Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: hälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 2307 ggr
Emzen
0

Två syskon ihop. När kastrera hanen?

Hej.

Får hem två dvärgvädurs-syskon på lördag och försöker nu planera det hela på bästa sätt. Jag har haft kanin förut men aldrig två stycken. Jag har tänkt att dessa ska få vara tillsammans och undrar därför hur jag bäst går tillväga med kastrering av hanen?

har försökt läsa mig till på olika sidor men förstår inte riktigt. Hur länge kan jag ha de ihop innan det är dags för hanen att kastreras, kan jag ha de ihop ända till kastreringen?? (jag hoppas det eftersom jag bara har en bur).

Läste sedan någonstans att de sedan skulle vara delade en månad efter kastreringen?? Någon som vet detta? Erfarenhet av ämnet tas tacksamt emot.

/Emma

Valkyrie
0

Hanen kan kastreras  när han är 6-8 månader ungefär och sedan måste de vara isär i några veckor, ca 4-6 veckor.
Du ska helst inte ha tillsammans de innan eftersom om de kan vara könsmogna redan nu och det är inte bra om de får ungar eftersom de är så unga + att de är syskon men det är inte hela världens att de är syskon och paras, åldern är värre eftersom de fortfarande är ungar.

Du måste alltså fixa en till bur, hur gamla är de? och vilken ras?
Du kan bygga en bur av kompostgaller, är de inomhus?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Emzen
0

Det är dvärgvädursungar som är 8 veckor på lördag då vi hämtar dem. De ska vara utekaniner…. Har precis köpt en bur och kommer inte kunna köpa en till nu direkt.

Jag ringde till veterinären precis och de sa att jag kunde hålla koll på dem och att hanen kunde ev. kastreras redan vid 4 mån. kanske t.o.m. 3. Bara testiklarna hade växt på plats ordentligt. Komopstgaller eller utehage kan jag ju dela på dem med men kruxet blir ju att om 6 månader är det ju vinter igen…

Men finns det ingen minimiålder för när de kan bli könsmogna? Känner att det var längesen jag hade kanin nu och har dålig koll… blir till att plugga denna vecka :-) Har aldrig haft två kaniner men eftersom det ska vara utekaniner vill jag gärna att de har sällskap.

Valkyrie
1

Okej, hur stor är buren? du kan ju dela av den med kompostgaller om det inte är liten.
När kulorna har åkt ner kan man kastrera men jag tycker ändå man inte ska göra det i för ung ålder.
Ja då är det vinter… antingen köper du bara en eller så köper du en till bur.

Rest in peace Valkyrie!

Emzen
0

Nej buren är redan för liten så det är inget alternativ att dela av den. Får väl försöka få tag på en bur till då… Men måste man verkligen dela på de redan nu vid 8 veckors ålder? Hur blir det sedan när jag ska sätta tillbaka dem tillsammans igen då… Har de inte kommit ifrån att de är kullsyskon och växt upp ihop eller är det för kort tid för det??

Många frågor men jag är oerhört tacksam för alla svar :-)

/Emma

Valkyrie
0

Redan för liten? hur liten är den?
Ha kompostgaller då om du ska ha inomhus :)

Rest in peace Valkyrie!

Emzen
0

45*90 tvåvåningsbur. Startade en annan tråd om detta, som du också svarat i :-). Planerar ju att bygga till en stor hage till buren som de kan gå ut i när de vill. Vi kan inte ha kaninerna inne eftersom jag är allergisk.

Qepta
0

Buren är inte laglig.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Emzen
0

#7 Jag vet det… har precis köpt den och kollade inte måtten förrän sambon kom hem med den…Har som sagt en egen tråd gällande det. Men enligt en del här i forumet så funkar det ändå eftersom vi ska ha en stor hage till buren. Men du är kanske av annan uppfattning? Jag vet inte själv.

spiritedaway
0

Synd du inte läste på och planerade en bra bit före ni ska hämta kaninerna.

Kaniner kan bli könsmogna rätt snabbt och finns inget exakt gräns när det sker… Och bäst vore ju om hanen kastrerades innan ni ens sätter ihop dom.
För även om man håller koll på dom så kan en parning ske väldigt fort så man hinner inte göra något ändå.

(buren är t.o.m för liten för bara en kanin förresten)

Som sagt är det bäst att kaninerna hålls särade tills åtminstone den ena är kastrerad.

#8 Då ska hagen vara permanent för att det ska vara okej. Och är inte det planen bör ni fixa en ny bur så fort som möjligt.

Emzen
0

Jo det är klart att det bästa vore om jag visste allt innanObestämd, men det visade ju sig vara lite svårt. Trodde ju dessutom att det skulle fungera eftersom både de jag köper kaninerna av samt andra som är kunniga med kaniner sa att det skulle vara ok. Men det är klart att det är bäst att ta reda på fakta först. Vet dock inte om det hade hjälp då jag antagligen hade ringt veterinären och fått det svaret av henne…

Men det är väl inte mer än att jag får pressa plånboken och köpa en bur till, de är ju tillsammans alla syskonen nu så det var därför jag undrade om jag verkligen måste dela på dem direkt på lördag när de bara är 8 veckor?

Jag vet att buren är för liten… är väl iofs. samma regler för mått på 1 och 2 små kaniner men såklart tycker även jag att de ska ha så mycket plats som möjligt.

Hagen skall såklart vara permanent, ska ta bort en av luckorna där nere i buren och fästa en stor hage där.

Tack för alla svar, det betyder mycket för mig…

/Emma

Emzen
0

En fråga till…

Tror ni att det kommer gå lika bra att sätta ihop dem sedan när de varit ifrån varandra i flera månader? Ska jag ha de ihop under uppsikt så mycket som möjligt på dagarna så att de fortsätter vara kompisar eller hur hade ni gjort.. Måste ju vara fler här som köpt hane- och hona-syskon??

Tack.

spiritedaway
0

Dom kanske inte kommer vara könsmogna nu direkt, men du kommer ändå måsta sära på dom så fort som möjligt så inte den risken finns.

Jo men minsta lagliga mått för en kanin under 3 kg är 100*50*50. Och det tycker jag är alldeles för litet åt 2 kaniner egentligen. (Tycker t.o.m min bur som är 120*60 är för liten för 2 hermelinkaniner)

Jättebra med hagen så dom får utrymme.

Lycka till nu i alla fall. Hoppas allt löser sig.

Valkyrie
0

Jag tycker att om du har din 2 våningsbur och permanent hage runt så går det absolut bra :)
Men du skulle nog hinna bygga en bur med trä och minknät billigt och enkelt.
Går det inte att lämna tillbaka buren? eller så kan man väl ringa och klaga att den inte är laglig?

Rest in peace Valkyrie!

Emzen
0

Ja jag gör nog så.. jag börjar med att bygga hagen iallafall, så får det nog bli ett projekt bygga kaninbur sedan… Är missnöjd med buren hur som helst då den var i dåligt skick.. Jag köpte den på Blocket så att lämna tillbaka den för att den inte är laglig fungerar inte. Det får jag ta på mig som köpte den utan att kolla… Känns lite tungt just nu men det kommer nog lösa sig till det bästa snart.

Tack för svaren

Valkyrie
0

Kan du inte bygga ut den? det är ju perfekt :)
Tror det går att lösa bara man har lite fantasi.
Hur mycket kostade den?

Rest in peace Valkyrie!

Emzen
0

Jo det kan jag nog… funderar faktiskt på det.. gör den lite bredare och större på alla håll o kanter :-)

Den kostade 500 :-

/Emma

Moses2
0

Men snälla ni! Om man har en permanent hage som förlänger buren så är den väl inte för liten! För kaninen är det utrymmet den vistas på som gäller. Buren blir då lika stor som bur+hage!

Man behöver inte bli burfundamentalist! Vill inte skälla,FlörtGlad bara se det ur en annan vinkel.

Buren byggs ju ut i och med hagen tänker jag….