Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 4627 ggr
[Agilityvovven]
0

Morotshållare?

Tittade runt lite på kanintillbehör, och såg en sorts ''morotshållare''. Se den här.

Någon som har testat? Vad tyckte ni, bra, dåligt?

Visste inte vilken grupp inlägget passade i, flytta gärna om det blev fel..

Westham
0

Jag tycker det är för mycke metal :)
Mina kaniner vill ta med sig moroten när dom ska äta den.
Vill du hänga den ändå.. gör ett håller igenom och häng i ett snöre.. typ hampagarn eller liknande

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

riiffen
0

Ser ingen anledning till att ha den faktiskt :P

medarbetare på allergier.ifokus .

[Fruktiz]
0

Jag skulle inte köpa den, för mina kaniner vill springa in längst in i buren och äta sina morötter. Glad

Eveline
0

Såg en sådan i djuraffären häromdagen, undrade mest hur kaninstackarn ska nå in till moroten. Jag skulle inte använda en sån till mina kaniner.

malin--a
0

Hade en sån men tyckte inte om den alls, men det är olika från person till person :)

Emmsann
0

Jag hade en sådan för att undvika att min kanin käkade sönder moroten när han var nykastrerad och hade ett öppet sår och det gick finfint men visst var det knöligt att äta genom de små öppningarna. Dessutom var det ytters få morötter som satt bra i den. Antingen var dom förstora eller för små

//Emma

Cindy
0

Tanken är att ge aktivering, det tar tid att knapra i sig moroten om den sitter fast. Perfekt om man har en galler-skakare med mycket energi! Finns ju bollar för pelletsen också.

Vänliga hälsningar
Cindy

[h-malm]
0

Har en sån och tycker den är jättebra! Tar länge tid och är knepigare att äta för kaninen också, eftersom dom måste äta emellan metallen. Inte säkert att du gillar den, men jag tycker du ska köoa en och testa ! :D

[ninnakm]
0

Jag personligen gillar dem inte, inte heller mina kaniner. Morötterna måste vara "perfekta" för att kunna sitta i den på ett bra sätt. Mina kaniner föredrar att äta i från marken/skålen.

[Becca-]
0

Tycker inte om dem, kaninerna kan råka bita tag i metallen och få väldigt ont i tänderna eller till och med fastna, tycker det är bättre att precis som John säger, hänga upp dem med ett snöre om man nu måste göra något med dem.
Skulle nog säga att det är mer jobbigt för kaninen med en hängande morot, en en som sitter fast bakom metall.

riiffen
0

#10 Men det kan ju bara va bra att hänga upp moroten, jag har gjort det och kaninerna tycker att det är jättekul och får något att göra, istället för att bita i tidningspappret te.x. Att hänga upp en morot med ett snöre i gallret är ju inte värre än att gömma godis under spånet te.x och det verkar ju ingen ha något emot..Glad

[Becca-]
0

Jag förstår inte. Vaddå tidningspapper? Jag tycker bara det är nästan "farligt" med metall som hållare. Min hane fastnade med tänderna när han bet i en metallstång och fick bettfel resten av sitt liv. Så det är inget att skoja om precis..

riiffen
1

#12 Hmm… va? :P du skrev

Skulle nog säga att det är mer jobbigt för kaninen med en hängande morot, en en som sitter fast bakom metall.

Jag tolkade det som du menade att du tycker att en morot som hänger i ett snöre är jobbigare än en som hänger i en "morotshållare" och jag menade också att hänga den i ett snöre med mitt inlägg. Jag har inte skojat öht(?)

[Becca-]
0

Ja, men vad har det med tidningspapper att göra? x)
Fattade inte rikigt, men om man strävar efter att göra det "jobbigt" för kaninen att äta moroten, så är en hängade morot bättre än en hållare.
Nej, menade inte att du hade skojat, sa det bara som en tankeställare att det kan hända.

riiffen
0

Haha, aha :P mina kaniner blir lätt uttråkade och rastlösa och då äter dom på tidningspappret i buren, då menade jag att det är ju bättre att hänga upp en morot så får dom något annat att göra lixom :)

Fridaaaa
0

ser ingen anledning till att ha den:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Becca-]
0

#15 Ja, det klart!

Kristall
0

Jag skulle inte köpa en sån till mina kaniner iaf. Dels pga att endast vissa morötter passar i dem, kaninen får äta i en obekväm ställning, den kan skada tänderna (iaf på såna som mina matvrak som kastar sig över sina grönsaker..) osv, men också för att jag aldrig ger en hel morot på en gång, utan endast ett par bitar tillsammans med lite mer nyttiga grönsaker. Vill man ge kaninen mer aktivering kan man använda en sk aktiveringsboll eller gömma/sprida ut grönsakerna så kaninen får leta lite. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Agilityvovven]
0

#18- Håller med. jag brukar antingen gömma morotsbitar, läga morotsbitar i en boll som kaninerna kastar/rullar för att få ut godiset (de förstog den direkt, till min förvåning) eller lägga stora morotsbitar i en gallerboll som hänger i taket. :)

[Becca-]
0

Dessutom är morot inte så nyttigt som alla tror. Det är väldigt sött, och det enda som egentligen är "bra" för kaninerna är karoten som finns i. Men det finns så mycket annat man kan ge där det finns karoten, istället för morot.

[ninnakm]
0

Precis, morötter är inte särskilt nyttiga för kaniner. Tycker det ska ges som godis/frukt. + att det är ett onaturligt sätt för kaninen att äta på. Dem äter från marken, därför har jag inte hö häck, morotshållare eller dylikt. Även fast våra kaniner bor i burar och inte är "vilda" så kan man ju försöka göra det så naturlikt som möjlig, med mycket olika örter, grönsaker, gömma dem i halmen är jätte kul enligt mina kaniner, dem tränar sinnena som de är tvungna att använda i det fria. Har även hört flera vars kaniner fått bettfel av att ha bitit på den hårda järn "stången" som en morotshållare är gjord utav.

gaabriellaaa
0

#21 har tänkt prova gömma grönsakerna mina kaniner får i halmen, men hur lär man dem det liksom, att det just då ligger grönsaker där under när dem aldrig behövt letat förut? Tror inte dem bara "aha, idag ligger det säkert grönsaker där" Tungan ute

#20 vad kan man ge ist? :)

[ninnakm]
0

#22 det är lite det som är grejen, de känner ju lukten när de tex ska göra en gång eller liknande. Dem blir då mer uppmärksamma på sådant och tränar luktsinnet som de använder sig av hela tiden i det vilda. Mina kaniner lärde sig på nolltid;)

[Becca-]
0

#22 Man kan ge gojibär, mycket karoten och dessutom är det ett väldigt nyttigt bär för människor. Jättegott att ha i yoghurten!

gaabriellaaa
0

#23 hehe ok, det ska jag prova Skrattande

#24 jasså, kan man köpa detta på typ ica? Glad

[Becca-]
0

Ja, gojibär finns på ICA.

Fridaaaa
0

#26 Vad är det för slagsbär? Aldrig hört talas om:P

[Becca-]
0

Ett väldigt nyttigt bär för både människor och djur. Ser ut som torkade lingon och finns ofta i förpackningar på mataffärerna. Dock väldigt dyra eftersom dem är såpass nyttiga.
Mycket mera karoten än i moroten, och betydligt nyttigare.

Fridaaaa
0

#28 okej tack för svaretSkrattande

Cindy
0

#21 Kan inte du be dessa flera personer att maila mig på cindy@zoomarknad.se med sina berättelser? Efter 7 år i zooaffär har jag nämligen aldrig hört om ens ett enda fall, så det vore enormt intressant!

Däremot hör jag ganska ofta om kaniner, marsvin och hamstrar som under längre tid snedställt tänderna pga burgaller-skakning. Det är för att förebygga sådant som jag rekommenderar aktiveringsleksaker (utöver det självklara att ta ut djuret oftare…)

Vänliga hälsningar
Cindy

[ninnakm]
0

#30 Visst det ska jag be dem om. Tex min egen kanin drabbades av det för hon råkade bita i höhäcken, vilket var av samma material som morotshållaren.

gaabriellaaa
0

#30 fast att dem biter på gallret behöver inte betyda att dem inte har något att göra. Som min kanin skakar i gallret när jag kommer till buren och när jag går från den, för att han blir så .. glad? och lite arg när jag går då :P  och där hade ju inte tex en boll hjälpt.

Cindy
0

#32 Det är normalt beteende, men en kanin som fått bettfel av det skulle jag kalla understimulerad. Visst kan olyckor som #31 beskriver inträffa då tänder bryts, men så länge tänderna växer tillbaka rakt är det inget stort problem.

Jag har t.ex sett hamstrar vars tänder växer rätt ut ur munnen till följd av timmar av gallerskakning. Antingen får man skaffa gallerfri bur, eller ge djuret en så varierande och stimulerande miljö att de trivs i buren.

Vänliga hälsningar
Cindy

gaabriellaaa
0

#33 jo sant. Men skulle min kanin få bettfel av detta skakande som han gör när man är i närheten av hans bur, som ibland är ganska våldsamt, då är det ju inget jag kan göra åt. (dvs se till att han aktiveras mer)

Bamse 08
0

Jag har aldrig fått in moroten i den. Så jag ha tagit bort den.

What doesn't kill you makes you stronger.

Bamse 08
0

Kaninen kan ju också bita i metalen då kan det bli problem

What doesn't kill you makes you stronger.

Elinsspot
0

Vi provade att köpa en mest för skojs skull, och den vart inte populär. Användes knappt då vår kanin gillade att springa iväg med moroten, gärna ett varv eller två i buren innan han började äta på den {#emotions_dlg.wink}

Fridaaaa
0

#37 Så gör min jättekanin, Albin med haha ser jätteroligt ut :)

CHoPSTix
0

tror inte att det brhövs.. det är en ganska onödig pryl enligt mig då min kanin går och bär runt på sin morotsbit i munnen så att han ser ut som en hund med hundben.. (han gör likadant med en knäckebrödsrand)

Goodbye Kitty <3

ppyysseenn
0

Jag har aldrig haft det, men mina kaniner gillar inte när sakerna sitter fast, dom drar och sliter och har sig, haha!:) Dom vill ju sitta och äta sin mat i lugn och ro!

Moroter är ju väldigt olika i formen, så antagligen är det få som får plats…! (?)

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

claryy
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan man hänga upp t.ex. morötter i balsnören?

Emmsann
1

#41 Ja det skulle kunna gå. Dock får man tänka på kanines rygg och nacke eftersom det inte blir en normal ställning för dom att äta i och kan då få konsekvenser av detta!

//Emma

claryy
0

#42 okej:) Man kan ju hänga upp såatt kaninen behöver stå på bakbenen ist för att bara "böja på nacken",elr att den får stå på bakbenen och samtidigt ha stöd med framtassarna på ett träd elr nåt XD Fattar du vad jag menar?;D

claryy
0

Haha,trädXD Eller typ en vägg?Ingen hal vägg såklart;)

Fridaaaa
0

#43 Bättre att lägga det på marken. Hänger man det i t.ex ett balsnöre så kan ju inte kaninen äta på den, för då kommer den att gunga liksom, och då kan ju kaninen inte äta på den.

claryy
0

#45 Hmm..Kanske detXD

nykanin
0

Själv jag har inte provat men jag anser inte att de är behövligt :)

Mvh Linnéa