Zvintos Kullplaner 2012
Nu ser kullplanerna för 2012 relativt färdiga ut när det gäller dvärgvädurarna. Den som vill kan redan nu visa sitt intresse och stå med på intresselistan (inte bindande). Kullplaneringen för hermelin rexarna är fortfarande under bearbetning.
Kull 1 - Dvärgvädur
Denna kombination planeras att göras i slutet på mars eller början på april. Det kommer bli white zobel brun och white zobel blå i normalpälsat, ev även zobel brun och zobel blå. Ungarna kommer vara ringmärkta och ha stamtavla.

Mamma: Solöns Ulva, white zobel blå.
Utställd på 90p i B-klass, utställd 1 gång hittills i A-klass men blev nollad pga sin sidoteckning som är väldigt svag.
Ska prova en gång till och se om hon kan gå igenom, annars blir hon en lucka.
Hon är en stor tjej och väger just nu 1.9kg.
e: White zobel blå 94p, u: White zobel blå 92p.
Pappa: Sandåsens "Frasse", white zobel brun.
Stambokförd på 91p.
Väldigt mörk med tydlig sidoteckning, vilket jag hoppas ska komplettera Ulvas svaga.
Relativt liten hane på runt 1.7kg.
e: White zobel brun 94p, u: White zobel blå 90p.
Mer info går att läsa på hemsidan och intresse kan lämnas via kontaktformuläret, mail eller PM här på iFokus.
Uppfödningen finns för övrigt i Kumla.
Parningen blev tidigarelagd. Idag fick dem träffas för att se om intresse fanns. Hon lät honom komma till men bjöd inte till helt, så frågan är om han ens kom åt. I vilket fall så kommer svaret om ungefär en månad.
Förra parningen blev det inget, vilket jag också misstänkte. Nu har vårkänslorna infunnit sig ordentligt i kaningården och de fick till flera lyckade parningar, med tillhörande glädjeskutt därefter.
Så nu håller vi tummarna för smått i början på april!
Åh vad kul med lite bebisar snart! Fantastiskt fina kaniner som blir föräldrar dessutom :-)
//Emma
På dag 14 gick Ulva från prydlig och renlig, till rena grävmaskinen och har varit det sedan dess. Matskålen är allt som oftast under en hög av spån, höet grävs ner från hölådan och mattan ovanpå bolådan grävs ibland ner därifrån. Hon är idag på dag 21 och har börjat få rund och lite "hårdare" mage. Så jag skulle nog bli förvånad om där inte kom några bebisar. Om ett par dagar ska hennes nya boning göras i ordning, nämligen en kompostgallerbur på 180x70cm, där hon ev kommer bo med en hona ur kullen (om det blir någon tillräckligt bra att spara). 
5 dagar kvar nu, det går i en rasande fart! Magen är rund och go, med väl kännbara "spenar". Idag blev även hennes nya bur färdig. Nederdelen kommer dock kläs in med fyrkantsnät innan ungarna börjar skutta omkring.
Dag 29 idag och borta är min annars så renliga hona. Nu är hon ersatt med en grävmaskin av högsta kaliber. 
Och nu ni, boas det för fullt.
Ingen päls dock ännu, men det räknar jag inte med idag heller.
Det blev visst bebisar idag. För ett par timmar sedan kom 5 små knytten till världen, alla levande.
Grattis!! Hoppas allt kommer gå bra. Och vad mysigt du gjort åt henne!!
#8 Grattis!!! :-)
//Emma
Tack tack. 
1 bebis har fallit bort under natten, så nu är det 4 kvar. Ser i nuläget ut som 1 white zobel brun och 3 white zobel blå. Nu hoppas jag att de andra blir väl omskötta.
De små har inte haft en lätt start, måste jag säga. En död dygn 1 och 4 kvar som sagt. Som om inte det vore nog, så har mamma Ulva bestämt sig för att inte ta hand om dem.. De var smala redan igår men jag valde att avvakta tills idag. De hade fortfarande inte fått mat när jag kikade in för någon halvtimme sedan och var aningens kalla. Så just nu ligger de i en glassbox med extra värme, i väntan på att förhoppningsvis bli "adopterade" av en annan hona med ungar i ungefär samma ålder. Har hört av mig till uppfödaren som bor närmast, så får vi se. Kommer kila in på Arken och köpa ersättning för säkerhets skull.
Ytterligare 2 är döda. Den jag hittade utanför buren i morse samt en till. De två som är kvar har fått sig ett rejält mål. Tog mamma Ulva och hade henne halvliggandes i knäet och lät de två kvarvarande dia och oj vad de åt! De såg sprickfärdiga ut sen. Lyckades få tag på Maria (Fylsta) som hade en hona som kanske kanske skulle kunna ta hand om mina två, men nu när Ulvas mjölk verkar runnit till ordentligt så väljer jag nog att försöka själv och se hur det går.
Åh, fy vad tråkigt. Hoppas att allt går vägen. Och kolla datumet på ersättningen. Hört hemska historier med ungar som dött då ersättningen gått ut och inte ger rätt näring längre… *brrr* Många styrkekramar till dig och ninerna!!
#14: Det ska jag absolut göra! Förhoppningsvis behövs ingen ersättning, utan mammans mjölk räcker. Ska ge henne lite som hjälper mjölkproduktionen att komma igång ytterligare.
Blev ingen ersättning köpt, utan jag kommer kolla hur det funkar med att enbart hjälpa dem att dia från mamma. De ligger nu i sin lilla box och sover så sött. De har en påse varmvatten i ena hörnet, så de varvar med att krypa dit och ligga där en stund för att få upp värmen och sen kryper de iväg när de tycker det är tillräckligt.
De små godingarna växer och har nu blivit lite mer fjuniga. Frukost fick de för ett par timmar sedan och sover nu med mätta magar.
Bebisarna är nu 8 dagar gamla och har växt så det knakar och gör det såklart fortfarande! Bebisarna är namngivna och ena flyttar hem till mina föräldrar, varav de själva fått döpa den.
Zvintos Abbe/Alli, som mina föräldrar ska ha.

Zvintos Always Loved, som stannar här.

Åh så underbara! 
Vilka underbara pluttar!!! Sista bilden är jättemysig. 
Bebisarna har nu blivit 13 dagar gamla och ögonen borde öppnas när som helst nu. 
Zvintos Abbe/Alli, zobel brun.**
**

**
**
Zvintos Always Loved, white zobel blå.

Sötnäsor! <3
Ögonen öppna på båda pluttarna och självklart leker de popcorn större delen av tiden, vilket gör det svårt att få till vettiga bilder på dem. Det tog en hel del bilder och tålamod för att få till dessa. 
Zvintos Abbe/Alli

Syskonkärlek. ♥

Zvintos Always Loved

Dom är helt fantastiska allihopa!! Jättesöta!!
Gud så söt den grå är! Jag kallar den grå för jag vet inget om färger..
#29: Tackar. ^^
#30: White zobel blå heter färgen, inte alltför vanlig, särskilt inte på dvärgväduren. 
Den var helt underbar i alla fall, och roligt att du fått till en lite ovanlig färg 
#32: Ja, det var det som var förhoppningen med kullen. Mamman är ju samma färg och pappan är white zobel brun men bär på blå. Så turligt nog fick jag exakt vad jag ville ha. 
Åh, gud så söta! :´3
Älskar verkligen färgen white zobel blå…som himla fin!
//Julia
Som det ser ut kommer Ulva att paras om med Frasse i helgen. Förhoppningsvis tar hon bättre hand om denna kullen och det blir lite bättre urval. Aslan kommer stanna tills jag ser om det blir någon bättre tecknad.
Zvintos Alli, zobel brun hona. Denna fröken tror jag kommer få riktigt fint huvud.

Zvintos Always Loved, som numera heter Aslan.

Alli och Aslan.

Nä nu får du sluta lägga ut bilder! Blir alldeles till mig så söta de är! Vill bara fånga in dom och krama krama krama! 
helt underbara 
/Kram Betul ♡
Gud vilka sötnosar!!! Kom och tänka på när det blev 6 skuttisar här hemma :D
Pluttarna blir 4 veckor imorgon och nu i morse var det såpass bra väder att vi gick ner en snabbis för lite fotografering.
Zvintos Alli

Zvintos Aslan

Åh så underbara de är!!
Snart 6 veckor gamla och båda öronen hänger fint.
Åh!! Aslan är ju favoriten men de är så underbara båda två!
7 veckor gamla idag och riktiga snyggingar.
Först ut Alli, som inte alls kände för att posera.
Aslan, som blir snyggare och snyggare för var dag som går. ♥
Och sidoteckningen kan jag inte direkt klaga på. 
I lördags blev godingarna hela 8 veckor gamla och jag tycker helt klart det är skillnad i utseende mot då och nu.
Först ut Alli, som flyttar den 2/6.

Sen underbara Aslan, som jag ser fram emot att kunna ställa i höst!

Gud va fina dom är!
Så intressant att följa tråden :)
#63: Nog är de fina alltid.
Ser fram emot att ställa Aslan i Borlänge i September.
#64 Det kan jag tänka mig :)! Ska Alli också ställas ut ?
#65: Det vet jag faktiskt inte, i och med att det inte blir jag som äger henne då.