Lös i magen eller diarre?
Fått en kaninunge på 8 v.
Avföringen är inte som den ska. Bajsar långa rader av bajs som sitter ihop.Eller mörkare bruna mjuka kluttar. Inte rinnigt men ser inte ut som de kluttar som de ska ha.
Vad ska jag göra?
Kaninen verkar pigg för övrigt. Äter och skuttar.
Är du orolig att det är diarre eller att den är lös i magen ge bara hö under tiden som det ser konstigt ut + några dagar efter det ordnat sig! Det bästa man kan göra om man har en kanin med annorlunda avföring :-)
//Emma
Kan du lägga ut en bild på det?Det låter som "vitamin" avföring,det är helt normalt och det finns hos alla kaniner.Kaninen kan inte få i sig alla vitaminer på en gång så den bajsar med bajs som innehåller vitaminer och sen äter kaninen upp detta bajs,det är helt normalt,ibland kan det hända att det ligger kvar nåra klumpar,detta bajs brukar dom få på kvällen och morgonen men det kan komma på dagen också,så jag tror inte att du behöver oroa dig för det :)
Överskott på nattbajs tyder på överskott av protein =). Långa rader av löst bajs tyder på brist på fiber.
Kaniner behöver långa, stora fibrer för att deras mage ska funka optimalt. Nattbajset är en riktigt smart grej, när maten passerar i kaninens tarm så flyttas allt som är smält mot analöppningen medans osmält cellulosa (växtceller) flyttas bakåt in i blindtarmen. Där hjälper bakterier sen till att bryta ner cellulosan och viktiga vitaminer bildas, och proteinet kan tillgodogöras. Kaninen äter sen upp nattbajset direkt från analen.
När kaninen inte gör det, så betyder det att något är fel.
En kanin som blir "lös i magen" måste man genast plocka bort kraftfodret på. Enbart hö, kanske halm också. Blåbärsris hjälper också. När magen stabiliserats igen kan man introducera pelletsen försiktigt, men man bör också fundera över om den behövs eller om man ska byta sort.
En av anledningarna till att man ska ge en pellets med hög fiberhalt är för att undvika såna här problem, som är vanliga hos ungar/ungdjur. Helst över 18%. Oxbow, Cuni Complete och Cuni Pro klarar det kravet. Själv ger jag inget spannmål alls (nästan alla pellets innehåller spannmål som är fiberfattigt i jämförelse med en kanins naturliga kost), utan en kraftfoderblandning som består enbart av ängsväxter, örter och torkade grönsaker. Jag har en fiberhalt på runt 25% i mitt kraftfoder, ungefär samma som hö.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se