Hur "blir" man uppfödare?
Varning för "dum fråga." (Även om det egentligen inte finns några dumma frågor, bara dumma svar ;) )
Hur "blir" man uppfödare?
Handlar det om registrering på SKAF?
Vad är reglerna i sådana fall? Jag såg någonting om att man skulle ha hållt på i tre år men jag förstod inte riktigt sammanhanget. Någonstans måste man ju börja liksom…
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
Man kan kalla sig uppfödare när man vill, det är ju ingen speciell titel på det hela. Men mer sammanhängande lblir det ju förstås om man har tagit en eller flera kullar.
Precis som #1 säger kan man kalla sig uppfödare när man vill.
Däremot kan man inte föda upp för utställning utan att uppfylla några krav:
* Medlemsskap i SKAF
* Uppfödarnummer
Det är ungefär det.
Registrering av Kaningård är något annat och där finns som sagt krav om att man ska ha fött upp för utställning i minst 3 år, vilket inte går om man inte är medlem eller har uppfödarnummer.
Detta är alltså något man har möjlighet att göra sen, om man vill.
Sedan finns det ju även något som heter stambokföring, som hör ihop med utställningsavel.
Stambokföring innebär att kaninen "läggs in" i en sk stambok.
För att den ska få kunna stambokföras krävs att kaninen i sig uppfyller vissa krav:
* Kaninen ska vara rastypisk/renrasig
* Den ska vara antingen öronmärkt eller ringmärkt (krävs för utställning)
* Den ska gå igenom en vuxenbedömning (A-klass)
* Stammen ska vara fullständig (2 luckor tillåtna).
Om den ej uppfyller dessa så finns det något som heter dispens och som kan ansökas för att få göra en stambokföring.
Detta gäller då ifall kaninen ej är renrasig, men rastypisk, eller om stamtavlan inte är fullständig. Den måste dock ändå ha gått igenom en utställning i vuxenklass.
Hur pass stor chans att dispensen går igenom beror lite på hur pass vanlig rasen/färgen är.
Ex dvärgvädur i färgen viltgrå, som är otroligt vanlig, är nog ganska kört att den går igenom en dispensansökan (om det inte är import dvs).
Tack för svaren! Väldigt informativt. Då vet jag hur jag ska gå till väga!
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom