Vilket foder?
Hej! Jag undrar vilket foder och hur mycket man ska ge en dvärgakanineller behöver man bara ge hö och sen lite grönsaker på kvällen eller nått? :)
Dem bör ha fri tillgång till hö och om du ger en lagom mängd grönsaker varje kväll så går det bra. :) Foder kan dem ha nästan fri tillgång till men det bästa är att fylla ungefär halva matskålen istället för hela.
Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)
#1 de ska inte ha fri tillgång till pellets, då blir det lätt tjocka. Dvärgkaniner ska få 1matsked-½dl per dag.
Bra foder är cuni complete, oxbow, meister lampe m.m Meister Lampe kan de faktiskt ha fri tillgång till eftersom det innehåller så pass mycket fibrer och bra näringsvärden och är nästan som hö. Men det är ganska dyrt, men vill man ha en frisk kanin bör man ge de bra foder :)
Kram
#2 Oj, i så fall får min kanin väldigt överdrivet mycket enligt dig va?. Hon väger dock nästan 2 kg och är dräktig i sista veckan, hon får 2 dl om dagen men då är det pretty pets och det fodret väget nästan ingenting :D jag tänkte inte på det.
När hon inte är dräktig får hon 1,5 dl om dagen, påfyllning morgon och kväll. Jag fyller halva skålen, om det finns mer än en halv dl foder kvar i skålen så låter jag bli att fylla på innan nästa dag.
Och hon är inte tjock!
Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)
Oxbow kaninpellets mycket bra! Rekommenderat av vet's. Jag har Oxbow till salu nu. Kolla annons. Endast kontakt via PM
halv DL ger ja mina dvv och lejonhuvade dvv och dom är fina i formen :)
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
Det beror på helt från kanin till kanin, då vissa kaniner går upp lättare än vad andra gör så får man nästan prova sig fram. Jag ger kanin&marsvinspellets från svenska foder och min dvv får 0.5dl medans den andra vädurskorsningen endast får 1msk då 0.5dl är alldelles för mycket för henne. Hö ska dom ha fri tillgång till, ett tips är att kontakta en bonde i närheten så får du billigt och bra hö! I djuraffärerna får man väldigt lite hö för mycket pengar och höet är inte alltid bra heller. Grönsaker ska de ej ha fri tillgång till, örter kan ges varje dag men dock i mindre mängder. Grönsaker kan man ge lite i veckan men tänk på att inte ge för mycket!