Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: avel-och-ungar
Läst 936 ggr
Bruden-Mbuti
0

två kullar med kort mellanrum?

sitter å läser lite och ser att endel får tjuvparningar med nån v mellanrum.

började fundera på hur det funkar i buren?

de första ungarna har ju hunnit bli minst 4v och hoppar omkring med sina enorma baktassar.

finns det ingen risk att de trampar ihjäl de nyfödda?

hur funkar det med mjölken, får de nyfödda råmjölk el direkt mjölken som bildas efter råmjölken? funderar på om de äldre snor all mjölk så de nya blir utan?

ni som råkat ut för två kullar med ca 1mån mellanrum tar ni bort första kullen?

jag håller på med bla dvärghamster och där funkar det oftast att ha de äldre honorna kvar med mamman (om man har klantat sej och tagit ut hanen för sent så han hunnit para igen). de äldre systrarna dias inte men hjälper till i boet med att tvätta de  yngre och hämtar mat till boet.

funkar det lika bra hos kanin med äldre och yngre ungar ihop?

dermot
0

Min ena kanin fick två kullar tätt in på varandra, första kullen var 3 veckor när den andra föddes. Dock så rymde (detta var ett tag sedan, och jag klantade mig rejält och hade mamman i en hästbox så ungarna försvann ju direkt…) alla, men jag hittade till slut 1 unge igen och satte tillbaka honom till mamman (vilket funkade bra, tills andra kullen kom) för då fick han i sig alldeles för stark mjölk från mamman och fick hemsk diarée som inte ville hejda sig, vilket gjorde så att jag fick avliva honom.

Dessutom så slet det en del på honan (hon var alldeles kal på magen) men hon återhämtade sig bra! Men verkligen inget att rekommendera.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~