Kattsand?
Bara en fundering, som jag kom att tänka på… Är säkert någon annan som hat frågat om detta men är för trött för att kolla efter 
Hur fungerar det att ha kattsand som burmaterial?
Något speciellt man bör tänka på?
Det finns ju kattsand med doft (tex Ever Clean), är det farligt?
Tänker inte ha det som burmaterial, tanken slog mig bara.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oj, det tror jag inte att man ska ha. Det är väl som stenar? Inte särskilt skönt att gå runt på, skulle kanske funka att endast ha i toaletten.
Ja, dt är nog ganska obehagligt. Men att ha det i toaletten eller ha ett tjokt lager m halm ovanpå borde väl fungera?
Å andra sidan så finns det kattsand som verkligen är som sand, inte som småsten utan små små sandbitar.

Jag kan säga som så att jag hade kattsand i min kanins toalåda. Och det funkade utmärkt bara man la lite hö över, då han var en sådan som gärna kissade i höet ^^
Så han kom alltså aldrig åt själva sanden och jag fick det jättelätt att städa =)
#4 Ja, jag har tänmkt på det att det blir så lätt att städa ur buren :) Har dock hört nu att dammet i kattsanden kan skada kaninen, märkte du någonting av det? Att pälsen blev sämre eller liknande?

#5 Jag fick tyvärr inte så lång tid tillsammans med min kanin, var tvungen att ta bort honom för bettfel endast 7 månader gammal. Men jag märkte ingenting. Dammade gjorde det ju bara när man hällde i den, och det gjorde jag inte ens inne på mitt rum. Sen hade jag ju som sagt hö över, så då dammade det ju inte eller så =)
#6 Okej, och om man bara har det i toaletten så är det ju inte heller så stort område som dammet är på, och om man som sagt har hö eller halm över.
Vad tråkigt! :(
jag har kattlåda till mina och spån i burarna och sand :)
Använd INTE kattsand. Kaniner gräver mycket och gärna, och dammet de kan få i sig kan dom faktiskt dö av, så kallad "stenlunga" eller "dammlunga".
Det finns också "kattsand" som ser ut som små vita stenar, det är mycket mindre farligt ur dammsynpunkt, men säkert inte så bra om de äter av den. Jag har provat att ha det inomhus en sväng men blev förbannad på att dom små stenarna jämnt hamnade överallt på golvet och gör skitont att gå på.
Bäst hitills av allt jag provat är torv utomhus och hampaströ/lättströ inomhus. De två ger dessutom bra komfort för kaninen, det är mjukt att gå på.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Mina kaniner ha kattlåda med kattsand i och spån och hö att gå i och sand.