Snälla hjälp mig!! :S
Hej! Ska försöka ta dethär kortfattat för att få så snabb hjälp som möjligt.
Jag har två kaniner som jag har haft sele på i ca 1- 1,5 vecka som dem får ha när dem springer ute i hagen och äter gräs, dem har aldrig brytt sig särskilt mycket..
Men idag när jag skulle sätta på ena kanin selet började hon ruska osv så jag antog att hon ville ner selet var på och trodde hon inte ville gosa bara så jag satte ner henne och sen skulle jag rätta till det(det hade åkt åt sidan), då flög hon rakt upp i luften!!
Hon hade sån himla panik så man fick inte röra henne, trodde hon trasslat in sig brytit benet osv. men så var det inte. Selet satt precis som det skulle! Va i hela friden var problemet då???!???! Jag fick inte röra henne hon fräste.. var så himla rädd att hon gjort sig illa osv:S
Jag hämtade handduk och transportbur, "tvångsupptoghenne" mot hennes vilja, hon har aldirg sprattlat så mycket förut.. la handduken över hennes huvud så hon blev en aning lugnare
Tog av henne selet, satte ner henne, kontrollerade att hon inte gjort sig illa, rygg, mage, fyra tassar och ben, svans sen klappade jag henne lugnande på huvudet och gav henne lite extra pellets.
Det visade sig sen att det var halsen… hon får panik om jag rör vid halsen!!! Selet satt som vanligt (två fingrars mellanrum) så förstår inte varför hon är så rädd :/
Snälla hjälp! Vad kan ha hänt?
Hur får jag bort hennes rädsla??
Ska jag låte henne vara / plocka mer med henne?
HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!
Är så himla rädd :'(
Mvh Alice och Morpen :)
Oj va konstigt. Särskilt när det gått bra innan. Har ingen aning om vad hon blev rädd för, men pröva igen och se hur hon reagerar nästa gång. Hon kanske bara fick för sig att det var något läskigt den gången.
Men går det inte bra så får du nog helt enkelt börja om igen med seleträningen. Låt henne gå i hagen och så lägger du in selet så hon kan lukta på det och så. Sen kan du lägga selet på ryggen, sen knäppa en rem, sen två osv osv.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Din kanin kanske har sprattlat så mycket att hon sträckt en muskel på halsen. Eller så är hon bara känslig och det kan vara ett sätt att protestera att "nu har jag tröttnat på selet". Vänta en period, någon vecka eller två och prova sen igen. Vänj försiktigt genom att klappa och klia runt hals och nacke.
Vi har en liten ung kanin som kan få för sig att sprattla alldeles förskräckligt emellanåt när hon dels är uttråkad eller har överskottsenergi. En annan av våra äldre honor är extra känslig under hakan och sprätter iväg om man rör henne där.
Hoppas det bara var tillfälligt.
#1 Har gått bra med hantering sen dess. Hon har blivit klappad, buren osv. som vanligt :)
När jag gav dem mat strök jag med matskålen under hakan för att se om hon hade ont men hon brydde sig inte. Så tror inte hon har ont iaf så vi avvaktar med veterinär för onädiga kostnader då hon itne visar tecken på sjukdom/skada. Äter och dricker som vanligt :D
#2 jaa, funderade på det jag med. Men som du läser som jag skrev till #1 så bryr hon sig inte så mycket om man rör henne under hakan, hals osv. (inte mer än vanligt)
Dock så undrar jag om det är normalt att man kan se typ senor i nacken på dem nära skinnet? Dem kommer fram om hon sträcker sig men hon bryr sig inte om jag klappar där. Min andra kanin (syskon) har också det men hon har mer päls över så svårt att se, dem är 2,5 månad.
Och om det nu var sträckning, är detta farligt? Borde jag uppsöka veterinär? Vad kan jag göra? :)

Låter som att det var en "ungkanin-sprattling" och är hon inte äldre än 9 v så lär du få vara med om fler liknande skuttanfall. Vår yngsta fick "lekanfall" ofta i början men det har lugnat sig rejält. Hon är 6 månader nu. En sträckning är inte farligt, det läker om de får ta det lugnt. Om du inte ser att hon har ont så är det nog inte det. Ja det är normalt att se senor och muskler under skinnet, särskilt om pälsen inte är jättetjock.
#4 kaninen är 2,5 månad. Hon var ute i hagen idag som vanligt (utan sele) då gjorde hon glädjeskuttt så jag blev nästan orolig att hon skulle bryta/sträcka ryggen för hon svänge och flög åt alla håll och kanter. Självklart bra att se eftersom ingen skada trolig är skedd :)

. 2,5mån Ok,
Låter som att hon klarat sig bra trots sprallighet, lycka till med henne. Så skönt. Jag har läst att kaniner kan sprattla så mycket att de av sig själva skadar sig, om de blir rädda och hoppar mycket och kraftfullt. Det är så oerhörd kraft i deras bakben med mycket starka muskler, så jag förstår din oro. Har du någon bild på henne? *nyfiken*
jadu kan försöka ordna.. hade jättefina påå mobilen som självklart ska vara trasig! har några sämre på kameran kan förska ladda upp dem vänta lite bara :D
kanske ser lite ofräscht ut men som sagt, mina kaniner förstår inte att dem ska använda toalådan så dem gör där de passar dem :) men städar så mycket och noga jag kan.. dock inte om hon ligger på pluttarna :P

Gudars så näpna. 
Tack för att vi fick se dem.
Haha så lite så ^^ vad betyder näpna?xD
justeja! nu har båda liggande öron också ;)