Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: hälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1550 ggr
KwanYin
0

Introducera ny kanin. Hjälp!

Hej! Jag har en dvärgvädurhane på 1,5 år. Förra veckan var jag och hämtade en 10 veckors kaninhona hem till familjen. Problemet är att när jag försöker introducera de två så börjar han attackera henne. Han jagar henne och biter henne. Hon är vänligt inställd till honom och sökte i början gärna kontakt men nu är hon väldigt rädd för honom, fryser till is när han närmar sig. Känns som att jag inte kan ha kvar henne, hon förtjänar bättre. Jag trodde verkligen att han skulle vara snäll vid henne men verkligen inte, han är riktigt stygg mot denna lilla stackaren. Vad ska jag göra? Någon annan som råkat ut för samma sak? Tack.

Vila i frid du underbara.
Alltid älskad - aldrig glömd.

Saeasco
0

Du får nog se om han kan tina upp mot henne genom att arbeta på det hela. Jag tror säkert det kan komma att gå, men det kräver arbete, tålamod och kärlek. Hon behöver känna sig trygg också såklart.

Jag tror det är en bra idé att låta dem träffas på neutral mark. Håll dem åtskillda i hemmet och låt dem vara i rasthagar intill varandra - till en början utan direkt kontakt genom gallret och alltså bara synkontakt. Du kan lägga fram t.ex. en handduk hon har legat på medan du kelat med henne till honom och låta honom vänja sig vid hennes doft. Det låter som att han helt enkelt är teritoriell. Det är viktigt att ge honom den tid han behöver för att vänja sig - med arbete tror jag att nästan allt är möjligt.

Lycka till!

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

Zvintos
0

Att de träffas på en neutral plats är ofta väldigt viktigt, då kaniner kan ha svårt att acceptera nya kaniner på ett redan etablerat revir. Sen kommer inte alla kaniner överens eller vill ha sällskap. Ytan att tillgå kan även påverka, då mindre yta gör att de kan bli irriterade över att inte komma undan varandra.