Några frågor!
Jag har köpt en liten dvärgvädurs hane. Han är född 11 januari. När han har blivit kastrerad ska han bo med en hona. Dom träffas varje dag när jag släpper ut dom så dom ska vänja sig med varandra. Nu har han börjat jucka på henne. Är han könsmogen då? Har hört att det är när dom är typ 4 eller 6 månader. Min fråga är när vet man att han är könsmogen? Måste veta för jag ska ju kastrera han då.
Sen sa en uppfödare till mig att hon hade gett en kaninunge en äppelgren, dagen efter var ungen död. Hon trodde att det berodde på att ungen hade ätit på grenen. Men hon hade aldrig varit med om det förut. Men jag vågar inte ge min dvärgvädurs hane som är född 11 januari nån gren nu för att hon sa så. Jag tycker det låter konstigt men vill inte riskera nåt. Vad tror ni? När kan jag ge han en gren? Dom måste ju ha grenar, alla mina andra kaniner har grenar men eftersom han är ung så blir jag nojig. Min frågar är när kan jag ge han en gren?
Tacksam för svar!:)
hmm.. min kanin kastrerade vi när vi märkte att han juckade på en mjuk boll som fanns på mitt golv, så ja han är förmodligen könsmogen redan :)
och det där med grenar.. verkar konstigt! min kanin fick blåbärsris (utan blåbär) när han var ett par månader, men då får man ju börja med lite blåbärsris och vänja kaninen med det innan man börjar ge mer :)
I somras när vi hade kaninungar hemma så började de äta av äppelgrenara så fort de hade tillräckligt starka käkar/vassa tänder för att kunna ganaga på dom, vid några veckors ålder. Men just den kaninungen som dog kanske var känslig eller nåt?
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥
Skulle vilja säga att den dog pga att den fick en äppelgren, med största sannorlikhet inte var därför. Mina har fått grenar i buren från att de är små och det har inte varit några problem alls. Tror mer på #2 teori att den ungen troligen var dålig/svag/känslig ändå.
Du bör nog sära dem när han ca 10 v senast, (det har hänt att en så liten som 8 v lyckats göra vuxen hona med ungar)´
När hans testiklar vandrat ner vid ca 4-6 mån ålder kan han kastreras. Du kan se på hans penis om han kan para, - när du trycker kommer en "spets" ut.
Grenar är ofarligt om det inte är giftiga sådana ex tuja, finns trådar här om vilke grenar som lämpliga att ges till kaniner