Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1056 ggr
Bönie
0

HJÄLP!

jag har 2 kaniner, en hona och en hane.(Bäbis o Pluttis (hermeliner) dom har alltid gått ihop och dom tycker mycke om varandra. Men sen fick jag hem en lejonhuvad hane (Fluff). Jag lät först hanarna träffas ute på golvet där ingen hade sitt revir, och de gick bra. Sen lät jag honan och Fluff träffas det gick också bra.

Igår när hannarna träffades gick de så bra och dom gosa med varandra. Men idag när jag tänkte låta hannarna träffas igen så blev den "gamla" hannen Pluttis konstig och ville bråka med Fluff. Fluff är snäll och lite rädd av sej och vågade inte göra något alls.

Jag tog då bort Fluff och lät hermelinerna hoppa lite (Pluttis o  Bäbis) Men då börja Pluttis springa efter Bäbis och försökte bita henne. Jag tog tag i Pluttis och lät Pluttis va för sig själv ett tag så han skulle lugna ner sej. Sen efter ett tag så släppte jag ihop Pluttis och Bäbis igen. Då gick det bra. Men sen några gånger under dagen har Pluttis jagat runt henne i buren och då måste jag ta Pluttis. Vet inte hur jag ska göra. Har bara 2 burar. En till Fluff och en till Pluttis och Bäbis. Jag vågar inte låta Pluttis o Bäbis va tillsammans tex under natten när jag ej ser var dom gör… Dom som alltid har tyckt om varandra… Det måste vara pga Fluff att Pluttis blivit så "aggresiv".. VAD SKA JAG GÖRA? Tacksam för svar!!

dermot
1

Är hanarna kastrerade?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Bönie
0

Den gamla hanen är kastrerad men inte den nya. Han ska kastreras på torsdag.

Fridaaaa
0

Det är inte vanligt att hanar kan gå ihop, inte ens kastrerade.
För att det ska kunna tänkas gå måste man ha väldigt stor yta och att hanarna inte är dominanta

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

#2 Fast satte du in den nya till honan? Eller läste jag fel X)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[mathilda...0]
0

Det kan vara att dom blir könsmogna, även honor som gått med varann i evigheter kan bara glömma det på en sekund och döda den andra utan att tveka.

En kompis till mig hade två syskonhonor som hade gått med varann i 2 år när den starkaste dödade den svagaste bara över en natt.

Jag skulle råda dig att inte ha dom tillsammans dom kommande dagarna.

Bönie
0

Hermelinerna honan och gamla hanen sitter i en bur, och fluff den nya hanen sitter i en annan bur. Det va tänkt att alla bara skulle få vara tillsammans när dom var ute och hoppade. Och det borde ha gått eftersom att det inte är någons revir och det är stor yta. Men alltså sätter jag inte ihop hanarna i samma bur utan bara när dom är ute och hoppar. Min fråga är varför blev den gamla hanen aggressiv mot honan som han har gått ihop med hela livet? Det måste väl vara för att han känner att det finns en annan hane i närheten? För varför är han arg på honan helt plötsligt? Hoppas nån kan svara på mina frågor!

Vincent...
0

testa vilka kaniner som funkar bäst ihop och sätt dom som funkar bäst ihop i samma bur .Pluttis kanske måste kanske vara själv ett tag någon dag eller mer. Då kan den nya kaninen och den tjejen vara tillsammns . kanin tjejen kanske lukta konstigt effter möttet effter den nya.

HAHAHAHAHAHA…..