Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettfärger-och-teckningar
Läst 1432 ggr
mjuhm
2011-09-22 21:27
0

Ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej där! Jag tror jag är på rätt sida för att få svar på mina rasfrågor.

I sommras fick jag hem två helt underbara kanintjejer. Mor & dotter, Nakhre & Sevgi. Jag har redan fått svar på att dem är hermelin/dvärgvädur, men vad jag förstått är det väldigt små raser. Kan två små raser göra en stor kanin?

Så här stora är dom.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

mjuhm
2011-09-22 21:28
0

Här är en bild på Sevgi.

mjuhm
2011-09-22 21:29
0

& här en på Nakhre.

Fridaaaa
2011-09-23 08:21
0

Korsningar kan bli lite större än genomsnitt. Hur mycket väger dem?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zvintos
2011-09-23 11:24
0

Även om föräldrarna i sig är små, kan de ge större avkommor och tvärtom. Jag har själv ägt ett syskonpar som var dvärgvädur/hermelin. Ena systern vägde knappt 1.9kg och den andra hade sin idealvikt på ca 3½-4kg!

Men, sen går det ju inte att säga med säkerhet att där inte är något annat också. Det är det som är "problemet" med just korsningar.

mjuhm
2011-09-23 12:18
0

#3 Sevgi väger 1,8kg & Nakhre väger 2,1kg sist jag vägde dem.

#4 Så om en dvärghare & en hermelin paras, kan det framkalla stora avkommor?

Kan även tillägga att ibland har dom båda öronen uppåt, & ibland hänger ena om det är till någon hjälp kanske?..

Zvintos
2011-09-23 12:27
1

#5: Det beror väl på vad man menar med stora. Dvärghare och hermelin är två raser som har dvärggenen, vilket gör att de är såpass små. En dvärgvädur ska inte ha dvärggen, vilket kan göra att de pendlar ganska mycket i storlek än så länge. Tror inte att dvärghare och hermelin skulle kunna få ex avkommor på 4kg eller liknande, men däremot stora utefter vad standarden säger att respektive ras bör väga.

Som sagt så är det inte helt omöjligt alls att där är fler raser inblandade i dina. Börjar misstänka det när jag ser huvudformen. Vilket då enkelt skulle förklara att de kanske är lite större.

mjuhm
2011-09-23 12:35
0

#6 Kan hjälpa till & bifogar en bild på hubudformen på ena.

Men då förstår jag hur det ligger till, tack så mycket!
Jag har ingen aning om vem den som Nakhre parades med ser ut. Men dem fick iallafall två vita ungar. Sevgi & Nievi, Nievi var albino.