Hur bor din kanin?
Jag skulle tycka det var intressant och se hur era kaniner bor, tror många andra och skulle tycka det var intressant att se.
Så lägg gärna upp lite bilder på hur era kaniner bor!
Jag kan ladda ner bilder snart!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Alex bor i en innebur som är 120x50x50.
Får komma ut mycket och springa.
Flizan, Smilla & Tufsan bor i en avdelad del av en bod.
Alex bor på i samma bod som flickorna fast i en avdelad del såklart :)
Har tyvärr inga bilder på denna datorn
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har en bur som är 50 cm bred och 100 cm lång! det är bara Bambis bur, och sen är han på balkongen hela dagen han är innte en halvtimme varje dag och om det är bra väder är han ute och skuttar! :D
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
I det vänstra facket bor Intro. I det högra facket bor Chili och Joshi.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Wiljam och Wilma ligger och vilar sig efter en upptäcksfärd i lägenheten. I den vänstra buren bor Wiljam, i den högra Wilma.
Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

ska ut nu, tar en bild då :)
kan jag ladda ner bild imon?;)
bambis bur!
jag ska fixa nåhon mjuk sak på gallret så ni behövr inte kommentera den!
dock ostädat runt men jag har precis djort den! ;)
bambis bur!
ostädat, ska städa idag
ska fixa nåågot mjukt inne i gallret så ni behöver inte kommentera det
en bild till!
#17 Vad är måtten på den buren? :)
20#
120 lång
80bredd
80hög typ! ;)
Så här bor våran kanin just nu. I en utomhusbur i köket. Det har tillkommit en matta framför buren för att underlätta i och uthopp och en filt att krafsa o busa i. Sen har jag tre lådor för tillbehör, mat, lite hö (så jag inte behöver springa till källaren vid varje påfyllning) och en låda/pall med toalätt i.
Så fort vi är hemma är buren öppen så kan han springa fritt i köket som är lite större än vad bilden visar. Han brukar offtast få springa av sig i vardagsrummet också på kvällarna.
Mvh Tanja
#22 Är den buren verkligen godkänd? Har för mig att den modellen inte är det?
Men vad fint du har det! :D
#23 Jag har räknat på det och den är godkänd exakt på måtten fast med två våningar. Han verkar trivas mycket bättre i den än den gamla inomhusburen han hade som var större i måtten fast bredare. :)
Tack! :)
Mvh Tanja
#24 Okej, så varje fack är 50 cm högt?
För såg en likadan bur på en hemsida, och den var inte 50 cm/våning, var därför jag undrade :)
Jo, jag har också sett att det finns burar som inte är riktigt godkända. Buren är 75,4 m2. iaf så det är mer än exakt. Höjden har jag inte mätt själv. Men jag frågade på Tedytassen där jag köpte buren för att försäkra mig om höjden på facken var lagliga. Har faktiskt inte mätt den själv men det kanske jag borde. Du gör mig lite nojjig. ;) Om du nu har rätt borde dom ta tillbaka buren då? Och är det samma på zooaffärer för dem som köpt olagliga burar? Konstigt faktiskt att det säljs i vanliga djuraffärer iaf.
Mvh Tanja
#26 Zooaffärer säljer mindre burar för även om dom inte är anpassade till Sveriges rekomendationer för kaniner kan dom användas i andra länder och till marsvin.
#27 Men är det okunnighet når dom tar in burarna och rekomenderar dem eller skiter dom fullständigt i att burarna är olagliga? Borde det inte finnas någon lag som reglerar att dom inte får göra på det viset? Dom uppmuntrar ju till något olagligt?!
Mvh Tanja
#26 75,5 kvm kan det omöjligt vara ;)
Det är ju hur stort som helst :)
Haha.. Ja. ! Skrev helt fel. 0,75 m2 menade jag givetvis. :P
Mvh Tanja
#30 Haha tänkte väl det ;) hihi Lätt att skriva fel :D
Sorry, måste säga det…
#17, din bur ser väldigt instängd ut!
#28 Nej antingen struntar dom i det eller så vet dom inte, dom får ju sälja burarna sen är det upp till köparna att ta reda på lagen och se vad den får användas till.
Jo, förstår att dom får sälja burarna. MEN, får dom verkligen REKOMENDERA en kund att ha en kanin i en förliten bur. Ligger det inte något olagligt i det?
Mvh Tanja
#34 Vet faktiskt inte hur det är med det.
Dem t.ex informerar inte att marsvin måste vara minst 2, utan rekommenderar att ha en kanin & ett marsvin ihop, vilket dem ju inte heller får. Så tror inte dem är så noga direkt :/
#34 Det vet jag inte dock. Jag tror inte det är olagligt, jag menar skulle en person rekommendera dig att slå ner en person och du följer hans rekomendation är det ju du som gör något olagligt, inte personen som rekomendrade detta… dålig jämförelse men du förstår nog exemplet.
Jag har försökt mäta på buren. Det är lite trixigt att mäta den innifrån med tumstock. Men jag får det till att den är 50 cm ganska exakt. *puh!*
Mvh Tanja
#37 Det är inte hela världen om buren skulle vara 48 cm i höjd heller tycker jag, särskilt inte om det är en dvärgvädur - öronen stuttar inte när den står på bakbenen och den kan ändå stå rakt.
Jag har faktiskt en fundering angående sånna kaniner som bor i dubbelvåningsburar. Måste de ha en sitthylla eller räknas andra våning som en hylla? Hur tänker ni andra? Vad säger lagen omd det?
Mvh Tanja
#39 Jag räknar inte det som en hylla, det gör nog inte lagen heller då dom ska kunna sitta under hyllan också, som "skydd"?
#39 Våran har ett hus också i buren. På övervåningen är det som ett rum som han kan gömma sig i om han vill. Huset har han krypit in i en gång när det var nytt och sen aldrig igen..haha! Men sen så sitter han också offtast på andravåning och spanar ut istället för att sitta på huset som finns på nedervåningen. Det blir ju alltid mer rörelseplats om man tar bort ett stort hus. Men det är mest av nyfikenhet jag frågar…
Mvh Tanja
#39 Nix andra våningen räknas inte som sitthyllla, räknas som 2 burar så att säga :)
Varför är burmåtten till kaniner så småååå :(
även om man har en dvärg vädur i en typ 120 lång. DET ÄR JU INGENTING för att så stort djur :( tycker dom kan ta några skutt och thats it….
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
_Hermelinkaninerna:
_Vernon: Innebur 120x59x55
Bella och Alexi: 100x50x55, TILLFÄLLIG bur. De ska ha MINST dubbelt så stor sen
Sture: 100x50x50, också Tillfällig bur.
_Hermelin OCH dvärgteddy
_Ametist och Miranda: 100x50x50 Också tillfällig!!
Men måtten är som sagt godkända, men de ska få ca dubbelt så stort MINST sen.
+att de får vara i rasthage om dagarna
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#34 Missade ditt inlägg förut. Ser din poäng, men det är ju ingen privatperson i detta fallet utan ett företag. Bör kollas upp! Undra om var man får tag i någon som vet.
Mvh Tanja
#43 Man måste ju inte följa måtten ;) Tycker man att det är förlitet är det ju bara att göra större bur eller ha den i stor hage på dagarna:)
32# jo jag förstår vad du menar men det är bara för att det är en mörk bild och bambi(min kanin) är lös hela dagen på balkongen men är bara inne på nätterna ;)
#46 men det är ändå lagligt för personer att hålla dom i så små burar. Jag hade självklart haft större.
#48 Ja jo, jag tycker 120x50 borde vara minimått
Här bor mina ninisar!
Den är uppdelad i två delar (en är 1/4 av buren är den mindre och den stora är resten).
I den mindre bor Coccos, min holländare och i den större bor mina 3 dvärgvädurar. Dock ska ena byta bur snart då han inte klarar av att bo med de andra.
Måtten är väll ca:
70*170*150 (L*B*H) - Mindre
210*170*150 - Den större
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#50 underbart! så ska de se ut!
Frida, har du "Toalett" till dina kaniner eller måste du byta allt varje gång?
Mvh Tanja
#54 Mina bajsar & kissar i en viss hörna, så tar det varje dag, och sedan gör helstädning ca 1 gång/månad:) Utom hos Alex, därär det helstädning 1 gång/vecka eftersom han bor i en innebur
Mina kaniner bor utomhus i våran carport. :) Finns bild här: http://tsukashoppkaniner.weebly.com/kaningaringrden.html
Säljer inte teddytassen dessa oilagliga burar??
#57 Jag tror hon har större varianter 
#58 ok, får väl hoppas det! annars e d elite skamligt :P
#58 Teddytassen har olagliga burar med.
Här är en t.ex: http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/tvavaningsbur-naranja-116cm-andracitgra-654.html
va de ja misstänkte…. å tycker de e fan så skamligt att dem som föder upp borde ju veta bättre… men men
#61 Ja jag håller med.
kollade in på grand-prix för någon dag sedan,aldrig mer.
Massa små olagliga burar:/
Om man ska ha kanin så är den bästa lösningen en väldigt stor hage eller ha som frigående kanin. Och skita i burar.
#60, #61 Men nu får ni väl ge er lite - burarna är ju inte bara till för kaniner? Det kan även vara till illrar, marsvin och andra smådjur - Det finns fler än bara kaniner som bor i bur.
Så bara för att det finns en lag som säger något om burmåtten för kaniner ska man fortfarande kunna sälja mindre burar till andra djur.
#63 Men det är inte alla som har den möjligheten och särskilt inte om man vill ha många kaniner (uppfödning) - Då krävs det på tok för mkt yta. Ska man ge kaninen en stor hage (som en hundgård) eller frigående kan man ju nästan bara ha 2-3 st om man inte har ett gäng som bor ihop.
#64 Då ska det inte stå att det är till kaniner. Eller stå att vilka djur som t.ex kan bo där. Marsvin t.ex kan ju bara bo ute i utebur sommartid men inte resten av året :) Så tror inte många köper sedan till marsvin.
ni kan kolla på min hemsida! :)
Mvh
Beatrice Bergman
P.S
jag har inte saltsten längre
vår bur är 1.50 lång tror jag, så den är ju inte liten iallafall! där bor vår kanin, och han får springa i mitt rum så mycket han vill när någon är hemma, ibland får han skutta i hallen & köket också och träffa katten, hihi :)
vi koppeltränar honom för fullt så i sommar ska han nog kunna komma ut också :)

Vad har du i botten på burarna? Är det bokhyllor från ikea? :) Det ser väldigt fiffigt ut i alla fall!
Mvh Tanja

det är bokhyllor från ikea. Jag har vaxduk som botten.