Vikt på dvärgvädur?
Hur mycekt ska en dvärgvädur väga ungefär?
Jag tror mina är lite överviktiga ;)
1.9 är max men lan stambokföras meed 2.o också men får muin us….tror jag. kan inte så mycket om just det, men max 1.9 iallafall men minst vet jag intem, alltid haft stora pojkar :D

4 intill 5 mån - 1,10 - 1,40 kg
5 intill 7 mån - 1,40 - 1,70 kg
Max: 2,20 kg
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Min dvärgvädur väger lite över 2,5 kg, och han är inte alls överviktig. Snarare att han är lite för smal. :) Men då kan man ju inte ställa ut dom men det finns större varianter av rasen också :)
Emma
Vikterna som #2 nämner är ju vad de bör väga enligt standarden.
Men alla följer inte standarden. =)
Jag har haft en dvärgvädur som vägde 2,2-2,5kg och var inte särskilt tjock.
Sen har jag även haft en som vägt 1,2kg som vuxen, utan att vara det minsta smal alls.
Jo alltså willlbur väger ju för mycketr e nigt standarden men hans höfter skulle ju stå rakt ut mmom jag skuille få ner honom till standard vikt. Han öär jätte fin i kroppen med den vikthan har nu, skulle säkert in6te vara fel med lite extra. Så det öär väldigt indiviuellt. Gällane alla djur, och m'nniskor.
Ja, det verkar vara ganska olika på vikten på dvv.
Min hona Saga (som har en liten hakpåse men är nästan lite smal annars, man känner hennes ben över ryggen osv.) väger 1.7kg just nu.
Hubert väger 1.9kg tror jag och känns rätt bra i hull, kanske att han skulle kunna gå ner lite lite.
Å så hade jag min Tilda (som var en lejonhuvad dvv dock, utan man) och hon vägde 2.1 kg och hon var inte det minsta tjock, haha.

Min Diana som är ca 14 veckor och hon väger ca 1 kg och kanske lite mer och jag tycker hon är superliten och smal.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Min dvv pojke väger 1,9kg efter en hel del bantande. Men han är 4 år gammal och i den åldern lägger de på sig ganska mkt.
Tosca väger 2,2-2,3kg men hon har lätt för att bli tunn, drf får hon 1dl pellets. Nu känner man ryggraden ytterst lite. Men sen har hon fått ungar oxå och då går de upp lite och hon är dvv fuchs och de har en tendens att väga mycket.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#8 Man märker att Tosca och Muffin är syskon ;)
Muffin väger också mycket men har lätt för att bli smal ;D Även om han äter som en häst. ;)
Emma

Okej, tack för alla svar ! ;)
det är så här att vi har två kaniner som bor tillsammans, en väger ca 0,4 kg mer än den andra , men båda är lite tjocka. Vi vill få de att gå ner i vikt och har skärt ner på pelletsen men ger de lika mycket hö som innan. Bör man ge mindre pellets om de är ute dagligen och äter gräs?
#9 alla klagar på att Tosca väger mkt^^
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#10 Vissa av våra kaniner får ingen pellets alls nu under sommaren så du kan absolut ge dom mindre pellets nu på sommaren om de får mycket grönsaker & hö. :)

Min snart 4-åriga dvv väger runt 2 kilo, men hon är i superbra form eftersom jag hoppar henne. Det mesta som väger är nog muskler och det är ju tyngre än fett. :)
Jocke väger olika hela tiden :s Han pendlar i vikt typ hela tiden. Ibland väger han 2 kg och ibland 1.3 kg. Fast just nu väger han (och har vägt ett litet tag) ca 1.5 kg, och är i perfekt hull! :)
♥
Willbur väger nu 2.4 ( muskler och PÄLS) men ytterliggare skulle passa fint. (självklart fett med men det nämner vi inte för honom
)
Blev ju liksom ingen stambokförning och tänker inte ens tanken på att banta honom ens ett gram =O
Han behöver mycket näring för fin päls nu vid fällning och värmen är ultra jobbig med för den delen.
Hoppning har visat sig vara mycket kul sålänge det inte är för varmt m.m.
Men får se vad flickvännen kommer upp i för vikt så är det en 50/50 dylikt. Äh, hälsa först! :)

En fråga, min kompis undrar:
Vilket kroppsmått ska en kanin ha? Dvs. om man mäter runt magen med t.ex. ett måttband. I cm alltså. Där andra remmen på H-selen sitter?
# 16 "Magbandet" ska vara 30 cm om det är small & 38 cm om det är medium har jag för mig :)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

#17, Ja men alltså, vad är normalt för en dvärgvädur att vara runt magen ? :)