Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 2765 ggr
Håbe
0

När kan de börja äta gräs

Vi har just skaffat en liten, supersöt, kanintjej. Hon är 50/50 lejon/dvärgvädur. Så himla charmigt att se hur ena örat står upp och det andra inte riktigt verkar ha bestämt sig än, det svajar mest omkring åt alla möjliga håll  :-)

Hon är kelig, nyfiken och social. Och hon verkar vara rejält trygg. Brydde sig inte ens om dammsugaren.

Så till min fråga-

Jag fick informationen att jag inte skulle ge henne gräs eller grönsaker i början. Men hur långt är "i början"?

Många har ju rasthagar till sina kaniner så gräs tål de ju uppenbarligen. Vi har en tvåvåningsbur och tanken var att den skulle stå ute på gräsmattan så att hon själv kan välja hur hon vill ha det. Men nu har vi ställt den på en plastskiva på träaltanen tills vidare. Hur gammal måste hon vara innan vi kan låta henne äta mer grönt? Och jag antar att man tar det lite i taget, men hur mycket?

Hon är nu 8 veckor.

Klara.b
0

Du måste vänja henne med gräs efterssom kaniner har väldigt känsliga magar. Jag skuller inte ha buren på gräs i början efterssom att hon då kan äta hur mycket gräs hon vill. Ha bara några grässtrån i början, och öka mängden sedan (inte samma dag).

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Sweety
0

Fick hem en dvv tjej på 8 veckor för några dagar sedan, låter henne springa runt i utehagen någon minut varje dag så att hon vänjer sig. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Håbe
0

Så jag kan ge henne några grässtrån om dagen redan nu alltså? Bra då blir dottern glad. Jag har fullt sjå att hindra henne från att stoppa gräs och maskrosblad till Mysan nu :-)

[krysopras]
0

Ge lite grann, kolla så hennes mage tål det - man ser det på om det blir kläggigt bajs. I så fall, bums tillbaka till hö och pellets. Sen ökar man, långsamt.

Det finns listor man kan googla fram på vad de tål och inte tål. Sen kan man ge lite av varje av det, en varierad meny är alltid bra. T ex tål de inte smörblomma, hundkäx och syren. Men gräs, kirskål, maskros, groblad, lite klöver, blad från alla vanliga träd utom ek äter de gärna. Kan vara trevligt att gå och leta såna växter med dottern, blir lite växtkunskap på köpet =)

Fast börja långsamt då, som sagt.

Håbe
0

Ja det skulle hon tycka om. Dottern alltså. Mysan verkar gilla det mesta som det verkar :-) Ser ut som hon suger i sig ett spagettistrå när hon får gräs. Slurp-borta!

[krysopras]
0

De kan verkligen sätta i sig blad och gräs med en hisnande fart, första gången jag gav min kanin ett stort hasselblad vecklade han in hela bladet i munnen på ett ögonblick - och då var bladet ändå tre gånger så stort som hans lilla huvud =)

Jag har vant in honom på utomhusgrönt nu och han äter ca 1/2 3-litersplastpåse med färsk kirskål, maskros, gräs, hasselblad, fruktträdsblad, sälg, groblad osv om dagen. Han väger 2 kg och är vuxen. Han får lite pellets vid sidan av men inte alls lika mkt som på vintern.