tovad päls
Hej.
Jag hjälper en vän att klippa bort tovad päls på en kanin. Det är ganska rejäla och tjocka filtkakor som täcker större delen av bakdelen och manken, huden under har exem och är irriterad. Jag hade tänkt behandla sedan med exempelvis bad med svalt/ljummet kamomillte för att hjälpa kaninen att dämpa och lindra hudirritationen
Fråga: Hur lång tid kan det ta innan hon får en bra päls igen? Hur får man egentligen lättast bort tovorna? Använder en nagelsax nu och klipper mellan huden och tovorna, lite i tagen korta stunder då det troligtvis är smärtsamt på vissa ställen.
under så är det fläckvis helt pälslöst, annars har hon efter klippningen en ort ullig päls som lossnar lätt om man nappar försiktigt. Har nån fått göra liknande? Hur har ni iasåfall gjort?
Kaninen är i bra hull, leker som vanligt, lämnar normala kulor efter sig och mår väl i övrigt.
Nu kan jag inget om ninisar, men lättast hade det nog varit och raka bort dom tror jag. Då får du verkligen med dig allt. Dock lättare sagt en gjort kan jag tänka mig :)
Resten kan jag inte säga något om, jag hämtade en vanvårdad katt med dreads och det tog ett tag innan pälsen mådde helt bra efter ungefär 2 månader och det tog tid att få bort dreadsen med, men nu snackar vi ju om kanin :P

Klipper nog denna gång tror jag, och tack för tipset, huden på en kanin är så tunn och lös, så rakning skulle orsaka skador. Går nog inte heller att komma inunder tovorna med klippmaskin.
Det är antagligen en fuchs, dvärgvädur/lejonkorsning. Ullen tovar sig på nolltid, hur kan de sedan underhålla pälsen så det inte blir så stora tovor igen?
Klippte bort tovor bak i rumpan på mina 2 långhårsflickor igår, fastän jag borstar flera dagar i veckan, men brukar bli så på dem nu vid fällning, så har börjat ge lite vitamin i vattnet igen nu under fällning brukar hjälpa.
Jag klipper på mina, då kaniner lätt kan bli stressade om dem är ovana om man tar och rakar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som sagt, jag kan inget om kaniner, har aldrig haft någon utan bara hittade tråden lite sådär random ^^

Vitaminer har jag hemma. Jag kan ju ge av det.
#5 Tycker du gav ett bra tips, tack så mkt :)
Vad bra ^^ Kanske inte det ultimata att raka en kanin men tovor är en helsike att få bort ^^
Hoppas det blir bra iaf ^^
#6 Vad är det för vitaminer? För såna i brus är inget bra :)
Det är b-vitamin dem ska ha för pälsen :D

Har inte flaskan just här nu, men det är en multivitamin i en liten pipettflaska som man droppar i fodret 5 droppar om dagen till kaniner, inköpt på zoohyllan på ica. Sen äter ju kaninen ofta gröna grönsaker som exv broccoli och bladspenat och sånt som växer på gräsmattan och i dikena så det finns ju vitaminer även där. Visste inte att det fanns vitaminer i brusform :)
#9 Tror dock inte det hjälper. Dem brukar inte vara bra.
Var försiktig med broccoli och andra kålsorter:)
Vitaminer i brusform är ju till människor men finns dem som ger det till djure med, men oftast är dem inte bra :)

Jag fick till en riktigt bra teknik idag när jag klippte. Alla tovor är helt borta nu, det sista gick snabbt. Hon låg helt stilla och det verkade nästan som att hon kände på sig att det bara skulle bli bättre. Ska i eftermiddag jämna till pälsen helt och klippa resten av det långa, sen kommer hon behöva en dusch. Under den största tovan ovanför svansroten så var huden ganska irriterad och hon har ett vätskande exem där. Men med ett bad och torrt i buren så blir det säkert jättebra. Tror iof inte att vitaminer är det största problemet, det är nog att det inte har hjälpt att borsta, så klippa regelbundet är nog hennes medicin.
Tack alla för svar.
Vad skönt att tovorna löste sig!!
Har en liten fråga när du nämner bad, badar ni era kaniner ibland? Isåfall: Hur ofta och med vad t.ex. djurschampoo? :)
Har aldrig gjort det själv, men tänkte bara kolla om någon gjorde det :)
#12 Man ska inte bada sina kaniner. Schampoo osv förstör deras naturligheter som finns i pälsen. Kaniner är renliga djur av sig.
Enda gången man badar kanin är om den får olämpligt i pälsen som inte är bra.
#11 Är hon väldigt smutisg? Annars ska man inte bada kaniner. Jo i enbart vatten möjligen men inte annars.

Jag badar bara om det är extremt fall. I denna kanins fall så behöver skinnet rengöras så exemet blir bakteriefritt och få torka. Pälsen på denna kan ju inte bli mer förstörd för tillfället, då allt i stort sett är bortklippt.
Har badat en kanin en enda gång tidigare, då med både schampo och balsam då lille kanin den gången hade fullt med flugägg i pälsen Gudars vad läskigt det var. Spyflugor i varm fuktig päls i en fällning, det var hundratals av de klibbiga gula äggen över hela kaninen. Sen fick han bo inomhus några veckor. Det är nåt jag inte vill vara med om igen. :(
#14 Usch låter inget vidare med äckliga spyflugor och ägg i pälsen på kaninen :S
Förstår att du inte vill vara med om det igen!

Hon slipper bada. Exemet är mycket bättre idag, det är torrt och fint. Hon verkar vara helnöjd med att kunna röra sig ordentligt nu igen. 
Nej flugäggen var något av det äckligaste jag sett, och det gick så himla fort… Det var så varmt och fuktigt under ett par dagar och kaninen satt i uteburen i en och en halv dag. Stackarn var full med surrande flugor och alldeles klibbig i pälsen.
#16 Härligt
Hoppas det fortsätter att gå bra.
Det är nog en teddy/angora. Fuchsar tovar inte mycket.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se