Mjällkvalster
Misstänkt likt iallafall. Idag blir det en tur till veterinären med Doris som har börjat tappa päls över skuldrorna. Jag antar att de gör hudskrap och kontrollerar vilken sort hon harr drabbats av för att kunna ge lämplig behandling.
I mitten på förra veckan började det, jag trodde först att det berodde på att hon blivit knottbiten eller att hon fått svampinfektion pga blött väder. Doris går lös i trädgården nästan alltid och har byggt sig en egen bohåla i en jordkulle bakom huset. Hon kommer fram och hälsar på oss och vill kela så fort vi sticker ut näsan. Ljuvligt att kunna ha kaninen lös i trädgården. Men så tråkigt nu när hennes päls inte är så hel och fin längre, nu kommer hon få "arrest" i buren tills hon är återställd och pälsen hel och skyddande igen, och så de andra kaninerna inte smittas.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skrapprovet från huden visade ingenting. Hon var ändå väldigt säker på att det var mjällkvalster så kaninen behandlades med injektion som ska upprepas tre ggr med en veckas mellanrum. Så det blir åktur till veterinären igen om en vecka.
Konstigt att det inte visade något! Hoppas injektionerna hjälper för att tappa päls och ha mjällig hud låter allt annat än trevligt!
//Emma

Ja hoppas det hjälper. Doris älskar att gå fritt i trädgården men så länge som hon har detta så måste hon sitta i bur. Ganska smittsamt också så det gäller att hålla henne från de andra kaninerna också.
Ev så måste de behandlas också, men eftersom det inte syntes något i mikroskåpet så valde vet att avvakta med detta.
#3 Men jag tycker ändå det är konstigt, kan du inte försöka fota och lägga upp en bild? Jag börjar tvivla om det är mjällkvalster även om veterinären vet vad h*n pratar om (vi kan ju utgå från att det var en duktig en). Det kan ju egentligen vara vad som helst!
//Emma

Kan försöka ta en bild. Men jag googlade lite på det och det är tydligen ganska vanligt att kvalstren inte alltid syns.