Utekanin som flyttar in...
Jag har ju lite funderingar på att låna hem en kanin för att se om det kan vara ett passande husdjur för mig, samt om det funkar ur allergisynpunkt. Kaninen jag kan få låna hem är en ute-kanin, men hos mig som bor i lägenhet blir det förstås inomhus enbart- förutom promenader utomhus då. Ägaren tror inte att det blir några problem, men jag undrar om någon har erfarenhet av att ta in en kanin som är van att bo ute? Vad ska man tänka på och vilka problem kan uppstå? Visst är det så att kaninen måste flytta ut igen (hem) medans det är varmt ute?
Nu när det är varmt ute, är det inga problem att ta in den, det är på vintern man ej ska göra så :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tänkte mer på om kaninen kan bli deppig/underlig av förändringen/kontrasten? Blir ju isf ett annat burunderlag också.
Fler som har tankar om detta?
#2 Nej tror jag inte, har 2 kaniner som är födda inomhus och levt inne sina första 4-6 månader, sedan flyttat ut, utan problem :)
Så att flytta in borde inte heller vara något problem.
Kommer du inte ha samma underlag i buren då som innan? :)
#4 Inte om det är kutterspån, för det avskyr jag. Skulle helst vilja ha nån matta eller liknande, men då gäller det att han är hyfsat toatränad.
#5 Ok jag har kutterspån både ut & inne, fungerar jättebra här. I vissa burar har jag halm med på :)
#6 Funkar det med matta tro? Jag har dörrmattor som underlag (delvis) till mina råttor. Hur är det med papperspellets (Toa-lätt)? EV med strimlat papper eller ngt annat lövträdsspån över för att göra det lite mjukare.
#7 Ja om kaninen är rumsren så går det och om kaninen inte vill gnaga på det :)
#8 Du menar mattor? Vet ju inte alls hur den kanin som ev ska prov-bo hos mig kommer att reagera. Om det sen blir en egen kanin, kan jag ju forma den på ett annat sätt. Tex kommer jag lägga ner mycket krut på toaträningen. Men i detta fall vet jag inte om det går att lära en gammal kanin, som dessutom är okastrerad… Dock tipsade jag ägaren om att inte ha samma material i toan som i övriga buren