Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: hälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1149 ggr
Jessicahagstrom94
0

kaninkunniga, titta hit!

Oliver verkar sjuk.

Det började för två veckor sen, han ville inte äta nå speciellt med hö eller dricka så mycket vatten som han borde göra, så vi åkte till veterinären på måndagen den veckan, som inte  kunde se några tandproblem så han drog slutsatsen att Oliver var sjuk av nåt slag (exakt vad kunde han inte säga tydligen..) så han gav oss en medicin som vi skulle ge tills i torsdags morgon denna vecka, vilket vi också gjorde morgon och kväll varje dag. trots det är Oliver ännu inte bra, ena ögat rinner, han liksom "fnyser" ibland och han vill fortfarande inte ha hö, vatten dricker han snålt med också.
däremot verkar han pigg, kommer mer än gärna ut och är med oss i lägenheten när han får, annars skuttar han gärna ut i mitt rum och lägger sej någonstans och vilar mest hela tiden, men det är vanligt för att vara Oliver. Ska tillägga att han även mer än gärna äter pellets, morot när det bjuds på det, maskrosblad, blåbärsris och knäckebröd när det bjuds på det. Hö är det enda han inte vill ha.

Vad tror ni? förkylning ännu trots medicin, allergisk mot något? jag kan visa bild på ögat/båda ögonen som skillnadsbilder om det önskas.

Jessicahagstrom94
0

nehe? ingen som vill hjälpa lite? ska väl tillägga iallafall att han är innekanin, så han kan inte ha bytt ut hö mot gräs.

[h-malm]
0

Om inte ens veterinären vet vad det är så tror jag tyvärr ingen annan här inne vet heller. Men om det bara är så att han väljer bort höet kan det vara att han får för mycket pellets m.m. Dom väljer det goda i första hand, alltså inte hö. Min hane åt inget höalls förut och då fick jah tipset att minska pelletsen, det gjorde jag och då började han äta hö också. Så prova det kanske :)

Jessicahagstrom94
0

jag får prova det, men han får inte mycket pellets alls nu heller, inte så man tycker att han borde vara mätt hela dagen.. :o

tycker veterinären skulle kunnat ha lite mer koll på sjukdomar och "tecken" på olika sjukdomar på kaniner också eftersom han är veterinär, menmen. vi får ringa dit igen och höra.

[_annaH]
0

Om han dricker snålt med vatten ge han en bit gurka så länge så vet du att han iaf får i sig lite mer vatten. 
Min hane åt väldigt lite hö enda tills jag minskade med pelletsen.

oliiver
0

Som de andra säger, minska pelletset lr ta bort det helt och ge inte frukt dvs godis. Detta har funkat för många :) hoppas det funkar för lilla oliver med. Lycka till.

/Kram Betul ♡

Jessicahagstrom94
0

okej :) jag ska minska på pelletsen och se om det funkar. denna vecka är jag hos pappa (Oliver bor hos min mamma) och jag har hört av mamma att han äter lite mer hö nu så hon ger kanske inte så mycket pellets då. :) fast det tycker inte jag att jag gör heller, haha..

ella99bella
0

se till att han får i sig nånting iallafall. Hoppas det löser sig! :)

Mvh/Ellen<3Glad

Jessicahagstrom94
0

han äter mer hö och dricker mer nu, så det har ju blivit bättre iallafall, däremot har pälsen under ögat liksom "stelnat" tack vare att ögat var rinnigt, vi har tvättat med vatten varje dag men det måste väl finnas nåt annat man kan göra mot sånt?