Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1362 ggr
[Hamster 4 ever]
0

Han äter inte

Min dvärgvädurshane född 26/5 2011 matvägrar.

Han plockar ut ca 1 tsk av maten som han ter men rästen låter han vara.

Varför äter han inte?

[Momiji]
0

Har du kollat tänderna så att han inte har bettfel och inte äter på grund av det?

Ljusta
0

Har han gnagarblandning?

Äter han hö?

Ljustadalens kaningård

[Hamster 4 ever]
0

Det är av gnagarblandningen han äter så dåligt och han har obegränsat vmed hö men han äter nästan inget av det.

Ljusta
1

Jag kan tänka mig att han plockar ur godbitarna från Gnagarblandningen och lämnar resten. Tyvärr så är det ofta det som är onyttigt som är det godaste och det nyttiga som lämnas. Vore jag du så skulle jag byta till ett "riktigt" kaninfoder (gnagarblandning ska ses som godis och inte kaninmat), tex Rabbit Royal (om du vill ha en nyttig foder som är lite gnagarblandningslikt) eller något annat.

Kolla tänderna. En kanin behöver äta hö för att slipa tänderna naturligt, och äter han inte det så kan han få problem.

Är han smal eller verkar han få i sig det han behöver ändå?

Ljustadalens kaningård

[Hamster 4 ever]
0

Den gnagarblandnin han äter av kommer från ett ställe som heter Fäboden utanför uppsala och består av

#pellets

#torkat bröd

#majs/salads/majs flingor

#olika frön

#torkade morötter

#torkad majs

Han har obegränsat med hö men äter inte så mycket av det och han har gått ned `20 g´ på 1,5 veckor

Vi har försökt och kolla hanns tänder men då ruskar han på hunudet och slutar vi inte då biter han oss i fingret