Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 1827 ggr
[Em_I_Am]
0

Nybörjarfrågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejs!

Vi ska snart skaffa en liten dvärg och eftersom jag inte haft kanin sen jag va liten dyker en massa frågor upp. Läser runt och vill gärna höra era åsikter och erfarenheter också.

Kaninen vi ska köpa har en del päls (Lejonhuvad) och jag funderar på bästa materialet i buren. Har spån/lättströ och STL till alla mina hamstrar. Men tänker på hans päls. Trasslar inte lättströ o spån in sig i pälsen? Toa-lätt har jag funderat på men tycker själv det borde vara fruktansvärt obekvämt att gå på.
Har sett att flera använder matta och det hade jag gärna gjort också sen när/om just vår kanin blir duktig på att gå på låda.
Har provat fleece till mina sista Marsvin jag hade men tyckte det va jobbigt eftersom mina va allt annat än rumsrena. Blev smutsigt och äckligt fort tyckte jag. Men snällt för små tassar så klart.

Jag bör kanske säga att det kommer bli innekanin eftersom vi bor i lägenhet. Därför kanske inte torv är så bra eftersom det dammar.

Vad har ni till era fluffbollar?

En annan fråga som dyker upp är det här med koppelpromenader. Vi bor på ett sätt som gör att det kommer gå utmärkt att sitta ute på gräsmattan o låta kaninen vara i rasthage. Koppelträna vill vi absolut göra och jag hoppas kaninen kan tycka det är okej att gå i koppel.
Men hur är det med innekaniner? Får man gå ut med dom även när det börjar bli kallt eller det är bara utekaniner som vant sig vid temperaturen sakta som mår bra o inte riskerar att bli sjuka när kylan kommer?
Kaninen kommer få gå lös inomhus när vi är hemma och absolut en lång stund varje dag i vilket fall. Men det är ju inte samma sak som att få vara ute o gräva, känna dofter osv.

Vilket hö ska jag välja? Det finns ju att köpa stora säckar på Granngården, mindre paket i djuraffär och små paket med ängshö i vissa matvarubutiker. Visst ska kaniner gärna ha lite grövre hö eller har jag förstått fel? Därför är kanske inte ängshö så bra även fast det doftar ljuvligt o ser så gott ut? :-P

På sommaren kan man ju klippa ner långhåriga kaniner lite så de slipper bli så varma. Gör ni det? Hur gör ni i så fall? Sax eller maskin menar jag? 

Här är bild på killen vi ska kika på nu på lördag :)

Vincent...
0

fråga den du köper kaninen ifrån frågor!? :)

titta på kaninmagazinet , en bra hemsida om kaniner! :)

http://kaninmagazinet.se/

HAHAHAHAHAHA…..

emelieringstrom
0

Jag har också en långhårig kanin. Hade spån ett tag men det funkade verkligen inte då det tova in sig i pälsen och varje gång man skulle ta upp henne så var hon en spån-boll.

Nu kör jag med Toa-Lätt och det fungerar utmärkt! Der fastnar ingenting i pälsen!

Sen så brukar det funka att vara ute på promenad med kaninen när det är kallt, men bara en kort stund.

Jag använder hö från en bonde i närheten, vet inte äom det höt du använder är bra eftersom jag inte anvvänt det :)

Min kanin brukar jag klippa med sax i jämna mellanrum nör hennes "kjol!" har blivit för lång. Övriga kroppen brukar jag ta 1 cm på längden. Dock klipper jag inte kroppen så ofta då hon har fällt ganska mycket och det har blivit kortare!

Hoppas du fick några svar! Jättefin kille du ska få hem :)

[Em_I_Am]
0

#1 Nä nu frågar jag ju er för att jag vill ha flera personers åsikter och erfarenheter ;) Givetvis får jag råd och hjälp av säljaren också. Hon använder torv och hö/halm ovanpå det men hon har också ett separat kaninrum med nästan som boxar byggda på golvet. Torv är bra men kaninen ska bo i min sons rum och eftersom det dammar så mycket vill jag helst undvika det. Både för kaninens o sonens skull.
Men länken ska jag absolut spana in. Tack! :)

#2 Kom på att djurmagazinet här har Toa-Lätt med något mindre pellets i. Det hade kanske kunnat funka. Har bara provat större pellets till andra djur o det är verkligen knölligt att gå på. 
Kan inte komma på något annat att ha heller. Stl-strö finns ju också iofs men vet inte om det trasslar in sig det med. Hampa är ju ännu mindre bitar än spån nästan. 

Då vet jag att jag kan trimma lite med sax om det behövs. 

Tack så jätte mycket för hjälpen!

Suskiv
0

Hampa fungerar iaf till långhårshmastrar så det borde fungera till långhårskaniner.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Em_I_Am]
0

Marocko är superduktig på att gå på låda så jag har faktiskt matta ändå. Och toa-lätt i toalådan. Smidigt värre. Lite extra mjukt i huset med så klart ;)