alfalfa hö?
Mina kaniner (tjejjen ca 10v och killen ca 1 år) älskar alfalfahöet…. Kan man ge dom enbart det höet (och pellets förståss)? Eller blir det för ensidigt? Behöver de "vanligt hö" oxå?
Bättre att ge vanligt hö. För det ska ju slipa ner tänderna plus för magen skull.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Slipar inte alfalahöet ner tänderna?
Alfalfa kallas även lusern. Det är proteinrikt. Tillsammans med vanligt hö och lite färska eller torkade grönsaker och örter ger det en jättebra foderstat :-). Men är det inte snordyrt? Jag köper lusern pressad till pellets för att det är billugare :-).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jo, det är dyrt! Men jag har haft sådan otur med vanligt hö nu i vinter. Har provat olika zooaffärer och olika märken och ändå lyckats få dåligt hö de flesta gångerna… Som varit fuktigt och även dammat rejält. ?.. Och kastat ett antal påsar som jag tyckte luktade mögel… men timotej och alfalfa-påsarna (oxbow tror jag de heter) har varit bra varenda gång. Känner att det är värt priset när jag kan lita på höet. men vill kolla med er om jag behöver kombinera det med något annat hö (timotejen kanske?) för att det ska bli bra och allsidigt.
Har för mig att man inte ska ge pellets om man ger alfaalfahö, alfaalfahöet är proteinrikt och ersätter pelletsen. Men vanligt hö och kvistar behöver kaninen för tändernas skull, så det skall den ha ändå.
Min kanin äter inte mycket vanligt hö, det lilla han äter är Oxbows timotej och jag håller med om att det är fint hö, luktar jättegott! Men han barkar av kvistar och grenar (fruktträds-) varje dag, så det håller tänderna fina på honom.
Nu kan man plocka godsaker ute och komplettera med, t ex kirskål, ger man lite olika egenplockat grönt varje dag som extra så är risken för näringsbrist minimal.
#4 Köp hö från en bra bonde istället då får du säkert bra hö för en billig peng!