Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 1469 ggr
[ElisabethYL]
0

Är det stort nog?

Jag tänkte bygga en bur (två fack på höjden) och ha 2-3 dvärgkaniner i varje fack på 120*240 cm (ca 100-120 cm höjd) och undrar om det är stort nog…

OBS jag är inte ute efter vad lagen säger, utan vad ni skulle rekomendera… Tungan ute

Buren kommer byggas tidigast i vår, då jag inte riktigt är klar med förberedelserna än…

MegN
0

Det blir en groteskt stor bur, som kommer att kräva typ fyra vuxna karlar för att flytta runt…!? Beror förstås på vilket material du använder för att bygga buren, men ändå.

Jag har också funderat på en sån jättebur, eftersom jag har en hel lagård att ha kaninerna i (fast jag har gotlandskaniner + mellerudskaniner, inte dvärgisar). Men även om plats finns kommer den att bli så grymt opraktisk. För att kunna ta ut en kanin ur buren blir du tvungen att krypa in själv och hämta den. Och rengöringen blir inte heller kul…! Nästan tre kvadratmeters golvtyta att mocka.

Jag har valt att ha burar med 80 cm djup ("bredd") för att lätt kunna nå in till bakkanten på buren vid rengöring. Sen har jag kört med både 60 och 80 cm hög - och kommit fram till att 80 är enklare för mig att "få rum i" när jag ska rengöra osv. Längden kan man däremot öka på, även om det kräver att man har fler burdörrar. Men om du har bestämt dig för en mastodont-bur skulle jag rekommendera att du kör 80x240 cm i botten, och minst 80 cm hög. (Antar att måttet 240 kommer av en osb/plywood-skiva?).

Du kan ju be byggmarknaden att såga till en 80x240 skiva åt dig, och den 40cm-remsa som blir över kan du använda till att bygga bolådor / sitthylla osv.