Nybliven kaninägare!
Japp, nybliven kaninägare till två urgulliga lejohuvade små ulltussar. Och nu har jag självklart några frågor som jag undrar hur ni ställer er till. ;)
* Det här med sele + koppel, när ska man börja vänja dem?
Jag blir förvirrad då ungarna ska ju acklimatisera sig i sin bur och omgivning i en vecka eller mer, innan börjar pilla med dem. Och på vissa ställen har jag läst att man ska börja så tidigt som möjligt, ta ut dem och sitta och kela med dem. Hur tycker ni?
* Dem är födda 27 December, dvs 8 veckor nu, och våren närmar sig med stormsteg (verkar det som iaf) och när kan man börja förbereda dem för att vistas ute på dagarna? Oc ska dem vara ute en hel dag i början, så dem får vänja sig där ute också? Eller ska det vara korta stunder?
* Jag har ju planer på att trix träna dem där och då utan klicker, har ni några förslag på hur man ska gå tillväga och när man kan börja?
Det var nog allt för den här gången :)
(Spånet är bara tillfälligt, tills nästa månad :)
1. Vid tidigst 3 månaders ålder kan man börja vänja dom vid sele och koppel. Jag och andra som har hoppkaniner börjar oftast vid tre månader då dom får tävla första gången när dom är 4 månader, men om du inte har nån stress med att lära dom så kan du lika gärna börja vänja dom lite senare :)
Att vänta en vecka innan man håller på med dom tycker jag är för lång tid. Med alla mina nyaste kaniner har jag bara låtit dom sitta i buren den dagen och redan nästa dag börja ha ute i hege en liten stund och kela. Har inte varit några promlem med det, utan ser det snarare som positivt eftersom kaninen redan då kanske börjar känna trygghet hos dig, istället för att låta den vara ensam och kanske rädd i en vecka…
2. Om du tänker på temperaturen så ska det inte vara mer än tio graders skillnad mellan ute och inne. Jag skulle börja med kortare stunder. Är inte kaninen van vid gräs är det inte bra att dom kan äta hur mycket som helst i början.
Välkommen in i kaninvärlden!:)
1. Minst 3 månader ska en kanin vara innan man börjar med sele.
Och när man börjar vänja dem är det bra att ta av och på selen några gånger innan man börjar ha den i koppel så man ser hur dem reagerar :)
2. Jag brukar vänta bara max 1-3 dagar (beroende på kaninen) innan jag börjar hålla på med dem. Märks på kaninen om det går eller inte.
3. Honor eller hanar du har köpt? Ska dem bo i samma bur?
Hanar bör inte bo ihop (risk för slagsmål), kan gå men finns en ganska stor risk att det inte fungerar (även vid kastrering)honor brukar vara mycket lättare, speciellt om dem har växt upp ihop.
Du kan kutterspån om du vill,det har jag till mina, fungerar kanonbra :) Dock fastnar det ganska lätt i pälsen på långpälsade, så har oftast halm ovanpå med.
Tänk på med, att ge pellets, inte gnagarblandning, och inte salt/mineralsten ;)
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Underbart svar :) Det tackar vi för! Det vart jag lite klokare utav.
#7 Det är två stycken systrar. Än så länge verkar dem ju trivas så pass bra ihop så dem får ha en bur tillsammans, men har en vid sidan av om det skulle bli slagsmål :)
Underbara svar :D
#3 Okej :) bara undrade ^^,
Verkligen söta är dem! :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.