Benring eller öronmärkning?
Jag har fåttmin första kull som jag ska skriva ut stamtavla till och undrar nu vilket somm är bäst. Ringar eller öronmärkning. Jag har en hona med ringmärkning och resten av kaninerna är öronmärkta. Jag känner ju att jag helst hade velat öronmärka dem, det känns bäst. Men är det dyrt så tar jag ju hellre benring.
Så frågan är helt enkelt om det blir mycket dyrare med öronmärkning. Tänker då bådde stämpel och veterinärbesök.
Men oj vad slarvigt jag skrev!
Jag ringmärker mina.
Om du ska öronmärka dem, så måste du ha egen tång och sånt med dig, och vissa veterinärer vill söva kaninerna, vilket jag inte är så glad vid. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Okej, nej söva vill jag inte göra. Det känns lite väl riskfyllt för bara en märkning. Ja, tång vet jag ju. Men det är väl en engångskostnad (om det inte går sönder + vanligt slitage då). Men tänkte mer på vad vetten tar per öronmärkning och vad tång + bokstäver och siffror kostar.
#3 Tång och bokstäver tror jag du kan kolla på "www.skaf.info" under materiallagret. Sen är det nog upp till vilken vet. du vill märka hos. Det kostar olika, hos olika. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Okej :) Tack för svaren!
Vad veterinärerna tar för pris för märkning varierar. Billigaste jag läst om var 100kr/kanin och det dyraste 400kr/kanin. Det sistnämnda var det väl veterinär som helst inte ville märka alls. Ring kostar ju bara ca 12kr/ring och blir betydligt billigare. Samt att det är mycket smidigare om det är små raser såsom hermelin och dvärghare. Detta då deras öron är så små att det är svårt att få till märkningen utan att komma åt blodkärl = inte skönt och kan blöda ganska ordentligt. Med större raser finns det mer spelrum.
Själv föredrar jag ringmärkningen.
Ja, då blir ju ringar betydligt billigare!
Tack för din hjälp!