Vilka grenar kan kaninen äta?
Hej hej! Ny här inne :) har en liten dvärgkanin på ca 3 månader och undrar vilka grenslag man kan ge den? Har inga fruktträd i trädgården tyvärr.. Hörde gran men finns det annat som inte är farligt? Letade runt lite här för ni har säkert pratat om detta förut men hittade inget.. Annars kan ni bara hänvisa till aktuell tråd :) tack på förhand!
Rön, äpple, päron min gnager även på björk :D
Mvh
Beatrice Bergman
Men Björk har jag på trädgården ju! :) toppen!
Så bra :)
Mvh
Beatrice Bergman
Tack så jättemycket för svaret kanske man ska säga också :) undra om jag kan palla grannens äppelträd?? Hihi, men björk får jag ta in i alla fall för just nu har hon bara hö att tugga på..
Ja det va så lite :D här är mina kaniner Http://arentunaskaniner.weebly.com
Mvh
Beatrice Bergman
Tänk på att björk ej får ges under vintern, de utsöndrar ett gift i knopparna! :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Så knoppfria grenar nu går inte bra? Jag som la in en idag….?
#7 Vet ej hur långt giftet går på grenen, men om det är endast "stammen" (ja, alltså inte hela trädet;) men inga skott på grenen) så är de tnog ingen fara. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag förstår inte alls.. Jag ger inte björk då för jag fattar helt enkelt inte. Får väl köpa grenar, såg det fanns i djuraffären..
Man ska kapa min 5-10 cm in på grenen från knopparna annars är det giftigt. #9 Köpa grenar? Dem kan ju inte vara något vidare.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fast de är väl ändå bättre än ingen gren?
#11 Ja det är sant.
Svårt att plocka nu ju, inflyttad här under vintern och ser ju bara björk, gran och tall de andra träden vet jag ju inte vad deg är förän man ser bladen ;) men var gran helt ofarligt? Ska man ta bort barren? Går tall bra? För det kan jag ju hitta..
Min kaniner är kanske lite konstiga med dom älskar barren :)
Mvh
Beatrice Bergman
#14 då är ju inte barren farliga i alla fall
vet ju att de inte är farliga för oss men man vet ju aldrig med kaninerna därför jag frågade… Då satsar jag på gran för blev förvirrad av det här med björken… Vågar inte ge om jag inte fattar rätt med vilken del man ska ta så får satsa på annat… Men gran känner jag ju igen nu… Sen kan jag plocka lönn och rönn när de fått blad som du föreslog ovan
eller du föreslog bara rönn men läste inne på kanin iFokus att lönn också gick bra…
#15 Ja lönn går jättebra, mina älskar dem grenarna :=D
Björken kan du börja ge nu mot april/maj när bladet börjar komma ut :)
#14 tittade förresten in på din hemsida, så fint du har det med dina kaniner 
Så nu är det en stor granriskvist inne hos henne som hon buffat lite på.. Fast denna lilla nin är väldigt ointresserad av det mesta så får väl se om hon vill smaka
varken äpple, päron eller morot har hon smakat.. Men basilika gick bra liksom salladsblad och knäcke 
gran, tall mm
#17 tack så mycket :)
Mvh
Beatrice Bergman