Bok-tips?
Hej,
Jag har frågat inne på Kaniner men frågar här med: Kan någon tipsa om en bra fakta-bok om kaniner, helst på svenska? Gärna rätt utförlig, och inte för "barnslig".
Tack på förhand
Gå till ditt närmsta bibliotek till fakta hyllan, de brukar ha ett stort utbud av bra fakta böcker! =)
#1 Du har inget mer specifikt tips om en viss bok? Det finns kaninböcker där ja, men tyvärr är det svårt att veta om de är något att ha- eftersom jag inte kan något om kaniner vill jag ha "säkra kort" så att säga. När det gäller tamråttor har de böcker som är rena dyngan nämligen…
Hmm.. lånade nyss böcker med lånade tillbaka dom precis också. Tyvärr så kommer jag inte ihåg författarna, men böckerna var bra iaf :)
#3 Jag har reserverat en bok till min bibbla, hoppas den är nåt att ha. Kanske borde söka efter en bok om dvärgkaniner också, eftersom det nog blir en sån om jag skaffar kanin.
Läs på kaninmagazinet.se istället ;) bara bra fakta:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bok tips:
- Kaninhoppning 2
- Första kaninboken
- Dvärgkaniner
HAHAHAHAHAHA…..
inte den dvärgkaniner!
jag menade den !
vad är det i dom som inte är bra?
HAHAHAHAHAHA…..
#8 Mycket fakta stämmer inte i dem, t.ex ang saltsten, hur dem ska hållas osv.
Vilken menar du? Kan du länka? :)
första kaninboken, den menade jag!
HAHAHAHAHAHA…..
#10 Det var den jag länkade till ;)
Hoho,
Visst kan man läsa på nätet, men jag tycker mycket om att titta och läsa i böcker. Gillar att kunna ta med mig en bok var som helst och läsa i. Min dator är där den är, den tas inte med nånstans. Jag älskar böcker helt enkelt
Men visst är det bra att få tips om bra sajter på nätet också.
Min bok jag beställt till bibblan har kommit, dock inte kunnat hämta den än. Det är förresten denna: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185605751
#12 Den har jag. Den är inte direkt bra, eller ja vissa delar men även mycket som inte stämmer ;) (kolla tråden på kanin.ifokus som jag skrivit):
Står t.ex att kaniner ska ha mineralblock, och grönsaksstänger vilket ju är galet. Och att det är bra att ge kaniner t.ex vitkål & broccoli vilket man ska ge sällan eftersom dem lätt kan bildas gaser osv i kaniners magar annars. Likadant hur mycket mat kaniner ska ha
Att kaniner och marsvin kan bo ihop
Att franska vädurar kan vara sura och vresiga (stämmer inte, dem är det inte mer än någon annan ras)
Att angorakaninens päls behövs vårdas var dag,alltså borstas, stämmer inte då angorakaniners päls ska knappt borstas allas
Att höhäck ska finnas i buren (stämmer inte)
Burmåtten stämmer inte (dock på det bra hållet att dem skriver större mått vilket ju är bra)
Att det är viktigt att kaniner får på fasta tider, stämmer inte
Att dvärgkaniner väger upp till 1,5 kg bara
Kan fortsätta ännu mer;)
Ville bara säga med det, att mycket i boken stämmer dessvärre inte
#13 Jag kommer ju inte följa boken slaviskt- det är bara en lånebok från bibblan, och jag vet inte ens om jag nånsin skaffar kanin. Marsvin är jag superallergisk mot, så nåt sånt skulle inte få bo hos mig
. Men hur kommer det sig att det inte är bra med höhäck?
#14 Skrev att höhäck inte är ett måste ;)
Jag vill inte ha höhäck för att det finns risk att dem fastnar i den om dem kan hoppa upp och plus att det inte är naturligt för dem.
Mina får i en låda på burgolvet eller direkt på burgolvet, mycket bättre för våran del :D
#15 Och jag frågade varför det inte var bra med höhäck, och det fick jag ju svar på. Tänkte annars att höhäck verkar mest hygieniskt. Vet ju inte hur pass renliga kaniner är, om de är lika duktiga som råttor som går på toa, och aldrig bajsar på/i sin mat. Men det är väl individuellt förstås, hur renlig kaninen är.
#16 Beror på kaninen med. Mina är vana vid att inte ha det i höhäck så dem skitar inte ner sitt :)
Plus att jag fyller på 2-4 gånger/dag :=D
Många kaniner lär sig gå på toa eller har samma hörna :)
alla har olika syn på kaniner så man kan inte säga att det är rätt eller att det är fel! sakerna kan ju diskuteras!
vart är facitet till kaniner?
HAHAHAHAHAHA…..
#18 Dem sakerna jag skrev ÄR fel ;)
Det kan de flesta intyga här eller på kanin.ifokus
Du har rätt, finns inget facit, men finns rätt och fel på vissa saker ändå.
Borstar man en angoras päls förstörs den och den tovar sig inte heller, enbart när det är dags för att klippa den. Bara ett exempel
Mineral och saltsten är inte bra för dem, kan ge dem njursten & urinsten = inte bra ;)
#17 Får man dem toatränade är det ju suveränt- jag hoppas verkligen på det, om det blir kanin…
#18 Håller med, saker är till för att diskuteras och alla har nog rätt olika åsikter om vad som är bäst. När det gäller kaniner har jag noll koll, så därför kommer jag att ställa mycket frågor- och jag räknar med att få olika svar
För mig är det intressant att höra era åsikter, det är ni som kan kaniner och tillsammans får ni nog ihop nån sorts facit
om du kan kaniner så bra kan du ju skriva en bok själv!
HAHAHAHAHAHA…..
Ang salt och mineralstenar- är det som till råttor att saltsten ska undvikas helt, medans mineralsten kan ges i vissa fall?
#21 Det är inte bara att skriva en bok hur som helst.
Kostar en massa pengar att få den tryckta osv
PLus att du kan fråga andra kaninmänniskor här inne, att det jag har skrivit stämmer. Du behöver inte vara otrevligt och uppnosig för det!
Och vill du mig något, kan du PM istället.
*dubbel*
du klagar ju så mycket på böckerna!
att dom är fel och så!!!!
HAHAHAHAHAHA…..
#25 Som jag ska, tänker inte diskutera med någon med den tonen. PM mig istälelt skrev jag.
Ni får inte bli osams, tjejer
Jag är glad för alla tips ni kommer med, om både böcker och sajter
du vet inte vilken ton jag skriver med!
jag är kille!
( men det kan bli fel ibland)
HAHAHAHAHAHA…..
#28 Haha, sorry

#28 Skriver man utan smilisar och med utropstecken, så är det kass ton man skriver i eller sur ton.
Men som jag skrev innna, PM om du vill diskutera
#29 det gör inget. inte lätt och veta
jag vill inte diskutera med dig!!!!!!
HAHAHAHAHAHA…..
Mig kan man också PM´a om man vill ge tips och råd om kaniner

Nu är boken hämtad, jag passade även på att låna en bok om dvärgkaniner. Ev kommer jag att träffa Holländaren igen nästa helg, fortsättning följer…
Tänkte bara tillägga att det Frida säger i inlägg #13 är sant och inget som hon hittar på, det kan de flesta erfarna uppfödare hålla med om. Man ska inte alltid lita på det böcker skriver :)
Ljustadalens kaningård
Jag kommer att läsa boken som fan läser bibeln, om ni ursäktar mitt ordval
Förresten, boken om dvärgkaniner är denna: https://biblioteket.stockholm.se/titel/933666
Så vill jag poängtera att jag inte kommer att använda dessa böcker som instruktionsmallar/läroböcker eller så, utan mest för att titta på bilder och få ett litet hum om kaniner. Jag har ju fått tips om bra kaninsajter, samt kommer att fråga här på iFokus kanin-sidor- dessutom har jag Holländarens husse att vända mig till. Men just nu är en egen kanin bara på fantasi-stadiet och knappt ens där…