Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: bur-och-skötsel
Läst 1318 ggr
[Moollan]
0

8årig hermelin ska flytta hit.

Hejsan!

Jag ska ta hand om en äldre hermelinkille är det tänkt. Ska åka o titta på honom nästa vecka. 
Jag har haft kaniner innan men detta är en utekanin så det är ju lite annorlunda än att ha innekanin.

Jag har en del funderingar -

Först och främst så ska vi bygga en bur till honom. Han går i en stooor f.d fasanbur nu men den är troligtvis för stor för att vara i vår trädgård. Vi har stor trädgård men vill ha plats till annat än en kaninbur :)
Jag tänkte mig istället något.. typ 3 meter långt, 2 meter brett..?
Vi ska få med 2-3 hus där han sover och äter o så nu. Det vi behöver är hagen runt om.

Ska man ha något nät i botten eller räcker det med 3x2 meter med mycket variation, stubbar, buskar, träd m.m för att han inte ska tröttna o gräva sig ut? Vi har inte så lätt jord att gräva i, massa rötter och stenar så det blir nog ett projekt att gräva ner ett nät, hade ett helvete när vi skulle gräva damm.. :P

Hur hög ska buren vara ungefär och bör det finnas något taknät?
Tanken är ju att han ska gå där dygnet runt, året runt - aldrig instängd i de små husen, de är bara till för skydd mot dåligt väder och han får gå in när han själv vill.

Jag vill verkligen göra denna lilla kanins sista år underbara, jag är tacksam för hjälp och tips :)

[Moollan]
0

Tillägga (ifall jag inte var tydlig) är att han ska tillbringa större delen av tiden i buren, inte i en massa rasthagar som jag sett en del har här inne. Hade det till mina innekaninen men tanken är att en stor bur ska räcka för honom. 
Några ggr kommer han säkert komma ut därifrån men tanken är som sagt att buren ska räcka och att man efter behov ska möblera om o variera terrängen i buren istället för att ha fler ställen att vara på.

Bönie
0

Då lär du ha en riktigt stor bur i så fall