Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettavel-och-ungar
Läst 1489 ggr
Beatrice_Love_Kaniner
0

Märka ungar?

… Tycker ni jag bör märka mina ungar i kommande kull? Vart gör man det? Hos en vetrinär? Vilken vecka gör mand et på ungarna?

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Zakarias
0

Det ska göras hos en veterinär, det brukar man göra när kaninen är ca 7 veckor

Fridaaaa
1

Det gör man väl bara om ungarna har stamtavla?

Antingen i öronen hos vet eller med ring hemma. Dock gillar jag inte ring.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zakarias
0

#2 Tycker också att öronmärkning är bättre. Den kanske blir för liten och klämmer, eller för stor och skaver.

Såklart ska ungarna ha stamtavla om man ska märka dem. Varför ska man annars märka dem?

Fridaaaa
0

#3 Hade för mig att TS inte hade stamtavla på sina kaniner, var därför jag skrev så.
Och alla vet inte det, sett dem som har velat märke sina kaniner och sedan har det visat sig att kaninerna är blandraser eller att inte föräldrarna har stamtavla :P

Zakarias
0

#4 Okej, men då ska hon ju inte märka isf :P

Fridaaaa
0

#5 Det är om hon har skaffar in sen med stamtavla:)
Men tänkte att det var likabra att skriva det ändå:)

Beatrice_Love_Kaniner
0

ok, tack alla! Hur mycket kostar allt?

Zakarias
0

#7 Vad tänkte du då?

Fridaaaa
0

#7 Ska du märka med ring eller öronen?
Du måste vara med i skaf medför att få göra det osv.

Ljusta
0

OM dina kaniner har stamtavla med vattenstämpel från Kaninavelsföreningen och är märkta med antingen ring eller öronmärkta så kan du märka och sätta stamtavla på ungarna. För att kunna göra det måste du dessutom vara medlem i Kaninavelsföreningen och ha ett uppfödarnummer. Det får heller inte vara för många luckor i stamtavlan. Luckor=oregistrerade kaniner.

Även om dina kaniner nu skulle ha stamtavla och bra poäng på utställning så brukar man bara märka de ungar som verka lovande att sälja till utställningsavel. De som säljs till enbart kel pga kanske för långa/korta öron, fel färg osv har man ingen anledning att märka :)

Ring kostar 20 kr/st och att märka hos veterinär är lite olika hur mycket det kostar.

Ljustadalens kaningård

[Luppa]
0

Alla mina uppfödningar märks, det är dock få jag skriver stamtavla på… Kan ju vara bra att ha en märkning som kaninen kan spåras med om den kommer bort eller liknande.

Beatrice_Love_Kaniner
0

okej! Tack så mycket! Jag personligen tycker inte heller om ring så jag öronmärker bara.

Zakarias
0

#12 har du egen tång? dem är ganska fyra,och jag vill gärna ha en

Beatrice_Love_Kaniner
0

#13 nej jag har ingen egen, jag tror det är bäst att vetrinären gör det för jag vill inte göra det då jag aldrig har gjort det förr…