Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 772 ggr
[Tilde]
0

Vad tycker ni?

Jag ska hämta upp min bäbiskanin Charlie på en reptilmässa den 5:e maj… Alltså kommer hon att bli transporterad från uppfödaren till mässan… och sedan från mässan hem till mig och sambon. Hur stressigt är det för kaninen att resa så mycket? Hon är för ung för att gå i sele så jag kan därför inte låta henne sträcka på sig förrän vi är hemma…

Sen undrar jag om det vore bäst att gå runt med Charlie i transportburen på mässan eller att lämna henne i bilen? Det kanske är för stressigt att vara inne på reptilmässan? Men å andra sidan kanske det blir för varmt i bilen? Förvånad

Fridaaaa
0

Tror inte att det är någon fara.
Fick hem en marsvinsunge ifrån stockholm till Skåne med tåg med en som hade varit där uppe på uställning och den klarade det bra (är ju många mil däremellan) och marsvin är ju minst lika "lättstressade" som kaniner.

Bästa är att lämna i bilen, dock se till att det inte är varmt ut! 12-13 grader ute så blir det 25-30 grader i bilen, så måste vara svalt i bilen (nedvevade rutor räcker inte. Hade inte haft kanin i samma som reptiler, då reptiler bär på en del smittor om man inte är noga med hygien.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

I samma vadå? :o Vi har inga reptiler med oss till mässan, vi är endast där för att se oss omkring och för att hämta Charlie :) Men då vet jag att det är ok att ha henne i bilen ett tag! ^^

Fridaaaa
0

#2 ska stå "i samma rum", rum försvann :P

[Tilde]
0

Jaha okej, då förstår jag! xD Nej kaninen står på balkongen och reptilerna är i terrarier i vardagsrummet, så tror inte det skulle kunna smitta något mellan dem :)

Fridaaaa
0

#4 Menade på mässan ;)

[Tilde]
0

Aah… tror att uppfödaren ska ha henne vid sitt bord på mässan faktiskt! :o Men de kommer inte i närkontakt (reptilerna och kaninen) så det borde väl vara okej om ingen människa som hanterat reptiler tar i kaninen.. ? ><

Fridaaaa
0

#6 Nej så länge dem inte kommer i kontakt är det ingen fara :)
Nej det är ingen fara ;) Bara att man inte tar på en orm och sedan på kaninen :) Så är det ju med människor med, att man ej ska ta helst på något efter man har klappat orm eller ta vid munnen :)

[Tilde]
0

Ja precis! Och här hemma tvättar vi ju både händerna och har handsprit före och efter kontakt med reptiler, så det blir nog inga problem med smittor! :)

Fridaaaa
0

#8 Toppenbra det! :)