Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1436 ggr
emelieringstrom
0

Vad tycker ni?

Hej!
Har en kaninhona på 10 månader som jag funderar på att kastrera. Hon är väldigt överbeskyddande över hennes revir och det går knappt att hantera henne i buren. Hon är väldigt nervös och jag märker att hon egentligen är världens mysigaste och snällaste kanin när hon är utanför reviret. 

Hon ska även antagligen om allt går bra sättas ihop med min då kastrerade hane.

Jag tror att en kastrering skulle göra henne mycket lugnare och harmonisk, så vad tycker ni? Tror ni att en kastrering skulle vara bra för henne?

Eldsjärten
0

Jag tror hon blir lungnare, men när hanen kommer tror jag hon också blir lungnare! De gör i alla fall mina 2 kaniner:)

Fridaaaa
0

Hon kan bli lugnare men aldrig en garanti :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emelieringstrom
0

Vet att det inte finns en garanti, men jag tycker att det är värt att prova iaf. Hon ska ju bara vara till sällskap och inte användas i avel, så jag förlorar ju ingenting på det på det sättet :)

[h-malm]
0

Oftast blir dom lugnare av kastrering:) annars kan du vänta tills hon är lite över ett år och hon kommit ur tonåren, kan vara det som spökar också med mycket hormoner och så:)

emelieringstrom
0

#4 Ja kan vara detta, vet dock inte hur länge jag ska vänta :) Känns som att hon förblir sånhär men man vet ju aldrig :p

Sweety
0

#5 Så där var Min hane när han var i tonåren. Han atakerade nästen hela tiden när han var i buren och var allmänt störig. Men sen försvann det. :) Nu springer han fram och pussas och vill bli klappad hela tiden! :) Jag tror att det kan gå över av sig själv. Men en kastrering kan ju även förlänga kaninens liv då honor lätt kan få livm. cancer.

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!