Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 782 ggr
cillan
0

normalt beteende? vad gör hon?

Hej! Vår första kanin är ju lite över 1 år nu och lilltjejjen är ca 5 månader. De har bott bredvid varandra i 2 - 3 månader nu och fått träffa varandra ibland under övervakning. För 1 vecka sedan satte jag ihop dem i samma bur och det gick jättebra… Hon var underdånig honom och följde honom vart han än gick och trycker sig nära honom….. nu när det gått 1 vecka så har hon ändrat sitt beteende och jag vet inte om det är aagressivitet eller bus eller vad? hon är helatiden på och klättrar på honom och nyper honom i öronen och nacken och framme på kinderna…. Han reagerar på detta genom att ruska på sig eler kasta av henne eller när han tröttna nypa tillbaka så hon springer och gömmer sig…när hon är på honom och klättrar och nafsar, så låter hon helatiden….. Sist nu så klättrade hon upp på ryggen på honom och nöp sig fast i nacken på honom när han satt på toa…. Då for han iväg som ett skott och runt i cirklar tills hon föll av och sedan straffade han henne tills hon spran och gömde sig…… Är detta normalt? Ska jag bara låta de vara ifred tills han har lyckats uppfostra henne? Eller måste jag sära på dom? är detta aggressivitet från lilltjejjen? Eller är det bara bus? Eller har detta att göra med att hon börjar bli könsmogen och han inte är intresserad eftersom han är kastrerad? vad ska jag göra? är rädd att det slutar med att de blir riktigt aggressiva mot varandra och inte kan dela bur….han har blivit väldigt trött och bara ligger still och vilar hela tiden, förståligt egentligen… :-) mellan dessa "ryck" son hon har så ligger de tätt tillsammans och verkar trivas jättebra ihop…..