Hudproblem på vita kaniner?
Jag undrar om vita kaniner får hudproblem väldigt enkelt? Är det vanligt att dom får det? Jag tycker vita blåögda är så fina men har erfarenhet av andra vita djur som har fått hudproblem så vågar inte riktigt köpa en vit.
Undrar om det är vanligt med hudproblem hos vita kaniner?
Tack för svar:)
Har inte hört att vita kaniner får hudproblem men har dock hört att de lätt kan få epelipsi och kan vara döva. Sen om det är sant är en annan fråga.
#1 Vet att epilepsi förekommer på vit blåögd Dvärgvädur, men jag har inte sett problemet på Lejonhuvad kanin.
Antar att det är vissa linjer som drabbas.
Även dövhet förekommer, men det är inte heller något jag har stött på på Lejonen än så länge.
#2 Kan epilepsi och dövhet drabba även vita kaniner med fläckar eller en liten fläck nånstans, eller är det vanligast att det drabbar helvita kaniner bara? Tänkte om dom är mest vita fast inte helvita, om det kan drabba dom lika enkelt som helvita
#3 EP är vanligast på vit blåögd, men även wienertecknade kan drabbas när det finns i linjerna.
Dövhet drabbar bara vita djur vad jag har hört… Även vita katter och tex vit Boxer har ganska hög frekvens av dövhet.