytas varje dag vattnet.
Bröd ska man ej ge varje dag till kanin heller, det är inte kaninmat :) Kanske som godis då och då men inte mer.
Och frukt är med godis.
Vad är han för ras?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dvärgvädur ;-)
Och jag menar att jag ger han nytt vatten 2 ggr varje dag ;) Och nej han heter faktiskt inte så mycket hö… :/
#3 Minska ner pelletsen då, kan hjälpa. Hö är viktigt att han äter mycket.
Vart köper du hö?
Okej, jag köper hö av min morbror som slår höet själv.
#5 Aha ok ja då borde det vara bra hö :D
Japp :)
När kaninerna äter för mycket gottis så äter de ibland sämre med hö som ju är väldigt viktigt för dem, men kanske inte lika gott som… äpple :) Äpple är för övrigt ingen mat för kaniner utan mer godis. De rekommendationer som jag har sett är ca en matsked "godis" i veckan. Det gäller t.ex. äpple, morot, bär, bröd osv.
Jag skulle nog ge mindre grönsaker också, och mer örter och grenar (utan så mycket blad).
Hur ser hans bajs ut? Är det fasta torra kluttar? När de äter för lite hö brukar det ju påverka bajset.
Tack för alla tips! Jag testade att minska på pelletsen och jag ger han inte "godis" varje dag ;) Så nu äter han nästan upp allt hö jag ger honom ;) Det är oftast fasta torra kluttar ;)
#9 Vad bra! :)