hö och färskt gräs
Jag hade min äldsta kanin till veterinär för några månader sedan pga att han hade kraftig diaree..F ick information om att jag gett honom för mycket pellets och godsaker (sallad, morötter mm)c och att jag skulle bli tvungen att dra ner ordentligt på detta. 1 msk pellets/kg kanin skulle det vara…. stackarn har ju varit ständigt hungrig sedan dess… "anfaller" handen och börjar äta direkt innan jag hunnit lägfa pelletsen i skålen… stackaren…. det positiva däremot med detta är att han äter mer hö än förrut… nu har jag under en period vant ut honom till uteburen men haft den stående på singel så han fick vänja sig gradvis vid gräs de tiderna han var ute….nu i helgen flyttade vi buren till dess rätra plats på gräsmattan och han var självklart väldigt förtjust över allt gräs att tugga på…nackdelen med detta är att han minskat på höet igen… kan jag räkna färskt hö och gräs som samma sak eller behöver jag flytta tillbaka buren till singlet och begränsa gräsmängden igen?
Jag är ingen kaninexpert så jag kan inte svara på själva frågan, däremot låter det inte alls roligt för de små tassarna att vara på singel.. Hoppas du får bra svar så han kan fortsätta vara på mjukt gräs. Kanske jord istället??
Lycka till!
Gräs har ju en lägre torrsubstans än vad hö har, så det krävs mer föda för att kaninen ska hålla sig i bra hull. Många kaniner brukar behöva mer än bara gräs för att överleva och hålla hullet. Men du känner ju på hans hull hur han är, lagom eller smal? 1 msk låter nästan lite på en gammal kanin, tycker de har högre behov än så, men han kanske blir dålig i magen annars?
Ljustadalens kaningård
Jag tycker oxå att 1msk/kg/dygn låter lite….. Han är 1 år nu… Och fick kraftig diarre för 1 - 2 månader sedan. Fick pencillin och dessa restriktioner i maten.. De sa att jag gett för mycket pellets och att därför var han känslig i magen och blev smittad av den nya kaninungen vi precis köpt, någon magbakterie som tydligen var vanlig bland kanin ungar men som vuxna kaniner inte klarade lika bra om magen inte var i perfekt skick innan… Jag brukade då ge honom en näve pellets morvon och kväll, och sallad och ibland en halv morot att gnaga på under natten. han var inte tjock… Jag kan garantera att det verkligen blev en radikal förändring med tanke på den kraftigt minskade pelletsmängden och ingen sallad och morötter (endast ett blad ibland och en "slant" morot ibland). Jag tycker han har magrat men vågen säger ungefär densamma som förrut. Ca 1,6 kg men han är hemskt hungrig….. Anfaller matskålen så fort det skramlar av pellets i skålen.