Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 12396 ggr
enbartmalin
0

Är DIN bur laglig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte en fin fin 3 våningsbur och presenterade den här inne för jag var så stolt över denna stora och fina bur. Måtten på buren kom på tal och det visar sig att den är 4 cm från laglig höjd. Jag började mäta mina andra burar och inser att ingen av dom är laglig i höjd och dom ÄR kanin burar. Dom är dock alla lagliga i yta och kortaste sida.

Så nu undrar jag är din laglig? Hur bra är egentligen burarna vi köper. Mät gärna din bur och berätta om den är enligt lagen.

Denna tråd är inte här för att döma oss köpare! Jag vill kolla hur pass lagliga burarna är som görs.

För att se om din bur är laglig citerar jag lagen:

Kanin under 3 kilo: Yta;0,5kvm  Kortaste sida;0,5m minsta höjd;0,5m

Kanin 3-5 kilo: Yta;0,7kvm kortaste sida;0,6m minsta höjd;0,6m

Kanin över 5 kilo: Yta;0,9kvm kortaste sida;0,7m Minsta höjd;0,7m

På bild, buren som inte är laglig.

Hälsningar Malin

[Wera]
0

Alla mina uteburar är lagliga, de är allihopa 50-65cm på höjden och minst 100x50cm.

Men min enda innebur som jag aldrig använder nästan, mest som reserv är… *går ner och mäter*

Oj nu vart jag typ chockad. Tyst
Omkring 95x47x46cm - men den här köpte jag inte, jag fick med den när jag köpte en belgisk hare (tänk att denna belgiska hare bodde i den här lilla buren när jag köpte hon!)
Men sedan dess har den mest använts som reserv somsagt, t.ex. till ungar, använder annars bara uteburar.

Min systers innebur som vi köpte för 5 år sedan är:
99x55x45 - godkänd på ytan men inte höjden.

Fast de kaniner som bott i dessa har kunnat sträckt på sig ordentligt iaf. Men nu står dom och bara är tomma, haha! De behövs ju inte ^^

emms
0

Japp. Alla burar är godkända. Eller vänta lite, buren som jag aldrig använder kanske inte är det ^^

Muffins = 150*75*63-5 (L,B,H)
Nessies = 100*54*50 den är precis laglig ^^ Men hon är ju så liten nu. Om hon inte kan gå tillsammans med Muffin sen får hon nog också en 150 bur :) Det ska ju vara rättvist ;D

Sen har jag en ute bur som är 130*70-80*60(minsta höjden)

Och den ända olagliga (använder den inte. Isåfall bara som akutbur) 120*60*48 Typ :P

Emma

MimsForever
0

Mina burar är godkända, jag har en på 240x100x100, sen på 150x90x 90, och en bur på  120 gånger något och sen en till, men dom är godkända ;)

[Wera]
0

#3 "240x100x100" - Ganska hög bur du har :P

MimsForever
0

#4 den är väldigt hög haha :P

enbartmalin
0

#5 är det 2 plans?

Hälsningar Malin

MimsForever
0

#6 nej, det är en enplans, men den står på marken , som en hage , fast jag har den som bur nu under sommaren ;)

Nicolina
0

Min innebur är inte laglig på höjden, 65x48x140 cm är den så det vill säga 2 cm för låg för att vara godkänd, men det struntar jag i då min dvv bor lyxigt nog i en stor 140 cm lång bur och kan röra sig ordentligt och ändå inte når upp till taket trots att han sträcker sig på bakbenen = )

Men skulle jag varit uppfödare hade jag varit betydligt mycket mer nogrann med de små extra centimetrarna på höjden än vad jag är nu. Då hade jag ju iof haft kaninerna ute i hemmagjorda stadiga burar.

Tisdus
0

En av mina två köpta burar har för små mått också. Tråkigt att de ändå säljs. Jag köpte den från Libra Artic och på deras sida var måtten exakt minimum, men när vi sedan mätte den hemma var den två cm för kort i höjden och tre cm för kort i längden. Men denna bur används ändå bara om vintern, då står den placerad på altanen så att man slipper gå ut i snön och mata henne :)

Den andra köpta buren har en överdel och en nederdel och måtten är 180x70x70cm på nederdelen och 70x70x70cm på överdelen.

Min tredje bur har min pojkvän byggt, även den en neder- och överdel, neredelen är 200x80x50cm och överdelen är 100x80x70cm

Pandy
0

Tror mina burar är 120x60/70x70, kan inte riktigt måtten i huvudet, men hon kan sträcka på sig helt uppåt så de är nog lagliga.

Killen
0

Då var inte min förra bur laglig på höjden, tror den var 45 eller 48 cm.

Har köpt ny och den är 57 cm på höjden Skrattande

kissmekate.blogg.se

TereseE
0

Alla mina kaniner har lagliga mått, men inga burar.

Min dvärgkanin Disa ska få bo i förrådet i höst och vinter. Har byggt en hage av kompostgaller som är 1.5 x 2.5.

Kommer bygga ut hagen ytterligare när vi köpt flera kompostgaller.

Vår och sommar bor hon på balkongen som är 2.5 x 4 m.

Eftersom du även nämnde mått för större raser så tar jag med mina franska vädurar Diezel (kastrerad) och Daisy. De är frigående innekaniner och skuttar runt tillsammans i hela lägenheten på 64 kvm.

[BonnieL]
0

Min trefackare är laglig, den är 120 x 60 x 60

DEMNJA
0

Här har alla också lagliga mått för den ras jag har (under 3 kilo), men det är bara en bur som är köpt (innebur), resterande 10 fack är hembyggda. Allt är som sagt godkänt och litet till för kaniner under 3 kilo :)

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

[aammE]
1

Min kanins bur är ca 58Kvm och lite över 2m högt till tak. Oskyldig

TereseE
0

#15 Ha ha, samma som här då ungefär. Glad

[aammE]
0

#16 Ja, det är jättebra!

EmelieME
0

Har ni själva gjort burarna eller är de köpta? Jag är nyfiken då min bur visa sig att fattas några centimeter för att vara laglig. Har en en Trixie natura bur. Den var på högsta höjden 49cm och längst in 40 cm. Är tyvärr jättedålig på att snickra och ha sig. Utan skulle vilja köpa en färdig laglig bur.  Dock inte allt för dyr.

[aammE]
0

#18 Var bor du? Jag har en laglig bur till salu.

Fatma
0

Mina burar är lagliga, 2 som är L:120 B:55 H:60 & 55 och sen har jag köpt en som är L: 160 B:55 H:55(tror jag den skulle va) Sen har vi en innebur(endast reserv) som är olaglig : L:97 B:47 H: 47, fick den.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Salish
0

Min utebur är laglig, för vi har byggt den själva. Innergården är på 2 kvadratmeter och 160 cm hög så att man kan gå inne i den. Hagen som de har fri tillgång till på dagarna är nog lite större. ;)

EmelieME
0

#19 jag bor i Löddeköpinge.

[poppen]
0

Innebur

120 x 60 x 60

[aammE]
0

#22 Jag bor i Luleå så det är nog lite långt.

damparu
0

Stures bur är: 170x70x70 (L, B, H)

Zäta & Triffis bur är ( dom sitter tillsammans) 140x60x60

// Ludde

EricaN
0

Min innebur är 140x69x55

Sashhi
0

Trefackaren är 120x60x60 cm, sedan enfackaren har helskumma mått, nämligen: 130x65x70 cm. ;)

Not your mom, not your milk.

[Agneslundin]
0

min är 150cm lång 63cm bred och 110 cm hög. det är en utebur ;)

[sstorm]
0

Mina är lagliga, men kan bero på att jag köpt extra stora också

riiffen
0

Mina uteburar är lagliga med god marginal, 220x80x60 och 200x70x80 ungefär :) Däremot är min innebur endast 70x50x50, men den använder jag aldrig förutom att jag ev ska använda den till "mat,vatten och toaställe" med öppen burlucka dygnet runt, om jag till våren flyttar in Riff :)

medarbetare på allergier.ifokus .

Emiizan
0

Och om man har två kaniner? Ska man ränkna med deras vikt tillsammans då? :o Mina väger ca. 4 kg tillsammans och har en bur på 100cm lång,60cm bred och ca. 60cm hög.

Fatma
0

#20 Uppdatering: Buren som jag köpte som säljaren påstod vara 160 cm lång, är 2 m lång =)

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Qepta
0

Jag har ingen aning om hur stor min bur är, men visst är den laglig ;)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[aammE]
0

Vi har flyttat, Algot bor numera på 76kvm (frigående inomhus) och snart flyttar en hona in till oss. Då kommer Algot att få kök + sovrum till han är kastrerad och honen resten.

[DHIZA-bus]
0

våra kaniner har varsin ute bur på 160x100x100 (L,B,H)

stora burar för en dvärvädur men vi vill att dom ska ha så stor yta som möjligt =)

Eidesdotter
0

Min dvärgkanins bur är inte laglig någonstans!Förvånad

Mäter jag yttermåtten (som den såldes efter i affären…) är den 0,5X0,8 m=0,4 kvm.

Mäter jag innermåtten blir den 0,48X0,79=0,38 kvm.

Innerhöjden är ganska precis 40 cm.

Dåligt…!Skrikandes

Nu spelar det mindre roll eftersom min kanin aldrig är instängd i buren utan är frigående, men ändå. Att de ens säljer burar som är för små.Rynkar på näsan

Vad är gränsen för marsvinsbur tro? Undrar om den ens skulle duga som det? Knappast med tanke på att marsvin måste vara minst 2.

(Om jag någon gång skulle behöva hålla min kanin instängd i bur under en period har jag en 1,20-bur på vinden. Den är minst 60 cm hög innuti vill jag minnas.)

Loppan10
0

Min kanins bur är 50 cm hög minst kanske någon cm till. (Mätte med dotterns linjal) Det är en hörn bur och är ca 0,8 m2. Sor och rymlig bottenyta hon kan sträcka sig åt alla håll och kanter. Klart jag skulle ha velat ha en högre bur men det här var den största vi hittat.

minkaninester
0

Min är laglig,
måtten: 160x60x60.
Ska även bygga en tvåfackare i samma mått.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Gurragg
0

Min gamla var inte lagligt (100x50x40=längxbreddxhöjd) och dem fick en med 150x70x50 :)

alwiz
0

Min bur är laglig. Men kan inte måtten exakt nu ;)

Jonaflax
0

Mina egengjorda burar är större än minsta lagliga mått (särskilt på längden :-)

Har även en klassisk innebur som troligen är några centimeter för låg, som används till och från som extrabur.

Eftersom jag har hermeliner skulle det inte direkt ge mig dåligt samvete att använda den permanent. Hermelinerna är ju väldigt mycket mindre än trekiloskaninerna.

Däremot tycker jag den har för liten golvyta för att ha kaniner i permanent. Håller måttet, men minstamåttet på yta tycker jag är på tok för litet om kaninen inte får vara utanför buren väldigt mycket. Jag vill ha fack på minst 150 cm, och gärna längre. Några kaniner går på golvet i hagar och har nog runt 150x150, eller lite drygt det. Det känns vettigt.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Valkyrie
0

Jag har lagliga burar, har dock en som är ca 8 x 30 men den har jag bara som förvaring och inget mer :)
Har samanlagt ca 5-6 burar och alla är lagliga men dock inte förvaringsburen.
Sedan har jag en som är 100x50 som också är bara förvaring .
Har ju bland annat en stor hage som är kanske 2x2 om inte mer.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

Frostes bur är laglig. =)
Den är en innebur på 120x58x55cm.

Inaarah
0

Min är till en liten lejonhuvad tjej och är inte helt laglig. Trodde den var större, men efter närmare mätningar så är den 115x48x63. Den är alltså 48 i djupet, *suck*
Men i och med att det handlar om 2cm bryr jag mig inte om det nu, hon har 2 rum kan man säga - och hon är i rasthagen 2-3 timmar per dag, kelar typ 1-1,5 timmar om dagen och en liten selpromenad, så så mycket vistelse i buren har hon faktiskt inte och där finns aktivering så som en liten tunnel, höhäck, sitthylla, gnagpinnar och annat smått och gott till henne att syssla med. :)

[nneo]
0

Ja mina är lagliga. Har Dvärgvädurar.
120x60x70.

zatanica
0

Min bur är en utebur jag byggt själv, den har måtten 150 lång 70 bred och 60 och 70 hög (lutande tak) Det är en hermelin som bor i den. på bilden är den inte helt färdigmålad :( kom regn och störde.

[Underground]
0

Jag har en 3-fackare med snetak. Den lägsta sidan är 2 cm för låg i tak men den högsta vet jag inte, men det borde jämna ut sig. Ska mäta ordentligt någon dag.

Har även en liten innebur men den används som transport. Bortsett från det så är alla mina burar helt lagliga och det var bara dom som va i det minsta laget. Mina övriga burar är 1,5 m i tak och 1,5 meter bred/djup och några andra 65 x … (minns ej men 120-140 kanske) x 70 cm tror jag.

Valkyrie
0

44# Den är visst laglig :) eftersom det tillsammans ska bli 100 x 50 minst och du har ju mer än 100 på långsidan.

Rest in peace Valkyrie!

emms
0

#48 Nej den är inte laglig.

Dom ska vara minst 50cm på alla sidor. Om man har en som är 200x48 så är den inte laglig även om dom andra måtten är mycket längre än det minsta :P

Emma

Valkyrie
0

49# Jo man får ta ifrån sidorna :) Kommer ihåg att Ninni sa det när någon frågade ;)

Rest in peace Valkyrie!

emms
0

#50 Nej den måste vara över 50cm för att vara godkänd ;)

Men en bur som är mindre än 100 är t.ex. laglig om den andra sidan är längre. Ex 75x75 är lagligt för kaniner under 3 kg :)

Så alla sidor måste vara över 50cm men den kan ju vara 90x90 och vara laglig ;)

Emma

Inaarah
0

Valkyrie & emms - kul att ni engagerat(stavning?) er! ;)
Men om jag ska vara helt ärlig - så bryr jag mig inte så värst mycket om de 2 centimetrarna. Hon får mycket motion, och kommer såsmåningom väga runt 1,3 - 1,7 kg också (något sådär ungefär ;), så det är ju en lite mindre än 3 kg, och hade det handlat om 1 dm, så hade jag byggt om eller så, men 2 cm bryr jag mig inte om i dagsläget. Ska jag dock köpa / bygga ny bur kommer jag vara noga med måtten. :)

emms
0

#52 När den är 115cm lång så gör 2cm inget tycker jag då den är längre på det andra hållet och hon får vara ute mycket :)

Emma

Inaarah
0

#53 Precis, ungefär så jag tänker :)

minkaninester
0

#48: Buren är inte laglig. Minsta godkända mått är 100x50x50. :P

#52: Som du och Emma tänker, så gör inte dem där två cm så mycket med tanke på att det låter som att du har ute henne en hel del.
;o)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

jahadu
0

5 cm ifrån det lagliga tycker inte jag spelar nån roll, sålänge kaninen kan ställa sig upp och lägga sig utsträckt samt skutta några steg så…

Valkyrie
0

52# Oj då måste jag ha missförstått det ;) bara kortsidan är minst 50cm.
Sorry allihopa ^^

Rest in peace Valkyrie!

Onslow
0

Buren jag har köpt är laglig.

L120xB58,5xH54 cm :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Emzen
0

Jag känner mig helt knäckt.. Har precis varit o kollat på de sötaste dvärgvädurarna :-) Och sambon köpte en bur på Blocket igår som vi ska ha de i. Jag tog för givet att den var laglig eftersom det är en Kaninbur så att säga… Den är INTE laglig :-( Eftersom det är snetak är höjden lite olika men är 50 på det högsta stället. Sedan är den 45*90… Fattar inte hur jag kunde göra en sån miss :-( Köpte den för 500 kr. Det är en tvåvånings-utebur och vi har planerat att bygga en rasthage som vi ska koppla på och ha där alltid. Spelar detta någon roll? Jag menar om vi bygger en hage som är laglig och mer där till funkar buren då eller är det själva husytan som räknas bara?? De ska ju vara ute hela året…

Känner mig lagom knäckt nu, jag och barnen som var så glada att kaninerna ska hämtas på lördag…

/Emma

Tisdus
0

Min innebur är köpt begagnad (endast använd en månad) och den är 150x60x63, så ja, den är helt laglig :)

enbartmalin
0

#59 om dom har en rasthage i dom lagliga måtten som dom har fri tillgång till gör det inget, om dom kan gå ut och in ur buren som dom vill dvs. Då är buren ett "extrahus".

Hälsningar Malin

Valkyrie
0

59# Ingen fara, man kan ju ha buren som ett bo och inte som ett hus :)

Rest in peace Valkyrie!

enbartmalin
0

Som jag skrev, så länge kaninen/erna kan gå ut och in fritt spelar måtten ingen roll. :)

Hälsningar Malin

[aammE]
0

Alla är lagliga förutom karantänburen, 98x45x45 men den används ju inte så ofta. Nya fackburen kommer ha fack som är jätteeestora hela L230xB90xH60cm!

Emzen
0

Tack ni som har svarat på min fråga… det känns skönt att höra :-)

Har även startat en egen tråd där jag ställer lite följdfrågor, vill inte ta upp denna tråden med alla mina funderingar :-)

Vet inte om det går att länka såhär men jag provar

http://dvargkaniner.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d03642ab-37ef-4b32-b977-eabc5726d9ff&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Ellenfyrkant
0

Intressant tråd. Hade ingen aning om att de flesta kaninburarna med störst åtgång på djuraffärer inte hade lagliga mått. Dåligt !

Ska mäta mina två uteburar och återkomma. Men att de är lagliga vet jag, då jag tagit måtten förut. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Rebiz
0

Har en tvåfackare (egenbyggd) på ca. 120x60x60cm, så den är ju mer än laglig, och har dessutom en innebur på ungefär samma mått, snäppet mindre, men fortfarande laglig :)

Mår dock jättedåligt över att jag höll min hermelinkille (Max) inomhus i en bur som är JÄTTE förliten för lagliga måtten, innan jag visste om dessa lagar ( 1-2år sedan). Han hade dock alltid (förutom när jag sov) tillgång till att springa ut på en matta utanför buren, så han hade ju ändå yta att röra sig på!

Ellenfyrkant
0

#67 Kan det vara mer än lagligt ? Flört

Mvh Ellenfyrkant

Rebiz
0

#68: var kanske lite otydlig, men menade Såklart att varje fack hade de måtten, haha ^^

Ellenfyrkant
0

#69 Haha. Ja, och det är juh alltid bra med marginaler. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Kassy
0

Shajli & Melissas bur: 250*200*100 (L*B*H)

Leah & Kassys bur: 6 st kompostgaller m tak (ca 3 m)

Dom är ca 8 h (på natten)  i en trekantsbur som är för låg i tak om man ställer in en 50 cm låda. Dom är där tillfälligt nu bara tills vi byggt en annan bur åt dom. Har dom i den buren pga att det är mycket hundar i närheten och det är burarna som nätet inte går sönder på som är lediga.

Kesellas bur är laglig med nederdel men inte med bodelen (på vintern) då den är för låg i tak. Ska vara i en stor (halvvarm) bod med bodelen (på ben) på vintern om vi inte hinner bygga en trefackare i år.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Timotejj
0

Har två burar som är köpta. 100x50x50

En innebur vi byggt på 120x70x80

En utebur vi byggt på 110x50x70

Två uteburar som vi byggde i nödläge på bara en kväll när köparen till två kaniner inte kom och vi var tvungen att sära på de tre kaninungarna eftersom hanen snart var könsmogen. Det var meningen att hon skulle komma igen men hon dök aldrig upp så nu har 2 av kaninerna fått bott i dessa två burar 1 månad ungefär. De är bara 90x55x80. Men vi håller på att bygga bra burar till dem nu :)

Valkyrie
0

Uppdatering:
*1 bur - 80x35+?(?) men används endast till förvaring.
*1 bur 100x50x50 endast som förvaring eftersom det är nätbotten, fick med den när jag köpte valkyrieburen.

Valkyrieburen är ca 150x55x50
Rasthagen- 2x2 m (8 kompostgaller med träramar)

Innebur 140 x 60 x ?

Rest in peace Valkyrie!

rabzzit
0

Min bur är laglig. Jag mätte den idag.

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Valkyrie
0

Till min stora förvåning: Trodde valkyrieburen var 144 x 60 x 47 men den var : 165 x 70 x 67 :)

Rest in peace Valkyrie!

Fridaaaa
0

Uteburen är 100x50x45 (läng,bredd,höjd). så 5 cm ifrån godkänd höjd på buren men hon är mkt ute i hagen plus att till vintern kommer hon att vara inne , och buren är 120x50x50 tror jag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

malin--a
0

Min nya är laglig, den är L140xB60H60. Den gamla är tyvärr inte laglig: L110xB50xH48.

Ninerna
0

Hej, *nybörjare på detta*
Om man tänker köpa en trävånings inomhus bur (eller två), hur räknar man då?  (BILD) Från nedersta planet, eller per varje? Hur, i så fall, står det om hur hög den är?

Kassy
0

Uppdatering #71

Har nu en bur på 800x200x80 (LxBxH) där det bor fyra honor

En bur på 350x200x100 där Min hane bor

Två pensionärers kaniner bor i en bur på 250x200x100 (ska sättas ihop med vinterbur på 200x100 så den blir större)

Jag har även en reservbur på 200x50x50 där det bor en hona som ska säljas

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Fridaaaa
0

#78 Man räknar varje plan, man får alltså inte lägga ihop varje plan.
Vad är höjden på varje plan på den buren?

[Wera]
0

Jag bryr mig inte riktigt om det är 2-3 cm för litet i höjd, särskilt inte när det är en liten hermelin eller dvärgvädur som bor i buren (en annan sak om kaninen har stora ståendes öron, för dom ska ju kunna stå rakt upp på bakbenen) ^^
Det kan alla mina kaniner göra i mina burar, (det är dvärgvädurar) och tre av burarna är liite för låga. (de burar jag skrev om i #1 samt en likadan som #78 men enbart med en våning) våran enda kanin med ståendes öron (hollälandare) bor i en 120x60x70cm.

En annan bur är för liten i alla mått, (skrivit om den i #1) 95x47x46 (längdxbreddxhöjd) men den används enbart åt små kaninungar som säras från mamman eller som en extra bur som sätts ihop med en annan bur som är 100x50x50 cm (enbart som extra spring yta på längden). + att kaninerna är i dom "enbart" vid dåligt väder och om nätterna, annars är dom i utehagar.

[h-malm]
0

Alla mina är lagliga

Viccan92
0

Alla mina är med lagliga iaf för mina dvärgar. Dem är egentligen mer än lagliga. Sen har jag ju en jätte och två holländare med och dem har ju de störta burarna som är lagliga för dem. Dem jag har två som är precis lagliga för dvv och där använder jag bara en och jag tycker att den är för liten. Nu har jag min unga hane där för han är bara där några få månader och är ute mycket. Han trivs inte i vinterbur utan vill vara på marken men under vintern får han vara där.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

spacesheep
1

Min innebur mäter 120x50x55 - alltså precis på gränsen. I denna går min lejonhuvade. Det känns underligt, då de flesta burarna är lägre än min. Särskilt de i affär.. Känns inte alls okej faktiskt, blir chockad över att majoriteten av burarna som säljs får vara olagliga :/

Fridaaaa
0

#84 Precis på gränsen? 100x50x50 är precis på gränsen, din är en bit över:)

[Wera]
0

#84 Hon menar precis på gränsen på bredden/djupet (dvs kortaste sidan, 50 cm).

Fridaaaa
0

#86 Aha okej kan vara så :) 
Lite svårt att se vilket av det ^^,

[Luppa]
0

Våra hemmabyggda fackburar där honorna sitter är ca 120x60x60 per fack, så de är ju lagliga till mina Lejon.
Hanarna sitter än så länge i gallerburar, vissa är lagliga men på andra fattas det någon cm. De ska dock bytas ut mot en 6fackare med 120x60x60fack när min köra sambo får tid ;)
Gallerburarna tänker jag använda till ungdjur senare.

spacesheep
0

#85 Precis som Wera säger! Tänkte att de tvar ganska uppenbart då jag fetmarkerade minsta måttet.. :) Men ja, det är höjden som tyvärr bara ligger på 50 blankt.

[Wera]
0

#89 Jaha höjden, jag tolkade den som bredden för jag brukar alltid ha måttet på höjden sist (dvs LxBxH)

Fridaaaa
0

#89 Missade fetmarkeringen ^^

#90 Ja jag skriver som du Lxbxh :)

[Kanintokan]
1

min "bur" är väll ungefär 220x160x150 (längd, bredd, höjd).

MoaL
0

Min kanins bur är laglig, 140x69x55 (LxDxH). :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Tregly
0

Min bur är laglig :) under 3 kg och har bur på ca 60x100. Men sjukt egentligen att det är tillåtet att en kanin under 3kg ska få ha en bur med bara 50cm åt alla håll :/

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Fridaaaa
0

#94 50cm hög 50cm bredd, men sedan minst 100 cm längd med om det ska bli 0,5kvm:)

Tregly
0

#95 jaha :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

oliiver
0

min bur är laglig, 116 x 61 x 93 cm

/Kram Betul ♡

Suskiv
1

Jadå. Hon sitter på i en liten bur på 120x60x60/50 (snetak) men lagligt är det till en dvv.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Lurvas11
0

Min bur är laglig.

Hälsningar Lurvas11Glad

Dipsie'n'Poo
1

Innebur 1; 120x52x50. (LxHxB)
Innebur 2; 120x50x51. (LxHxB)

En bur som jag fick min kanin i är 60x30x30 (LxHxB). Som jag aldrig använder, ligger och skräpar.

Och en utebur som jag inte heller använder är; 150x70/60x?. (LxHxB).

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

MegN
2

Jag bygger mina burar själv, och har ingen utrymmesbrist där burarna står (i ett f.d. häststall) så det är "lugnt". Mina burar har golvyta 120x80 på de mindre och 180x80 på de större, burhöjd 60 cm på de två första som jag byggde sen har jag kört med 80 cm burhöjd sen dess (opraktiskt med 60 cm - svårt att komma åt att mocka ut).

Jo, jag har gotlandskaniner och mellerudskaniner. Har varit sugen på att skaffa en fransk vädur också, i så fall ska jag bygga en ny (större) bur åt den… (eller låta den gå lös i en hel hästbox - om jag vågar för stallkatterna…).

julia96girl
0

Jag har ingen bur till min kanin direkt, har bara en öppen transportbur i ett hörn med vatten och mat för han får springa lös i hela lägenheten =)

[mathilda...0]
1

Brukar inte mäta så exakt. Men vi köper ALDRIG kaninburar. Vi bygger dom själva. Min hermelinhona Sally hade en bur på 50x50 tills jag köpte henne. Jag tyckte att buren va på tok förliten, även om det var en hermelin. Så när uppfödaren frågade om jag ville ha buren på köpet tackade jag nej. Några månader senare hade hon en hemmagjord bur på 150x60. Om man ska bygga burar själv är det lika bra att göra dom stora ifall man skulle få påökning.

[Hamster 4 ever]
2

Jag har en utebur på 78x128 cm till min dvärgvädur Stampe

Suskiv
2

På måndag kommer vår nya bur en tvåfackare där varje fack är 160x60x70 i den ena ska en rex bo och i den andra en ddv. Känns kul att kunna ge en större bur till kaninera. Sen blir det tillkopplad hage till det. :-)

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.