bits
Hej!
har nyss skaffat mig en liten dvärgvädur, han är 3 månader den 29 juli. Har haft honom i 3 veckor så han har ju vant sig vid mig och sånt. Men han bitts något så fruktansvärt, inte så hårt men han gör det ändå. Händer när jag tar upp honom så kan han börja mita mig eller när jag ska göra något med honom, som klappa honom så kan han bita mig och när jag precis skulle ta bort något han hade vid ögat så bet han mig.
Finns det någonting man kan göra åt sånt eller är det bara att vänta och se om det blir bättre med tiden?
(dålig bild men det är han där iaf :))
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
äter på mina kläder gör han också..
Medarbetare på Djurfoto
Det viktigaste är att man inte visar sig bli rädd och tar bort handen när dom bits. Då förstår dom att det är så man gör för att få bort matte. Väldigt svårt, jag vet.
Sen är det skillnad på naffsa, bita och hugga. Naffsa ser jag mer som ett litet tjuvnyp eller att dom smakar på än, inte för att vara dumma eller visa att dom är arga, utan mer att dom är busiga eller helt enkelt inte vet att det är något dåligt. Bita tycker jag är när det börjar blöda och kaninen gör det medvetet. Hugga är värst, då kan dom bita sig tag och visar sig vara aggresiv och arg på dig.
Har en kanin som bara bott här några dagar. Hon är 5 månader och naffsar ibland. Sitter man i hagen kan hoppar hon runt mig hela tiden. Klättrar upp på ryggen och smakar på mig. Det nyper ju till men börjar inte blöda. Jag skäller på mina kaniner oavsätt om dom naffsar, biter eller hugger. Har man en kanin som naffsar och personen inte bryr sig om det, så kan det ju säkert utveckls till att den börjar bitas. Men säg fy till honom och gör något han tycker är lite obehagligt, kanske peta till han på nosen eller något. I allafall något som visar att det är fel att han gör så.
Det kan ju bli bättre med tiden eftersom han kanske börjar komma in i tonåren och visar lite tonårsfasoner nu. Och biter han dig, så ha på dig en tjock handske och visa att det är du som bestämmer. 
jo, jag kom på att det är naffsar han gör men förut så blev mitt finger väldigt rött och blev varmt. Brukar säga typ "så får du inte göra!" och så brukar jag peta lite på honom och han drar sig undan men är framme lika snabbt igen och naffsar. Som jag skrev så biter han på mina kläder och så bet han ett fint litet hål i handduken också.
men som du sa, han är väl inne i tonåren så det blir nog bättre snart.. :)
Medarbetare på Djurfoto
#3 Ja det får vi hoppas. :) Annars får du vara hårdare och kanske stoppa in han i buren när gör så, så att han förstår att han blir "straffad" när han beter sig dåligt.
Vet att det knappt gått en månad, men jag orkar snart inte med honom längre. Det blir bara värre och värre, även om jag säger till honom så hoppar han ju undan men då kommer han fram lika snabbt igen, han verkar inte riktigt förstå det där.
Skulle fixa "pottan" idag eftersom att den va nästan full, jag orkade inte bry mig om att flytta på kaninen för att bara ta upp lådan. Men när jag tar ner händerna och påväg att ta den så kommer han och verkligen biter mig så jag börjar blöda, så jag puttade ju bort honom men snabbt fram igen och gjorde likadant igen. Jag fattar inte varför då jag ofta tar och hämtar vattenflaskan, matskålen, lämnar in hö men jag fick inte ta lådan så jag lät det vara. Men det hände samma sak igen när jag skulle lägga in hö så jag vet inte alls vad som har hänt med honom, det går inte frammåt, bara bakåt.
Jag får ju ge honom några månader till, men jag vill inte ha en kanin som är sån som bits, biter på galler, vänder upp och ner på hela buren osv.. jag vill ha en lugn kanin som är jättesnäll! Jag umgås ju med honom varje dag, han sitter i sin bur precis bredvid mig så jag pratar ju med honom, men jag tar även upp honom och han får ju gå ut och där "leker" vi och håller på så jag förstår inte vitsen med att bitas.
Medarbetare på Djurfoto
Har inte läst hela tråden men har några tips :)
Om han naffsar eller bits så kan du säga nej till honom och vända på honom. (Dåligt förklarat XD)
Man får rigäla(stavning) bett om de väll biter än Så föstår att det är jobbigt.
Sen om han är så där kan du ta fram ex. ett dl mått räcka det långsamt ner mot buren om han biter på det säger du nej och vänder dig om och går sen kommer du tillbaka och fortsäter varje gång han inte biter kan han få något gott då förstår han (förhoppningsviss) att han inte ska bitas.
Du kan också ha tjocka hanskar och långarmad tröja ifall han bits ;)
Jag önskar dig lycka till!
Pröva gärna tipsen :)
What doesn't kill you makes you stronger.
*Dubbelpost*
What doesn't kill you makes you stronger.
kan kanske vara något han ärvt av någon av sina föräldrar? Annars skulle jag nog gissa på tonåren. Lycka till! :)
Mvh Alice och Morpen :)
Det är ganska troligt att han har ett dåligt temperament som han kanske ärvt från sina föräldrar. Jag tror inte att en kanin som har ett bra temperament börjar bitas oavsett den är i tonåren eller inte, då är det genetiska orsaker. Så du får bestämma dig för om du orkar fortsätta så här i flera månader eller om du ska omplacera/avliva honom. Det ska vara kul att vara kaninägare och det finns så många supertrevliga kaniner, så att ge en bitsk kanin massor av månader för att ändra sig skulle jag absolut inte göra.
Jag tycker att ögonen är själens spegel, och jag tycker nästan att det syns att din kanin är vass i sitt temperament om man tittar på hans ögon.
Ljustadalens kaningård
Tonåren kan det vara också. Jag har en kanin som var helt galen. Bet mig flera gånger och högg mig i kinden utan anledning. Kunde inte hålla eller ta ut honom ur buren på fler månader.
Efter mycket jobb är han nu en ganska trevlig kanin. Han är 1½ snart och jag fick honom när han var ett halv år. Alltså så fick jag honom när han precis började komma in i tonåren och nu har han kommit ur den, så antar att det var tonåren som spökde. Men ge inte upp!!!
#10 måste bara fråga, lite OT menmen..
hur länge kan en kanin vara i tonåren??
Jo, jag ska ge honom ett tag till, men blir han inte bättre inom kanske 2 år så orkar jag tyvärr inte.
Men han har redan blivit mycket bättre när det gäller gallerbitning, nu kan jag säga "nej!" och så slutar han. Så det går frammåt med vissa saker, men en sak i taget ^^
Medarbetare på Djurfoto
#12 Vad roligt!:)

Du vet var jag finns om du behöver hjälp. Jag kan fråga hyresvärden om det är okej att ha en kanin här om du vill att jag ska försöka med honom ett tag.
Annars pratar du med Eva. Hon kan ju det där =)
#11 Det är individuellt. Beror ju på när kaninen kommer in i den också, men kanske att dom ska börja komma ur den när dom är 1 år iaf. Sen är det kaniner som inte ens visar något sånt tonårs beteénde.
Men kan inte riktigt svara på din fråga. Vissa kaniner fastnar i tonårs beteéndet också…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är ju svårt det där när dom bits. Man ska ju markera, men samtidigt vill man ju inte skrämma kaninen och göra den rädd så att den bits för att den inte gillar ägaren just för att han tycker att ägaren är läskig om man sagt ifrån på skarpen någon gång. En fråga.. Är han kastrerad? Det kan ju va typ ett hanbeteénde eller liknande? Sån var min ena kaninhane. När jag kom in med handen i buren och skulle flytta matskålen eller något så kunde han bitas för att han inte ville att jag skullevara i hans revis och ändra. Fast dock så bet han inte "utan anledning". Jag kunde ha handen i buren lite och så. Berodde på hans humör.
Lycka till! Som några redan sagt så ska det ju vara kul att vara kaninägare! Hade jag varit du och inte känt att jag orkat med det mer så hade jag nog tagit bort kaninen. Hade inte velat sälja en kanin som bits. Om det inte är någon som vet vad h*n ger sej in på såklart.
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
yes, ska ha honom ett tag till men blir det inte bättre så kanske du kan göra något med honom. Det kan ju vara så att han inte gillar mig, det vet ju inte jag.
nej, han är faktiskt inte kastrerad. Men det var varken min new zeeland red (han va typ otroligt snäll) och ingen av syrrans två hermeliner men det kan ju vara så på denna typen, ska göra som syrran sa (#14) att jag kan alltid prata med min mammas kompis (även min kompis mamma) om vad man kan göra med honom om han inte blir bättre, hon har varit vet. och har många/har haft många kaniner så hon vet en hel del.
Om han inte blir bättre så kan jag lämna honom till syster (#14) och se om det kan vara miljön hemma eller om det kanske är fel på mig, vi kanske fick en dålig början som aldrig blivit bättre, vad vet jag.
Medarbetare på Djurfoto
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men ärligt… Att knäppa till den på nosen när den bits?? Det måste ju vara det sista man gör! Jag har googlat runt och läst en hel del nu då min kanin har börjat bitas vid 1 1/2 års ålder. Hon bets inte i början hos oss så det är INTE ett uppfödarfel utan ett ägarfel!
Kaninen är vanskött (av mig). Hur då? Jo, hon köptes till dotterns treårsdag, och i början var vi väldigt engagerade i henne och hennes syster som kom till oss samtidigt. Systern dog tyvärr för snart ett år sedan, och då vi fick ett barn till har tiden inte funnits till kaninen. Klart som fan hon blir lite knasig och skygg. Sånt där måste man ju underhålla. Det sista jag skulle göra är att banna henne, då kommer hon ju hata mig. Och att skylla på aveln är ju väldigt enkelt, det hade det varit för mig också, men man ska nog fundera över vad man som ägare kan göra först. T.ex. lära sig så mycket som möjligt om kaniner och deras kropsspråk m.m. Samt försöka vinna tillbaka deras förtroende.
Så nu sitter jag här på mattan med henne flera gånger om dagen och är heeelt stilla med lite mat/godis i handen som hon får komma fram och ta av. Jag håller så att hon måste stå på mitt lår med framtassen för att nå maten. Så småningom kommer jag att börja försöka klappa henne och sedan ta mig fler och fler friheter. Men kaninen måste ju först känna förtroende och det kan ju inte bli en kamp varje dag med nosknäppningar. Vem hade gillat en sån lärare till exempel? Om du svor på lektionen i skolan så kom läraren och knäppte dig på näsan? Du hade antagligen polisanmält direkt. Eller?
Jag kom också på att jag nog burit henne fel. Inte konstigt då att hon bet mig när jag närmade mig. Dessutom har jag nu läst och förstått att kaniner har höjdskräck om det i kombination med att bli buren tokigt… Need I say more? Hon har all rätt att bitas då jag sträcker in min hand i buren.
Det här blev långt, men jag kände bara att jag måste lägga mig i. Att träna djur med bestraffning har aldrig funkat! Finns ju också en anledning till varför barnaga är förbjudet. Hmmm….
Surfa runt lite så hittar du lite mer sunda tips och trådar men räkna med att det tar tid att få upp kontakten.
Lycka till :)
Jo, men problemet är att om jag inte skulle säga till honom och putta / peta bort honom så skulle han ju bara fortsätta och det har jag väl ingen lust med? Att gå runt med en MASSA bitmärken överallt, inte okej enligt mig därför känns det som att jag måste göra något för att få bort honom. Jag anser att ett felaktigt beteende inte ska gå löst utan göras något åt, inte misshandla eller slå djuren men kanske säga till dom och sen även ta bort dom, tycker inte det ska vara så mycket svårare än då, tillslut lär dom sig att det inte är okej även om dom kanske blir burna på fel sätt, att man ger godis på fel sätt osv. Vet mycket väl att det ofta är ägaren det är fel på, det har jag ju sagt här också. Att det är mycket möjligt att det mitt "fel" att han har blivit som han blivit för att jag antagligen inte kan tillräckligt eller att vi bara fått en dålig början.
Tar hellre hjälp av en "veterinär" som kanske kan kolla på honom, om han kanske har ont någonstans eller vad det nu än kan vara. Efter det kanske jag kan få tips, jag vill ha hjälp innan jag gör något själv, vill inte kämpa med en kanin som kanske har ont och måste avlivas ellern ågot annat när man väl älskat sig ihjäl i kaninen även om den bits och håller på. Så ska prata med kompisens mamma om hon kan komma och kolla på honom, hon kanske kan se något som jag inte kan se. Efter det så kan jag utveckla mina kunskaper om kaniner som bits och sånt.
Ni tycker säkert det är fel, men så känner jag och det är så jag vill göra.
Medarbetare på Djurfoto