mat och vatten före kastrering
Jag ska kastrera min kanin imorgon, vetrinären sa att han inte skulle få mat eller vatten efter kl 12 (vi har tid 15.30)
Nu är det så att jag jobbar till kl. 14.00 klarar han sig utan redan från 07.00 eller tror ni det räcker om han inte får nåt efter kl. 14.00?? '¨
Känns väldigt långt att ta bort det kl. 07 redan..
Tycker att du bör ge mat hela tiden. Min vett sa att jag skulle ge som vanligt när jag frågade. Kaniner behöver äta hela tiden. Dom har inga tarm rörelser och maten förs frammåt pga trycket av ny mat. Om dom slutar äta ett tag stannar magen av. :P Och det är svårt att få igång den igen.
Emma
Säger som #1.
Min veterinär var noga med att påpeka att kaninerna inte skulle fasta innan ingreppet, utan få mat som vanligt.

Kaniner ska få mat och vatten precis som vanligt innan kastrering.
Fasta gäller för hundar och katteer.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
bra å veta för mig med!
snart dags att kastrera min, så vill me läsa på lite här ;)
Finns de ingen artikel om kastrering???
Sorry ts om ja snodde tråden lite ifrån dej
Vatten och hö bör man iallafall ge. Har svårt att tro att veterinären har sagt att dom inte får dricka eller äta hö. När jag åkte iväg med mina för kastrering sa veterinären att jag skulla sätta in vatten och hö i transportburen tom.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#6 hö ska dem ha fri tillgång oavsett. Hos blå stjärnan är dem noga med det och id eras boxar så får dem fri till gång till hö. Så hö är ett måste för dem. Vatten med om man har långt att åka.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 Ok!
#1,#2 & #3: Jag tycker man ska lyssna på vetrinärens råd…Liksom vem är det som är utbildad inom detta området?
Så tycker de är fel av er att säga att det är fel bara för eran vetrinär säger något annat. Det är inte ens en lång fasta :P Det är mer en mat pause ju
Säger veterinären att kaninen ska fasta har dom fastnat i hund/katt metoder.
Kaniner ska INTE fasta före ett ingrepp!
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Håller med #10.
En del veterinärer har fortfarande en del att lära om kaniner, helt enkelt eftersom det ännu kommer in förhållandevis få kaniner till mottagningarna. De flesta vet. är med andra ord mkt mer pålästa och har mkt mer erfarenhet av katter och hundar, och där, precis som sagts här, gäller fasta.
Främsta anledningen till att man fastar djur (och människor!) som ska sövas är att narkosen kan ge illamående och kräkning medan man sover eller under uppvak, o det är förstås farligt, man kan kvävas. Men kaniner kan inte kräkas så den risken finns inte.
Och som också redan sagts behöver de hyfsat obruten födotillförsel i sitt mag- och tarmsystem för att det ska fungera, och det är särskilt viktigt efter en sövning. Eftersom det (oavsett hur man bär sig åt) blir ett ofrivilligt uppehåll medan kaninen sövs, opereras och vaknar upp och eftersom en del kaniner inte är så sugna på att börja äta efteråt, är det helt galet att dessutom låta den fasta flera timmar innan op.
När Min hane kastrerades tyckte vet. att jag skulle ge hö och vatten som vanligt hela vägen fram till op. (alltså även ha det med i transportburen), men låta bli pellets eller grönsaker ett par timmar före. Hon sade ungefär att det var för att det inte skulle bli stående saker i tarmen som inte var lätta att förflytta. Helt ärligt lät hon lite osäker på den orsaken, men eftersom hon ordinerade hö så hade jag inga invändningar.
Jag blev också tillsagd att ta med sådant han gillade att äta när jag hämtade honom, så att man kunde locka honom att börja äta igen så fort som möjligt.