Kaninraser !
Hej ! Jag har tänkt skaffa kaniner,men vet inte vilken ras ännu.
Har läst massor med fakta…
Har tänkt lite på dvärgkaniner !
Har ni några bra tips på vilken ras ?
Tacksam för svar :)
Dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur, hermelin och lejonhuvad kanin är trevliga dvärgraser :) Själv haft både hermelin och dvärgvädur & har lejonhuvad dvärgvädur och lejonhuvad kanin just nu (plus 2 korsningar med dem 2) :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för förslagen !
Dvärg-vädur tycker jag är trevliga men du får välja 
dvärgvädur tycker jag är en väldigt fin och härlig ras att äga. :) har haft 3 hittills. eller jag hade två, men dom dog tyvärr förra året och nu har jag en ny, SÅ SÖTA! du ångrar dej aldrig om du skaffar en sån.
Jag har haft en lejonhuvad kanin (Löwen) och min syster har haft en hermelin. De var båda underbara och tama. Jag tror inte det är rasen som påverkar hur de blir utan hur mycket tid man läger ner på dem. Sedan får man tänka på hur mycket man är beredd på att reda ut tovor ;)
Glöm inte att du är älskad och helt underbar!
Det beror lite på hur mycket vana du har tidigare och vilken sorts kanin du söker :) Olika raser har lite olika karaktärer, och Hermeliner kanske inte alltid är perfekta nybörjarkaniner (det finns såklart undantag). Lejonhuvade Dvv och vanlig lejonhuvad samt Cashmerevädur kräver lite pälsvård även om man är sjuk, less eller vad det kan vara. Men gillar man pälsvård så är det trevliga raser som oftast blivit mycket hanterade som små (med tanke på pälsen). Dvärgvädurar är ofta lugna bra nybörjarkaniner, men även här finns det exemplar som är stissiga.
Det viktigaste om man är nybörjare är att välja en kanin från en uppfödare som pysslat mycket med dem som små och där föräldrarna har ett trevligt temperamet, då har man mycket gratis. Oavsett ras.
Ljustadalens kaningård