Vad ger ni för mat?
Vad ger ni era kaniner för mat?
Menar inte sorter, utan mer kanske hur ni utfodrar. Berätta gärna oxå hur många kaniner ni har att ta hand om.
Jag ger min en pelletsblandning till "frukost" och morot, broccoli eller något annat till "kvällsmat" och en massa hö och vatten självklart!
Jag ger mina pellets på morgonen och hö på kvällen. Vattnet byter jag tre gånger om dagen med tanke på att det fryser nu.
Hemma hos mig har jag en flock på sex kaniner i mitt garage :-)
//Emma
Morgon: Kanin & Marsvinspellets blandat med torkade brännäslor, torkade rönnbär och torkade vinbärsblad, hö och vatten.
Lunch/mitt på dagen: Någon grönsak, vatten och hö.
Kvällen: Hö och vatten.
♥
Morgon: nytt vatten, hö om det är slut, grönsaker om jag hinner.
Efter skolan: vatten ibland, hö om det är slut.
Kvällen: Pellets, vatten, hö om det är slut, lite grönsaker
Morgon: Vatten + påfyllning av hö.
Eftermiddag/efter skolan: Påfyllning av hö om det behövs. Vatten, samt torkade eller färska örter samt grönsaker.
Kväll: Hö, 2/3 dl pellets (Just nu Stampe + RR) och vatten.
Morgon: Nytt vatten, ev. pyfyllning av hö, pellets (Carrier, Dumlé: 1/2 dl & Albin: 1/4 dl) + torkade brännässlor
Eftermiddag: Ev. påfyllning av hö & vatten
Kväll: Pellets (samma mängd som morgon) + torkade brännässlor, ev. påfyllning av hö & vatten, grönsak/frukt

Varför ger man nässlor? Är det som godis?
Har sett torkade morötter och tranbär tror jag det var när jag kollat runt på nätet. Jag har inte fattat om det fungerat som godis eller inte
#6 Det är nyttiga öter och växter som man ska ge dagligen till sina kaniner, precis som grönsaker.

Jag ger 1 näve pellets+havre varje kväll. Nytt hö när som på dygnet när det behövs och nytt vatten minst morgon och kväll. Ofta 3 gånger/ dygn, ibland även 4.
Pinnar har han för det mesta tillgång till att gnaga på och grönsaker/ gräs får han lite då och då.
Mvh Ellenfyrkant

Det har jag missat att de ska ha! Måste man ge det även om man ger en blandning av tex broccoli, sallad, morötter och bladpersilja varje dag?
#9 Det är väldigt viktigt att ge olika sortes grönsaker varje dag. Man ska hellst inte ge samma saker, utan blanda.
Måste behöver du nog inte, men tänk på att inte ge det du ger varje dag, utan variera med t.ex: Ruccolasallad, bladspenat, grön paprika, brysselkål (små mängder) och kanske torkade brännässlor.

Tack, i nuläget får han lite olika varje dag. Ska kolla upp nässlorna lite mer och se över utbudet lite mera.
Tips på någon sida med bra utbud och vettiga priser mottages tacksamt!
Tror inte det finns någon hemsida direkt med sådana saker. Det är mer att man får torka själv på sommaren. Men annars brukar det finnas i påsar på vissa djuaffärer. Tror dem har lite på Bromma Zoo?
#11 Köpt torkade brännässlor på Zoo AB, en liten förpackning för runt 50-lappen.
Eller så kan man torka själv :D Fast de är lite svårt att hitta brännäslor på vintern, haha ;)
♥
Jag sammlar nässlor, maskrosor, äppelblad och pinnar på hösten och torkar in till vintern :)

Torkar ni dom bara i vanliga rummet eller i ugnen eller hur gör ni då?
#15: Vad är det för pinnar du torkar? Vanliga pinnar som man ger varje vecka eller små som blandas i maten?
Man kan lägga dom på tidningspapper några dagar-veckor beroende på vad det är. :)
medarbetare på allergier.ifokus .
#16 Miljövänligast att lufttorka.
Man kan göra som föregående säger, eller hänga en bunt med blad i ett snöre nere i källaren, eller i fönstret som prydnad under tiden den torkar.

Får satsa på en ny hobby under sommaren förstår jag! :-)
Samla, torka och förvaring…
#19 Väldigt fint att ha i konservburkar med torkade morötter, blad och frukter stående på bordet eller köks-ön.
Ett tipps är maskrosblad samt annanas! Mina kaniner älskar det.
#16 Det är typ stora äppelgrenar som dom gnager på. Lägger dom inte i maten utan lägger in en stor gren i buren. Torkar dom inte, men sparar dom till vintern. Bladen på grenarna är det bara som torkar ;)

Då fattar jag! Jag har plockat grenar från vårt äppelträd nu på vintern och gett efter natten när den inte är frusen längre, men det kanske inte är så bra att göra så.
Jo då, det går lika bra att ta grenar nu. Jag har också plockat mer grenar på nu på vintern. ;)
Morgon: Hö och vatten.
Eftermiddag: Hö, grenar.
Kväll: 1 dl pellets, örter (färska, sommartid, torkade vintertid) och grönsaker:)

Hmm, om ska ge lite hemgjorda äppelchips ska msn ge det som godis då eller blanda med några stycken i pelletsen som lite omväxling?
Tunt skurna äppleskivor som är torkade i ugnen, inget socker eller salt på!
Någon som vet om man kan göra likadant med ananas och banan och ge dom?
#25 ja, jag torkar frukter och ger som godis! Uppskattat av de flästa. På sommaren plockar jag även örter/grönsaker som de får tillsammans med pelletsen under vintern när det inte finns växter mm men så dem endå får vitaminer!:)

#26: Tack för det snabba svaret!
Ska ge mig på att torka lite päron och testa ananas nu när de säljer ut den billigt efter alla helger! Ska testa och se om han gillar det efter frukosten.

Jag ger pellets på kvällen och hö varje dag.
Vatten flera gånger om dagen.
Oftast får de mat när de släpps ut varje dag lösa =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
jag (vi) ger våran kanin mat, vatten och hö varje morgon. Ibland något mindre tex. ett äpple eller en gurka på dagen och så ger vi honom lite foder, fyller på hö om det behövs och nytt vatten på kvällen
Han bor ute. Om han har ätit upp all sin mat så brukar han stå och titta in genom köksföntret, tigga och lite sådant.. då får han ibland nåt gott ''snax''
Ibland ger vi honom mjölklinser också (finns att köpa på djuraffär. Det är typ kaningodis)
Goodbye Kitty <3
Vad är det för foder?
#30 : jag vet inte ritigt vad det heter. Det är rött, gult och grönt (olika bitar då) och jag tror att det heter något med active eller comfort och det ger friskare tänder osv.
Goodbye Kitty <3
Morgon: ca 1/2 dl pellets åt varje kanin, fyller på hö om det behövs.
Kväll: Byter vatten, fyller på hö om det behövs, ger lite frukt eller grönsaker och ev. några kvistar som de kan gnaga på.
#31 Låter som gnagarblandning vilket inte ger varken bättre tänder eller hälsa. Byt till ren pellets istället. Så som Stampe eller Carrier som finns på Granngården.
#33 jo, vi brukar ha det.. men vi har inget granngården just här i stan' så vi måste åka ca. 2 mil för att få det och maten hade tagit slut när vi köpte detta foder så vi ska köpa annat när detta har tagit slut
Goodbye Kitty <3
min kanin fick någon deciliter gnagarblandning en gång varje kväll. varannan dag någon grönsak eller frukt, oftast sallad eller äpple eller morot. plus alltid fri tillgång till hö
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#35 Oj, hur gammal blev den? Eller lever den fortfarande kanske.
Varför så mycket, och varför gnagarblandning? Det är ju onyttigt godis :)
hon blev sju år och sex månader, hon var väldigt vältränad, hade knappt hakpåse. jag tror mycket på att man bör anpassa fodermängden och fodervalet individuellt efter hur mycket kaninen rör på sig.
min kanin gick jag långa promenader med i sele varannan dag i kanske en timme. jag vet att pellets är bättre och att man i regel bara ska ge det, men sen finns det undantag, det finns kaninen som klarar sig minst lika bra på onyttig gnagarblandning. :)
hade fakist en kanin innan Venice som också blev sju år, och hon åt precis samma foder..mycket märkligt.
#37 Jo, men sedan är det ju så att man inte ser kaninens inre hälsa. Fettet lägger sig ju runt organen, så man kan inte vara säker. Tycker det är så mycket bättre att ge mat istället för godis som mat.
skulle jag köpa en ny kanin idag skulle jag börja utfodra henne på en gång med vanligt kraftfoder eller pellets som alla andra duktiga här inne gör, men jag blev medlem på denna sajten för kanske ett år sedan och min kanin var väl redan invan vid att äta sin vanliga blandning då. hon totalvägrade att äta något annat, lämnade alltid kvar ' de nyttiga' bitarna ur fodret.
sen måste jag bara fråga vad som egentligen är klassat som gnagarblandning? har kanske gett henne rätt hyffsad mat ändå utan att veta om det?
Det som klassas som gnagarblandning är det fodret som inte har samma "form" på bitarna, samt att bitarna var för sig inte innehåller allt som står på baksidan. Alltså är det inte samma innehåll i alla bitar. Sedan är det väll att det inte är massa färgämnen i och socker o.s.v.
Men jag är osäker.
vi brukade blanda egen blandning nämligen, eller köpte färdig blandad på en närliggane 4h gård, alltså handlade vi inte sånn som man köper i färdiga påsar i djuraffär. men den innehöll ändå olika saker, typ torkade ärtor, majs, vete, pellets, och något annat slags korn. sen ibland hoppade jag helt över maten och gav henne bara hö. och vatten.
nog om det! vill inte ta över tråden 
#1Kaniner ska alltid tillgång till hö och vatten.Det är 80-90% av deras föda.
Jag ger på morgonen:pellets
Jag ger som middag:grönsaker
Sen en snacks tedd
What doesn't kill you makes you stronger.
Glömde
Jag har en kanin
#43 Säger detsamma till dig, när ger du din kanin hö egentligen? ;-)
Klart mina kaniner har tillgång till hö så ofta som möjligt, inte kan jag eller egentligen någon av oss här ge våra kaniner hö 24/7.
//Emma
#45 man kan inte ge dem hela tiden men se till så att dem alltid har - då har de ju alltid hö!
#46 Du har så rätt :-)
//Emma
Såklart att man kollar att de har hö. jag behöver typ bara fylla på 2 gånger i veckan så jag behöver inte fylla på varje dag men jag har bara 1 kanin så att det är därför
Ser att detta är en gammal tråd, men gör ett försök ändå!! :)
Hur viktigt är det med grönsaker/frukt? Jag ger mina kaniner maten STAMPE, hö och vatten varje dag, på sommaren får de kirshkål (stavning?) och annat "gräs". Är detta dåligt? Min äldsta kanin är 9 år och han har aldrig mått dåligt av detta, men borde jag börja med att ge grönsaker/frukt varje dag???
Tacksam för svar :)
#49 Hihi, ja detta var en gammal tråd 
Men till sak.
Man behöver inte ge kaniner grönsaker varje dag, om man gör det så måste vara väldigt noga med vad de får så att det inte blir för mycket.
Vissa ger grönsaker varje dag andra ger det ibland.
Det är helt upp till en själv 
dubbel
Okej, så de mår inte dåligt av att inte äta det alls ens eller?? Blev jätte orolig, jag som varit kaninägare sedan jag varit 2 år gammal haha!!
En till sak, vänjer sig inte kaniner vid det man som ägare vänjer de till? som t.ex: Om man ger pellets varannan dag och de alltid varit vana vid det, då borde det ju klara det? Eller? :)
#52 Nej, de mår inte dåligt av att de inte får grönsaker.
Men man kan ha grönsaker som belöning 
--
Ja, om de är vana vid pellets så klarar de ju det.
Okej!! Tack för svar :)
Tar alltid använt grönsaker som lite godis bara :)
Mina får grönsaker 1-3 gånger/Vecka. Morötter enbart som godis.
Kålsorter (t.ex broccoli och vitkål) ska man var väldigt försiktig med
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min får fri tillgång till hö och 1dl häst musli :)
// Sara
Morgon - eftermiddag : Hö och nytt vatten.
Kväll : Två matskedar Rabbit royal (3 till hollisen) och en bit grönsak.
Torkar också Maskrosor och nässlor på sommaren som grönt 'godis' på vintern :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Morgon, nytt hö och vatten
Efter Skolan: Morot eller någon annan godbit
Kväll, 2/3 Pellets och nytt vatten.
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
På morgonen får Selma 3 matskedar pellets. (djur&natur kanin marsvin)
Hon får även någon typ av grönsak/frukt oftast äpple/morot.
Iblans får hon lite kvällsmat. Oftast blir de nån grönsak/frukt. Ibland havregrynsgröt eller knäckebröd.
Om det finns typ gräs/maskrosblad brukar hon få en stor klase av det 
Hon har självklart fri tillgång till hö o vatten.
//Julia
Har 2 st löwen som får 1dl pellets och 1,5 dl havre på morgonen och på eftermiddag får dom lite grönsaker Och självklart fri tillgång till hö och vatten
Mvh Linnéa