Få tag på hö och spån!!
Hej, jag har en liten fråga. Var får ni ert hö ifrån? Jag har fyra stora burar, måtten 200x100x100.
Jag brukar hämta mitt hö från en bonde, men vill inte hämta därifrån mer då jag tvivlar på hur "färskt" det höet är. Köpa från granngården tillexempel är ingenting som skulle fungera. Går ju åt väldigt mycket hö när man byter allt 1 gång/vecka. De påsarna brukar vara väldigt små+dyra.
Har någon bra tips på vartifrån man kan köpa/hämta lite billigare hö i lite större mängd? Även spån, de påsarna är ju också jätte små! Någon som har tips vartifrån man kan hämta det?
Jag bor utanför jönköping, så helst inte för långt ifrån mig :)
Tacksam för svar :D
Du får söka efter en bra bonde. Eller fråga i stall.
Kan dock vara svårt att få tag på bra hö nu i april-maj, eller ja fram till nyskörd :)
Köper mitt av min styvsvärfar som köper sitt av en annan i närheten (han gör bara hösilage själv).
Hö har man inte till underlag? Det har man som mat :) Då går det inte åt mycket/kanin ^^,
Jag köper mitt på Börjes i Tingsryd, kostar 70 kr för stor bale eller så får jag av morfar. Men finns t.ex på granngården med att köpa. Bättre än dem i matbutiker och djuraffärer tycker jag. Och dem stora räcker länge med :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, jag har det som underlag bara för att jag inte har fått tag på något spån/strö i större mängd :(
Får kolla runt lite..köpte spånpåsar en gång, det gick åt 7 påsar för att fylla EN bur och varje påse kostade 60 kr.. 1680:- sved lite ;)
#2 Okej, men köp då sån stor bale, kostar 70-90 kr, lovar, tjänar du på ;)
Jo, men vart tror du jag kan hitta en sådan?? ^^
Jag har hört att man kan köpa sån pellets man använder i pelletsbrännare att värma hus? En sån säck är ju ett antal liter och kostar inte så mycket per säck.. Ska väl vara jämförbart med toalätt.. Någon som testat? Vet att folk haft det till sina illrar och de tuggar ju också i sig det mesta.. Är ju rent packat träspån utan kemikalier eftersom det ska brännas och inte får släppa ut kemikalier i naturen… Har inte testat själv men funderar på det, någon som testat? Min kanin är ju van vid toalätt så…
Jag har faktiskt några gånger funderat på det, men käns som att det är "hårt" att gå på? Eftersom att mina är vana vid att ha hö som underlag kanske de tycker pellets är hårda? Eller jag vet inte? Kanske är värt att prova? :)
Vet inte faktiskt, har aldrig känt på just sån pellets.. Toalätt är ganska mjukt men antar att den pelletsen är ngt hårdare ja.. Får väl se om någon annan svarar som har testat 
Ja precis! De ser ju väldigt stora och hårda ut!
Finns det någon annan som har tips på underlag som är lätt att byta ut, göra rent och få tag på? :)
#5 HAde jag personligen inte använt. Dem är hårda.
#8 Kutterspån på stor bale är lätt att få tag på (kräver ju dock att man har bil, inte lätt att ta på tåg, eller buss), jag gillar det, vissa tycker att det dammar men jag tycker mitt knappt dammar.
Torv då?
Tycker absolut du ska köpa i balform, finns ju i både halm, strö, torv o räcker länge, bal kostar ca 60-90 :- o finns väl på Granngården..? Köper själv på Foderboden men jag bor i Sthlm
Höet från din bonde kan nog vara bättre o färskare än på "affärer" spec om det hästhö 
Okej, jag får kolla granngården då helt enkelt!! Kanske iof inte har balar här i lilla Nässjö…
Det är ingen häst bonde utan en bonde som jag tror HAR HAFT kor, alltså tvivlar jag på att han ens tar in nytt hö. Är rädd att det han har är gammalt!
:)
#11 Det känner du på lukten och om det dammar mycket.
Men ovanligt att han har gett hö till kor, brukar man inte göra.
Okej, fick tag på ett mögligt hö en gång, så en av mina ninisar blev jätte dålig! Därför jag e så nojig… :P
Vet inte vad kan ha haft det till då! Kanske sålt?
Kor äter visst hö eller ensillage. Höet ska vara en blandning av olika grässorter och klöver mm. Men jag är absolut inte insatt…
#14 Hösilage eller ensilage brukar man ge :) Styvsvärfar har kor ;)
Aha, kanske är det hon har till kaninen fast kallar det hö? Ingen aning 
#16 Fast hösilage är i rundbalar ochhåller bara 2-5 dagar efter att rundbalen öppnats :)
Jaha… Alltså jag vet ingenting märker jag! Jag har nog alltid tänkt hö kort och gott :) men ensillage kan man ge kanin? För jag ska köpa av en som har tävlingshästar men hon hade bara sånt nu men sen hat hon ju riktigt fint hö till hästarna :) när det kommer sen…
#18 jag hade inte gett ensilage till mina. Det är ganska kraftigt, väldigt blött och jag personligen tycker det luktar en del :P
Okey, har än så länge från djuraffären. Är väl inte det bästa men det jag fått tag i. Kanske ska vänta tills hon får in riktigt hö då
tack för alla svaren! Och sorry att jag kapat tråden lite 
Har inte använt ensilage!!!! Men han har visst använt det höet jag brukar få till kor sa han. Är bland annat klöver i ja :)
Idag kom mamma hem med en bal lättströ :D
#21 Okej för man brukar inte ge vanligt hö till kor, gjorde vi inte till korna på gymnasiet jag gick på heller:) men får säkert ^^,
Jag läste när jag googlade att det man skördar gör man antingen hö eller ensillage av och ger till korna…
Okej, det funkar säkert jätte bra att ge kor av båda sorterna :)
Detta köpte mamma:
http://www.granngarden.se/product/l-ttstr--hampa-gg-18kg-
En till sak, hur ofta byter ni ut allt strö i buren??
#23 Hösilage och ensilage brukar bönder göra:)
Så gör min styvsvärfar och på gymnasiet jag gick på sa att det är det man ger kor :)
Även en sådan här rastgård kom hon hem med :)
http://www.granngarden.se/product/h-nshus-57x56-galvaniserad
Så fin 
#26 Sådan hage är bra, har en liknande som jag köpte på lidl i somras :D Lätt att flytta med :)
Ja, jätte bra var den! :)
Men hur ofta byter ni ut allt strö?? :)
#29 jag har 3 av mina i boden, så blir inte så ofta. Men i dem 2 uteburarna blir det ca 1 gång/vecka :)
1 gång i veckan…
Okej :)
Jättefin rastgård. Har en liknande till mina illrar. Skitbra! 
Den var verkligen super!! Det var jätte bra med taget, lite solskydd och lite vanligt nät :) Både rovfågel och i mitt fall: nyfiken katt säker :D
Rekomenderar den starkt! Väldigt smidig att mondera! Endast 250:-
#34 Fast, hoppar en katt på det taget, kan dem nog ganska lätt ta sig in, och rovdjur kan gräva sig in där så man ska ju aldrg lämna dem obevakade i sådan rasthage :)
Nej, men jag tänkte på min katt. Självklart lämnar man den aldrig obevakad.
Jag köper både hö, halm och spån från en 4h går som ligger 5 minuter bort från mig.
/Kram Betul ♡