vilket är bäst?
Hej! Vi funderar på att skaffa en kompis till vår hermelin/lejon hane som är 6 mån nu. Har förstått att det är störst chans att det ska fungera om vi skaffar en flicka. Jag funderar nu på om det är bättre eller sämre om jag försöker hitta någon att para honom med innan vi steriliserar honom och väljer ut en hona från hans kull. Istället för från någon annans kull? Eller är det bara dumt för att man sätter igång hans drifter och försvårar invänjningen sedan pga detta? Någon somvet? Han är en otroligt snäll och kelen kanin och det var därför jag funderade på att det kunde vara en bra ide… Men hans trivsel går först och jag vill inte ställa till det för honom.
ju längre de inte är släktingar desto bättre blir det med parningen, har läst lite om kaniner och jag fick i mig att holländsk kaniner(honor) är jättebra mammor och de sköter sig riktigt ordentlig!
och de sköter så klart sina ungar!
Menade inte att para honom med en släkting utan funderar på att hitta någon som har en snäll och barnvänlig hona att para honom med innan han kastreras och tinga en hona från kullen som får bli hans kompis när han sedan är kastrerad. Med förhoppning att det ska vara större chans att de trivs ihop när när honan är dotter. Vill ha de i samma bur.
Tror inte det spelar någon roll att det blir en besläktad hona åt honom, då det inte handlar om det utan om "kemin". Det gäller helt enkelt att man lyckas hitta rätt personligheter som matchar. Plus att ytan även spelar in, då större yta gör att det blir lättare för dem att komma överens.
Då är det kanske bättre att kastrera honom först och sedan skaffa honom en kompis. Jag antar att kaniner blir mindre aggressiva av kastrering precis som hundar och katter?
#5: Det beror helt på vad aggressiviteten beror på. Beror den på hormoner, brukar det kunna minska, ja. Men beror det helt enkelt på dåligt psyke lär det inte bli någon större skillnad.