Förbjud djur i affärer
Vill sprida den här tråden som en ifokusmedlem skapade då jag tycker det är en bra och viktig grej att diskutera och skriva under! =)
Jag tycker personligen det inte är något fel att ha djur i djuraffär om djuraffären är väl utbildade, har bra burar osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nä det har du rätt i men, tyvärr, är det väldigt sällan man stöter på utbildade djuraffärsförsäljare. Min erfarenhet iaf :(
#1 Håller med.
Känns lite taskigt att ta ifrån någon som faktiskt sköter det…
Tycker det i så fall borde bli lag på att de som säljer djur, ska gå en kurs och kunna ge ut rätt information istället.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#3 Fast det måste dem som äger djuraffären i alla fall göra, för ska du äga och sköta en djuraffär måste du ha zoocerifikat, alltså om du ska ha levande djur.
Och de flesta som äger djuraffären jobbar i butiken med (ialla fall vad jag har märkt)
#4 jo, det vet jag :p Men tycker att de ska ta den mer på allvar då, för det gör ju vissa uppenbarligen inte. Och har de gått kursen, och ger ut fel information, så är det något som inte stämmer. Alltså, tycker jag att de måste se till att ta reda på vad som gäller och inte gäller. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#5 Ja det tycker jag med att dem ska göra! Och läsa på mer ang utfodring osv.
Jag jobbar själv i djuraffär så tänker inte skriva under, av naturliga skäl ;)
Jag ser mig dock som ganska kunnig inom de djur jag säljer, vet inte hur det är med andra ställen =/
Men tjejer, vad är det ni främst är missnöjda över? Jag som zoofackhandlare tar gärna emot konstruktiv kritik på vad ni anser bör vara bättre, eller på vilket sätt ni anser djuraffärer vara oseriösa/okunniga.
Vad är det vanligaste fel som lämnas ut i butik?
Vi tar våra kaniner från privata uppfödare, vilket jag vet att många inom zoofackhandeln har börjat med. De flesta av oss hamnade ju i branchen för att vi helt enkelt älskar djur och vi vill naturligtvis deras bästa =)
#7 Här är några exempel vad som brukar vara fel:
- Säljer marsvin 1 & ! fastän det står i lagen att dem måste vara två, eller säljer 1 marsvin med 1 kanin, vilket är galet fel
- Säger att nyblivna ägare ska köpa gnagarblandning och saltsten
- Säger inte hur viktigt det är för marsvin att ha c-vitaminer via grönsaker utan säger att man ska ge i vatten (galet)
- Säljer olagliga burar
- Har små burar till sina egna i butik
Detta är bara några exempel ;)
Jag kanske kan hjälpa till med att försöka förklara en del. (vissa butiker behöver dock mycket hjälp för att bli bra)
- "Säljer marsvin 1 & ! fastän det står i lagen att dem måste vara två, eller säljer 1 marsvin med 1 kanin, vilket är galet fel"
Galet håller med…
"Säger att nyblivna ägare ska köpa gnagarblandning och saltsten"
Man måste informera om allt omkring "gnagarblandningar", vilket många gör, men inte alla kunder lyssnar tyvärr. Kanske dax för en ändring i basmat för Marsvin. Saltstenen ska väck, håller med… Gamla kunskap måste bort, och föreningarna kan verkligen hjäpa butikerna posetivt här.
- "Säger inte hur viktigt det är för marsvin att ha c-vitaminer via grönsaker utan säger att man ska ge i vatten (galet)"
Många upplysser om C-vitaminbehovet, men många kunder väljer ändå att köpa för att sätta i vattnet. Mer grönsaker till Marsvin. Hålller med..
- "Säljer olagliga burar"
Något jag aldrig upplevt. Måste vara väldigt få butiker.
- "Har små burar till sina egna i butik"
Jag tror inte riktigt på det, men jag har inte varit i alla butiker. ; ) Dock håller butikerna djuren i lagliga men små burar, av olika skäl. Om du kan städa burarna lättare, minskar du risk för smitta bla.
Butiker älskar som sagt konstruktiv kritik. Prat med dem, många lyssnar och jobbar i framtiden hela tiden åt rätt håll.
mvh
- Säljer marsvin 1 & ! fastän det står i lagen att dem måste vara två, eller säljer 1 marsvin med 1 kanin, vilket är galet fel
Vi måste enligt lag informera om att Marsvin ej ska hållas ensamma, vilket vi (i vår butik) också gör. De marsvinsägare som kommer in i butiken och berättar att dom har 1 marsvin och den trivs sååååå bra med det, är faktiskt oftast kunder till privatuppfödningar. I bästa fall lyckas vi få dom att köpa ytterligare ett marsvin, som kompis till den dom har. Men vi kan ju aldrig tvinga kunden till det.
Så det håller inte tycker jag, då det uppenbarligen är oseriösa uppfödnoingar (privata) som väljer att inte informera kunden om detta.
Vi måste också erbjuda kunden ett skötselråd vid köp av djur där framgår tydligt att marsvin ska hållas i grupp om minst 2.
Så nej, vi lurar ingen att tro att det är ok med 1 marsvin.
- Säger att nyblivna ägare ska köpa gnagarblandning och saltsten
Vi rekomenderar alltid C-vitamin berikad pellets till våra gnagare och försöker förklara att gnagarblandning kan ges som godis vid speciella tillfällen, då det innehåller en hel del onyttigheter vilket kan resultera i övervikt mm.
- Säger inte hur viktigt det är för marsvin att ha c-vitaminer via grönsaker utan säger att man ska ge i vatten (galet)
Vi rekomenderar dels C-vitamin droppar, antingen i vattnet, eller direkt i munnen. Samt C-vitaminberikad pellets. Vi rekomenderar också att man ger sina marsvin grönsaker MEN att man bör vara försiktig i början, då plötsliga mängder kan orsaka rubbningar i tarmen.
- Säljer olagliga burar
Va? Vi säljer inga olagliga burar!!
- Har små burar till sina egna i butik
Vi använder aldrig burar som enligt lag är för små för de djur vi håller där. Däremot kan vi använda burar som är minsta lagliga storlek, men aldrig under den storleken. Våra djur sitter kanske 1-2 veckor i våra burar. Och igen, ALDRIG i för små burar!
#9 Sett många butiker som sålt kaninburar som inte håller lagliga mått, så det är inte direkt ovanligt.
#10 Vem har sagt att jag menar den butiken du jobbar i?
Alla dem djuraffärer jag har varit i och köpt saker osv har det varit så.
Sett många med på t.ex blocket som säljer kaniner med burar som ej är lagliga som djuraffärer har rekommenderat till dem viljet ju är helt galet!
Hade det varit min djuraffär, hade jag inte sålt ett marsvin där ifrån om inte dem hade köpt 2 eller redan haft kompis hemma till den. Och absolut inte rekommendera kanin som sällskap, finns många djuraffärer som gör det.
Du menar att den inte är 50cm hög, eller?
#12 Ja bland annat, vissa burar har varit typ 95x50x45 cm osv,
Jag tror faktiskt att jag aldrig har varit in i en djuraffär som endast har laglig storlek på sina burar. Så jag tror inte att det är det minsta ovanligt. Jag vet fakiskt bara Gnagarboden (webshop) som har riktat in sig på att bara ha laglig storlek på burarna, ingen annan. Inte sagt att det inte finns andra, men ovanligt är det inte.
Ljustadalens kaningård
Alla burar, andvänds inte som permanent bur.
Olika stolekar på bur är bara att det finns. Men blanda inte ihop marsvinsbur och kaninbur, även om det är en bild på en kanin på lappen, så säljs den inte som kaninbur i Sverige.
Men att sälja en för liten burar (medvetet) till en köpare, är jättedåligt. Dock tror jag inte att det är så vanligt längre. (jag upplever det så, men jag har som sagt inte varit i alla butiker)
Många gamla burar, är på väg att fasas ut av sig själv, pga medvetenheten hos butiker. Men vissa "populära" burar, kommer alltid att finnas. Sen att många kunder går in och köper en bur utan att säga ett ord, medför ju inte att det är butikens fel att djuren sedan bor förlitet hemma hos privatpersonen. Köper de inte djuret i butiken, kan butiken inte påverka vilken bur kunden måste köpa.
Butiker kan vara riktigt duktiga på att neka kunder att köpa djur. Har hört flera historier om det.
Hjälp "din" butik att bli bättre genom posetiv förstärkning och konstruktiv kritik.
: )
#15 Men det är ju väldigt missvisande för nya kaninägare. Och då ska djuraffären säga vilka mått som är lagliga…
"Och då ska djuraffären säga vilka mått som är lagliga…"
Det tror jag att flertalet gör.
#17 Tyvärr är det inte så nej.
Anser att det ska stå i faktabladet man ska få hem med djuret eller i djuraffären, men icke. Och många i djuraffärer vet knappt själva lagliga mått, dem bara "säljer" och ja det är så i många djuraffärer
Hur många då?
#19 Vadå "hur många då?" Tror du verkligen jag räknar?
Men alla dem jag har varit inne på (vilket är en hel del)
Och alla dem butikerna, upplyser inte kunden om kraven på burstorlekar, och alla de som jobbar kan knappt om kraven på burmått?
#21 Vad jag vet, och hört när jag har varit inne när dem har sålt marsvin eller kanin, har det aldrig nämnts någonting om burmått nej.
Säger itne att alla dem inte nämner det men marijoriteten är superkassa på det
Och du har varit med från början till slut, vid försäljning av alla de djuren?
#23 Snälla du, måste du ifrågesätta allting?
Jag vet hur det fungera i djuraffär, då jag har varit på praktik i djuraffärer, och känner folk som jobbar i djuraffär.
Och jag litar inte på djuraffärer alls, är ytterst få
Efter som att du skriver det som fakta, så är det väll helt OK med att fråga hur du kommit över denna fakta. ; )
Hur många butiker hadde du praktiserat i?
#24 men snälla människa! Ok… Vi säger att du har varit i 100 djurbutiker i ditt liv, vilket du inte har varit det kan jag med säkerhet säga, men vi säger det nu…
100 stycken av säkerligen fler än 1000, är INTE majoritet… För det är ju endast på dessa 100 som du verkligen kan säga att det faktiskt går tilll så, de övriga 900 (fler i verkligheten) har du ju egentligen ingen aning om hur det faktiskt går till.
Jag skulle tro att jag rör mig i större zoofack-kretsar än vad du gör och vi har bra koll på om lagar och regler förändras. Däremot kan vi få dispens ibland, då det inte är så lätt att byta burar över en dag till alla djur.
Om du går in i en djurbutik som har djuren i för trånga burar, så är det din skyldighet (som djurvän) att anmäla butiken, har du gjort det?? Om inte, så är du lika skyldig som butiken!!
Du har inte en aning om hur det fungerar i alla djurbutiker, du har praktiserat på en… Hur var det nu med att dra alla över en kam??
Så hårt behöver man inte gå på. Nu ska vi vara snälla och trevliga.
I övrigt, håller jag med Fridaakesson.
: )
Kom på en annan sak. Jag tror butiker kommer undan på att, genom att sägatill kunden vad som är en lämplig bur (laglig) utan att säga rent ut att den är laglig, så har dom upplyst kunden om laglig bur. Bara en tanke.
Fel av mig.
Här är en till som är uppväxt med djuraffär sen jag varit barn. Så jag tänker inte heller skriva på. Då det finns de djuraffärer som ÄR bra.
Men attt kurserna borde ändra sin information, göra kontroller i djuraffärer oftare (utan att ringa i förväg och säga att "nu kommer vi och kollar in", man hinner rensa en del då för de som har saker o ting att dölja!), jag har även varit med om de djuraffärer som har sålt djur fast de inte har tillåtelse för det änns, tycker dock också att de gamla zoofolket borde börja ta in de nya informationen som kommer och inte leva i det gamla (påpekar väldigt ofta om det för pappa - han blir knäpp på mig^^), uppfödare måste sluta och lämna djur hos grossisterna (och jo, det händer!), privatpersoner måste börja och anmäla de fel de ser i butikerna (det hjälps inte att se fel och sedan sätta sig och gnälla en massa i forum - gör något själv), Alla djur trivs inte i djuraffär - men en del gör det faktiskt pga all uppmärksamhet och aktiviteter som händer runt omkring. Dessa djuraffärskedjor tycker jag brukar kunna vara en hel del sämre än de andra. tillverkarna utav burar mm borde skärpa sig med storlekar på burarna. Sällan folk vet hur det egentligen är i en djuraffär.
Finns alltid bra och dåligt i allt.
#26 Tänker inte ens diskutera med dig och din ton: Tack och hej
Fast jag måste ställa mej på #31 sida, man bildar sin egna uppfattning utefter vad man sett själv.
Jag gillar heller inte de djuraffärer jag sett som säljer djur, personligen köper jag inget från dessa djuraffärer heller, för jag vill inte stödja felaktig information och reklam som pushar impulsköp av djur.
Jag har varit inne i 5 djuraffärer i min stad, och den enda jag gillar och handlar ifrån är den djuraffären som inte säljer djur, dom är billiga och kunniga, de lyssnar på kunden.
men 4 av 5 djuraffärer är affärer jag inte gillar, alla dessa har försäljning av djur, spionerar på en bakom hyllorna och rekomenderar fel bur/foder och skötsel. vad är det för uppfattning jag får utav detta då?
sen hur det fungerar i era butiker har jag inte skrivit något om, det är såhär jag som kund upplever butikerna i min stad och det är utefter det jag bedömer dom.
Jag ser faktiskt inte felet med att djur borde sluta säljas i butik, för det är väl inte djuren som utgör all inkomst i butiken? vore det inte lättare att istället ha en väl uppdaterad uppfödarlista på alla djur tillgänglig i butiken?
Sen är det en fråga jag är väldigt nyfiken på som ni som jobbar i djuraffär gärna får svara på, i vilken ålder får ni in era djur i butikerna?
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#32 Av de butiker jag känner och stödjer, så är de noga med ålder. Allt hänger på art, kullstorlek och indevid.
Tyvärr har jag fått veta att vissa uppfödare och privatpersoner som säljer djur till djuraffär, ibland har lurat butikerna, genom olika sätt.
mvh
#32 vilken ålder djuren är när de kommer till butiken, är olika från art till art samt flera olika faktorer (kullstorlek tex)
Men kaniner är minst 8-9 veckor och marsvinen ungefär det samma, ibland ngt yngre.
De djur vi köper in, kommer dock inte från grossist, utan väletablerade uppfödare.
Självfallet förstår jag att man bildar sig en egen åsikt om man råkar hamna i flertalet oseriösa djurbutiker, men att skriva på en lista som förstör för ALLA djurbutiker bara för att några beter sig idiotiskt, tycker jag är värdelöst.
#31 Det var inte alls meningen att låta oförskämd på ngt vis, men du måste förstå att jag, som faktiskt arbetar på just ett sådant ställe, som du trackar ner på, måste få försvara mig själv och min arbetsplats.
Jag säger det igen: Bara för att några butiker har dålig skötsel/kunskap om djuren så kan man ju inte protestera mot ALLA butiker.
Om jag köper en burgare på Mc Donalds i stockholm och blir matförgiftad, ska jag då kräva att ALLA Mc Donalds ska stänga?
Eller om Kolmården skulle missköta sina djur, ska ALLA djurparker stänga då?
Lite samma sak tycker jag
#35 Så är det dessvärre inte i alla butiker. Sett butiker där ungarna är 5-6 veckor gamla (kaninungar) och butiken var medveten om det för jag frågade och sa det till dem.
#35 Jätte tråkigt, och borde inte förekomma. Be dom vänligt att vara mera nogranna i fortsättningen.
mvh
#35 det är hemskt att sådant försigår, tyvärr är nog problemet lika stort hos privata hobby-uppfödare. Man stoppar inte problemet bara för att man förbjuder butikerna att sälja djur. Man ska istället dela med sig av sin kunskap och lära ut vilka regler och förordningar som finns, det gör vi dagligen i vår butik.
Det ändrar dock inte min uppfattning att vi som faktiskt tar vårt ansvar och ser till djuren i första hand också skulle bli drabbade om en sådan lag skulle gå igenom. Inte så mkt för affärernas skull, då det inte är ngn speciell vinst på just djurförsäljning. Men vi som valt att arbeta i djurbutik bara för vårt stora intresse, just djur.
Bättre då att stoppa försäljning av hobby-uppfödda djur, där säljaren saknar kunskap och bara vill tjäna pengar. Krav på att alla djur ska och uppfödare ska vara registrerade i aktuell förening ex.
Jag skriver på.
Jag ser inte djur som varor, det gör däremot djuraffärer.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#38 du har inga egna djur då antar jag..! "/ Eller åtminstonne inga som du köpt. Allt du betalar för räknas som "vara", spelar ingen roll om du köper från ett företag eller en privatperson…
Det är stor skillnad mellan djuraffärer och uppfödaren.
När jag menar varor menar jag att de säljer hur vilt som helst, det är lika enkelt att köpa en kanin som att köpa en glass.
Ett barn behöver bara gå in i affären och köpa ett djur. Har barnet inte någon målsman med sig så kan den fixa det via telefon.
De bryr sig inte om hur djuret kommer att ha det, skulle det komma in någon som man märker att den personen inte kommer att sköta om kaninen eller köpa den för ex syftet att ha den som sällskap så säljs den endå.
Uppfödaren har inte ungar hela tiden som de säljer hej vilt, de bryr sig om hur djuret och hur de ska ha det. (iaf de uppfödaren jag har haft kontakt med och som jag har kontakt med)
Djuraffärer köper in från grossister, de bryr sig inte om djuren har bettfel eller om de säljs för tidigt, bara de får djuret sålt.
Djuren är knappst hanterade i djuraffärer, nästan alla djur sitter i sina burar dag in och dag ut tills de blir sålda.
Jag kollar inte ens inne i djuravdelningen i djuraffärer för artt jag tycker att det är vidigt. många gånger ser man marsvin och kaniner ihop. Och de djuren sitter i samma ryum som massvis med gapande fåglar.
Måga barnfamiljer går in på djuraffärer, barnet tjatar på sig en hamter eller nått och personalen vet att barnet kan tröttna väldigt fort, endå säljer de dem.
Samtidigt så försöker djuraffärerna plocka på en allt möjligt som det djurslaget absolut inte ska ha. Många av sakerna kan vara riktigt skadligt men det bryr de sig inte om, för djuren ska säljas till första pris och prylar ska säljas!!
Självklart finns det undantag med djuraffärer. Men hur ofta stöter man på en djuraffär där personalen nekat en kund att köpa ett djur?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Ska försöka besvara dina påståenden så gott jag kan =)
Det är stor skillnad mellan djuraffärer och uppfödaren.
Nej, det är inte så stor skillnad på en bra djuraffär och en bra uppfödare, eller en dålig djuraffär och en dålig uppfödare.
När jag menar varor menar jag att de säljer hur vilt som helst, det är lika enkelt att köpa en kanin som att köpa en glass.
Nej det är det definitivt inte. En bra djuraffär och en bra uppfödare skaffar sig information om den ev köparen.
Ett barn behöver bara gå in i affären och köpa ett djur. Har barnet inte någon målsman med sig så kan den fixa det via telefon.
Detta är rent olagligt. En målsman måste alltid närvara vid köp, oavsett om det handlar om en affär eller en privat säljare. Vi nekar alla barn att handla djur om inte målsman finns med vid köpet. Vi informerar också målsmannen att det aldrig kan vara barnets ansvar att ta hand om ett djur.
De bryr sig inte om hur djuret kommer att ha det, skulle det komma in någon som man märker att den personen inte kommer att sköta om kaninen eller köpa den för ex syftet att ha den som sällskap så säljs den endå.
Förstår inte vad du menar med; att ha den som sällskap..?
Uppfödaren har inte ungar hela tiden som de säljer hej vilt, de bryr sig om hur djuret och hur de ska ha det. (iaf de uppfödaren jag har haft kontakt med och som jag har kontakt med)
Vi har heller inte ungar som vi säljer hej vilt, vi bryr oss om djuret och var det hamnar. Och återigen det finns bra uppfödare och dåliga uppfödare, likväl som det finns bra och dåliga butiker. Men jag drar inte alla uppfödare över en kam bara för det.
Djuraffärer köper in från grossister, de bryr sig inte om djuren har bettfel eller om de säljs för tidigt, bara de får djuret sålt.
Vi och många, många andra butiker köper in djuren från privata, registrerade uppfödare. Vi utför besiktan på alla djur vi säljer och djur med diverse defekter tar vi inte ens emot.
Djuren är knappst hanterade i djuraffärer, nästan alla djur sitter i sina burar dag in och dag ut tills de blir sålda.
Vi hanterar våra djur varje dag, vissa mer än andra. Bara för att dom just ska bli vana vid hantering. Vi klipper klor, borstar, klappar och myser… Allt som en vanlig privat uppfödare skulle göra,
Jag kollar inte ens inne i djuravdelningen i djuraffärer för artt jag tycker att det är vidigt. många gånger ser man marsvin och kaniner ihop. Och de djuren sitter i samma ryum som massvis med gapande fåglar.
I de flesta butiker har man minst 2 djurrum. 1 för smådjur/gnagare och ett för fågel. Kanin och marsvin har inga problem att gå ihop, sålänge det finns minst 2 marsvin och buren är tillräckligt stor för det.
Måga barnfamiljer går in på djuraffärer, barnet tjatar på sig en hamter eller nått och personalen vet att barnet kan tröttna väldigt fort, endå säljer de dem.
Se vad jag skrivit tidigare
Samtidigt så försöker djuraffärerna plocka på en allt möjligt som det djurslaget absolut inte ska ha. Många av sakerna kan vara riktigt skadligt men det bryr de sig inte om, för djuren ska säljas till första pris och prylar ska säljas!!
Ingen vettig butik försöker sälja skadliga saker till djuren. Säkert finns det butiker som saknar kunskap, men jag vet även flera privata uppfödare som ger hö till sina hamstrar eller matar sina kaniner och marsvin med gnagarblandningar med aldeles fel saker i. Som sagt, det finns rötägg överallt även hos den privata faktorn
Självklart finns det undantag med djuraffärer. Men hur ofta stöter man på en djuraffär där personalen nekat en kund att köpa ett djur?
Jag har då arbetat i 2 olika djurbutiker och vi har nekat folk att köpa djur flera gånger. Senast idag nekade jag en kund att köpa ett djur.
#41 Marsvin & kaniner ska inte gå ihop, finns bara massa risker med det.
Och har inte sett en enda djuraffär som har tillräckligt stora burar för att det ens skulle fungera…
Och det finns fler bra uppfödare än bra djuraffärer….
#41 Djuraffären du jobbar på verkar bra.
Men tyvärr har det varit likadant på varenda djuraffär som jag varit inne på.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
en person kan ju inte åka runt i alla affärer och kolla vilken är som är bra drf tycker jag det ska förbjudas!!
#41 Tack! =)
#44 Varför ska EN person åka runt i alla affärer och kolla?
#46 haha flera då
#47 Då formulerar jag om frågan. Varför kan inte flera åka runt i affärer och kolla så att det är bra?
i varje djuraffär?!
Ja?
Ja?
#44 En människa kan ju inte åka runt till alla privata sk uppfödare och kolla heller, så då borde ju det med förbjudas..?
För som sagt; Det finns även en hel del oseriösa privata "uppfödare/säljare" förmodligen fler än vad det finns oseriösa butiker.
#42 du får gärna förklara varför kanin och marsvin, som art inte SKA gå ihop…
#51det blir nog jobbigt, tror ingen skulle göra det
#42 , jag kan berätta :) dom försår inte varann, jag tror don kan bli sjuka eller något?!, marsvinet kan skada sig när kaninen gör glädjeskutt mm
#51 Därför det finns folk som jobbar med det så som djurinspektörer. Men det är plikt för varje kund/människa att anmäla fel i djuraffärerna.
#54 Skulle gärna vilja se mer informativa anledningar om varför det skulle vara olämpligt… Glädjeskutt… Eh, ja det är ju inte direkt så ninen hoppar upp 1 dm rakt upp i luften. Så att den skulle skada marsvinen låter inte mer troligt än att 2 marsvin i samma bur skulle råka skada varandra. Större risk isåfall att 2 kaniner i samma bur skadar varandra.
Nej dom förstår inte varandra, just därför brukar det heller aldrig vara problem att ha dom tillsammans. Inget revir-bråk etc.
Men finns det ngn info om detta, så är inte jag den att jag inte tar till mig ;) man kan alltid lära sig ngt nytt om fakta finns =)
#56 öhhöm Zira min kanin hoppar rakt upp en dm så?!!
och jag medande om marsvinet stog bakom och sp blev den sparkjad.
What doesn't kill you makes you stronger.
#56 Marsvin & kaniner har inte alls samma språk.
Marsvin ska ha c-vitaminrika grönsaker varje dag, vilket inte kaniner ska ha
Kaniner kan lätt skada ett marsvin om den skuttar iväg
Även marsvin kanin skada en kanin eftersom dem talar olika språk (om marsvinet blir arg och varnar men inte kaninen förstår).
Får jag fråga en sak, kanske lite ot men ändå inte. När nekar ni köpare i djuraffärerna och varför ? ^^ Av nyfikenhet.
#58 tack för länken =) alltid bra att få lära sig ngt nytt, vilket absolut ngt jag tänker ta med mig i bagaget.
#59 läs länken du med… mat och samspel fungerar oftast bra mellan dessa 2 arter!
#60 för min del får du gärna fråga =) Vi nekar alla barn som inte har målsman med sig. Sist jag nekade var det en kille (vuxen) som ville köpa en råtta och ha den i en hamsterbur…
#61 Men herregud -_- I en hamsterbur ? Ibland är det skrämmande hur människor tänker. Varför skulle han ha den i en hamsterbur och hur fick du reda på det :O
Har skrivit detta på ett annat forum men skriver det är igen. Det finns djuraffärer som är bra, och djuraffärer som är dåliga.
Jag har varit i en riktigt bra djuraffär där jag köpte ett av mina marsvin. Jag fick skriva på papper, svara på frågor om vad jag kunde om marsvin,om jag hade en kompis hemma till henne (vilket jag hade för att påpeka) , vad dom skulle äta,hur stor buren var. Sen gick dom igen Lillan då som hon hete, kollade klor,hull, hur mycket hon vägde osv osv. Alltså en allmän hälsokontroll.
Sen fick jag skriva på papper om att jag tagit del av skötselråd, ansvar osv. Dom stod även för avlivning om det skulle vara ngn sjukdom som är ärftlig och jag fick rabatt hos agria vid försäkring. Alltså en riktigt bra djuraffär som var måna om sina djur.
hellre ta bort alla djur från djur affär än att låta dom vara kvar!!
taskigt mot djuren
#63 Vad är det som du tycker är taskigt mot djuren ? Av nyfikenhet ^^
#61 kanske verkar som det ja, men dem har inte direkt "utbyte" av varandra.
#65 nej dom har inte stort utbyte av varandra, just därför bör marsvin alltid hållas i minst par, utöver den ev kaninen i buren.
Ingen har väl påstått att dom har utbyte av varandra, bara att det oftast fungerar att ha dessa arter ihop utan problem.
#62 Vi frågar alltid om köparen har tidigare vana av djuret ifråga, vilket denna man inte hade, då frågade jag om han hade råttbur till sin ev nya kompis, då kom det fram att han hade haft en hamster tidigare och råttan skulle få bo i den. Jag informerade då om vad lagen säger om burar och utrymmen samt vilka storlekar råttor faktiskt har i vuxen ålder samt att dom har helt andra behov av inredning mm
#66 Borde finnas många fler av en djuraffär som eran!
Jag äger en av dessa djuraffärer i Sverige som vägrar djur i butiken. Jag anser inte att djur har det bra i butiker. Jag anser inte att butiken idag ser till djurens bästa. Jag har sett och hört för mycket för att ens tänkta tanken att ta in djur i butiken.
1. Butiker vill ha yngre djur, ofta 5-7 veckor.
2. Butiker som som svälter sina djur för att få dom att se yngre ut.
3. Grossister som kommer med en lastbil med massa smådjur i skitiga bilar.
4. Barn som är inne och stressar djuren.
5. Butiker som har personal som enbart renasr en bur och sen är det inte mer med det. Inget socialt samspel med djuren.
6. Jag har tillgång till personer som brinner för sina djur. Hos oss kan man få veta vem man ska vända sig till för att köpa det djur man vill.
7. Vad jag vet så säljer vi lagliga burar, eller upplyser om att buren inte är ok. Men det är ändå alltid upp till kunden.
8. Jag lär mig gärna nya saker. Vi har saltstenar och kaninblandningar. Men upplyser kunden om det. Lika väl som om kund upplyser mig så tar jag det till mig och plockar ec. bort den varan som är helt åt skogen. Vilket ofta inte händer då vi har ganska bra koll.. =)
#68 Man får sälja kaninungar vid 6 veckors ålder, och marsvin från 5 veckors ålder.
#69 Är du för eller imot djuraffär ?
#70 Beror på djuraffär, men mest emot då det är ytterst få som sköter det bra…
#67 Tack 
#68 Om du nu har sett att butiker svält sina djur, för att dom ska se yngre ut, så hoppas jag verkligen att du anmälde butiken i fråga!!
Det är ju Ni som ser sådant som måste ansvara för att det blir anmält…
Jag tycker inte att jag ska behöva hålla kolla på alla butiker i min omgivning. Detta är sådant som jag har hört om andra butiker. Dels på mässor, från säljare, kunder, mm. Så nä jag har inte anmält. Kan inte anmäla på hörsägen.
Borde helt ärligt inte va SÅ JÄVLA svårt för en butik att sköta sig. Men ändå så gör dom det inte.
Jag är absolut EMOT djur i butik och det står jag för. Många fråga varför vi inte har djur, jag svarar varför vi inte har det. Många kunder är nöjda med detta. Har t.o.m. kunder som säger att dom väljer våran butik före andra pga detta beslut.
Butikerna har väl ett självansvar också?! Om folk slutade köpa kaniner och annat i butikerna så hade försäljningen och den dåliga djurhållningen i butikerna också upphört.
Mycket möjligt att man får sälja dom så tidigt, inget jag lagt någon energi på då jag vägrar djur i butik. Men bara för att man får så behöver det inte va det som är mest sunt.
#64, ger dom fel pellets, gosar iunte med kaninerna elr andra djur, små burar, olika arter sitter i samma bur, dom har bara ett hus,skål och höhäck och massa saker :)
dertta är i dom djur affärerna JAG varit i
#74 läs gärna alla inlägg, så kanske du förstår att inte alla butiker gör fel!
#73 säger samma sak till dig, bara för att några butiker beter sig som idioter, måste alla sluta med djur då? Vi har djur i vår butik, vi tar väl hand om dom och säljer inte till vem som helst
Det finns mängder med privata uppfödare som kränger djur till höger och vänster, aldrig klipperklor eller borstar pälsar, aldrig ger sina djur kärlek eller omvårdnad, måste alla uppfödare sluta då?? Det är ju samma sak!!!!
#75 ,det har jag redan gjort så ÄGD! föresten svarade jag på en fråga!
#75 Klart det finns butiker som sköter sig och dom som inte gör det. Men varför ska det va ok att sälja vissa djur i butik och andra inte? Jag tycker att alla djur ska hållas utanför butikern. Precis som man inte säljer, hund, katt eller häst i butikerna.
#77 och DET är en åsikt som jag respekterar =) det kan givetvis diskuteras, det är alla uttalanden om att ALLA butiker missköter sina djur som jag ifrågasätter och blir så vansinnigt störd på =)
#78 Klart att inte ALLA butiker missköter sig. Men jag tycker att tillräckligt många missköter det så pass att det bör förbjudas.
Och precis lika många privata uppfödningar missköter sig, så det borde också förbjudas…
#80 fler djuraffärer än privatpersoner som missköter sig tror jag
#81 tror gör man i kyrkan, men vad VET du egentligen? Det föds upp kaniner i var och varannat stall där man har en hona och en hane, för det är så gulligt med ungar… Så jag tror att du har fel ;)
#82 Räknas dock inte till uppfödning enligt mig. Nu menar jag seriösa uppfödare och seriösa privatpersoner som har mål osv med djuren osv, och dem finns det fler av än vad det finns seriösa djuraffärer
Vet mer än du tror, lilla du. Är liksom inte bakom flötet.
#83 så du sitter och gör skillnad på den privata sektorn; de som är seriös och de som inte är det.
Och enligt dig ska då de som är seriösa få fortsätta sin verksamhet.
Varför är det då fel att göra skillnad mellan de seriösa och de oseriösa butikerna? Varför får inte de som är seriösa fortsätta?
Jag förstår verkligen inte vad du anser är skillnaden!
Uppfödning är avel på djur, hur oseriöst eller seriöst det än må vara, så är det en uppfödning om man tar regelbunda kullar.
Jag tror ingenting om vad du vet. Och inte är jag särskilt liten heller ;)
#84 Har jag sagt att man inte ska göra skillnad på oseriösa och seriösa? NEJ! Läs ordentligt tack!
Jag tycker att det borde va som med ex. SKK. Man reggar, föder upp renras, mm. Allt som inte reggas inom ex SKK fast för kanin, är då blandrasavel. Det hade varit ett sätt att sköta det.