Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 1401 ggr
ella99bella
0

hjälp!

hej!

min lejon huvade kanin äter typ inget längre.

han äter inte hö elr andra grönsaker han åt förut och han äter inte gräs elr maskrosblad.närhan var liten åt han allt jag har nämt han åt hö hela tiden men nu äter han inget.han är glad annrs värkar inte sjuk han äter kanin pellets så det år nog inget fel på tänderna.han är innei mitt rum i en inne bur och får hoppa runt i rummet som han vill från 14 till 17 allfall en vanlig dag.han dricker rätt mycke vatten.

SNÄLLA hjälp mig han börjarbli rätt mager!

han har alltid varit rätt kräsen med maten.jag kanskehar skämt bort honom?Rynkar på näsan

Mvh/Ellen<3Glad

[ElisabethYL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gammal är han? Hur länge har det pågått?

Jag gav Tomasz "kaningröt" i början innan han fick upp aptiten (uppblött pellets) - prova med lite sånt, även om han äter pelletsen så kanske han inte får i sig vad han behöver.

Ta gärna en extra koll på tänderna för säkerhets skull samt att kontakta en duktig veterinär där du bor.

Ge gräs, nate, maskrosblad och allt du kan komma på (ha han framme och lägg det framför nosen på han tills han äter)

Vi håller tummar och tassar för din lille vän!

ella99bella
0

Tack!

jag ska prova allt det.

ja tror han är typ ett och ett halvt år!

Mvh/Ellen<3Glad

[ElisabethYL]
0

Då beror det nog iaf inte på ålderdom. Han blir nog bra igen ska du se.

Zvintos
0

Hur pass stor mängd pellets får han?

ella99bella
0

Han får 1dl om dan,en halv på morgonen och en halv på kvällen.

Mvh/Ellen<3Glad

[ElisabethYL]
0

Du kan nog ge mer tills han lägger på sig igen. :) När han har normalhull tycker jag 1 dl verkar lagom till en lejonhuvad.

ella99bella
0

Ja fast han äter inte upp allt o då äre ju ingen ide att ge han mer.

Tyvär kan man ju inte bara säga åt honom att äta upp!

En gång gillade han inte ett speciellt foder o då vägrade han äta i flera veckor o då fanns inte det speciella fodret han ville ha.så han är envis!Obestämd

Mvh/Ellen<3Glad

Zvintos
0

Jag tror problemet att han inte äter hö är för att han får för mycket pellets.
Visst bör han gå upp i vikt, men samtidigt är det ännu viktigare att han faktiskt äter hö.
Särskilt för magen och tarmarnas skull.
Så jag skulle faktiskt gjort tvärtom och minskat ner mängden pellets för att få honom att äta hö.
Se till att få tag på ett näringsrikt hö, för då ska inte samma mängd pellets ens behövas.
Man kan även ge tillägg med ex kokt potatis som kan funka att få upp en kanin i vikt.

ella99bella
0

Tack!hans hö är samma som hästarnas o just det här höt kanske det va lite mindre näring i.

tror du det funkar med hö men köper i djur affär?

Mvh/Ellen<3Glad

Zvintos
0

#9: Det kan funka, men jag upplever att det inte är fullt lika bra.

ella99bella
0

ska jag prova?

Mvh/Ellen<3Glad

[nataschaj]
0

Kan de va mask då??

Du kan ju lägga i lite havre med, å de är ju rätt mkt fett i det.

Annars dra ned på pellets å ge bra hö.

ella99bella
0

#12 hmm kanske.Hoppas verkligen inte det!Skrikandes

Mvh/Ellen<3Glad

[nataschaj]
0

13 ta ett sånt test å testa? då vet du i alla fall att du kan utesluta de, elr avmaska din kanin.

ella99bella
0

vad  för test?

Mvh/Ellen<3Glad

[ElisabethYL]
0

Har sett nåt sånt test på apoteket när jag hämtat ut min medicin, men kommer inte ihåg vad det heter. Men det är nog bara att fråga personalen.