Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 9764 ggr
nennsan
6

Epilepsi hos kanin

Undrar hur många som har erfarenhet av epilepsi hos kanin? Vilka drabbas mest?

Valkyrie
0

Har tyvärr ingen erfarenhet om det och tror inte det är så vanligt.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

minkaninester
0

Vet att hundar & katter kan ha epilepsi, men har faktiskt aldrig hört talas om att kaniner kan ha det. 
Har tyvärr ingen erfarenhet av det och vet ingen som har det heller.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

riiffen
0

Jag vet bara en vars kanin hade epilepsi, denna kanin dog under ett epilepsianfall :(

medarbetare på allergier.ifokus .

[sstorm]
0

Mest drabbas (på kanin) vit bö och rasen wiener. De är som ett krampanfall på kaninen och den sprattlar häftigt, man ska alltså INTE avla på dessa kaniner.

nennsan
0

Det är så att min kanin har fått epilepsi och vill nu veta om andra har haft nån kanin med det. Min kanin lägger huvudet på sned och tuggar väldigt mycket, nos och slemhinnor blir alldeles blå och kroppen gör små ryckningar. Sen efter några minuter blir hon normal och busig igen.

Har varit hos veterinär men de kan ingenting göra. Om anfallen blir värre måste jag tyvärr ta bort henne :(

[sstorm]
0

#5 låter som epelepsi ja…

jahadu
0

#5 det finns tyvärr inget att göra åt saken mer än att göra det bästa möjliga av situationen och låta henne leva kvar sålänge hon kan.

lillaisa
0

Fy så trist! Hoppas den inte blir värre så ni måste ta bort henne.

/Isa

[gingerfreak]
1

usch ja :( fick åka in med min lilla älskling sent igårkväll och det fick bli att hon fick stanna och nu väntar jag på att dom ska ringa.. ååh, hon var helt okontaktbar och omedveten om någonting som hände runt omkring henne och hon bara skakade..:'(

lillaisa
0

#9 åh nej vad hemskt, håller tummar och tassar att hon blir bra!

/Isa

[gingerfreak]
1
#10 tack! Dom ringde nu och sa att hon mår lite bättre, men hon ska vara kvar till imon, skönt! :)
hjartelyckanskaniner
1

En av mina ungar dog troligtvis av ett epelepsianfall vad ägaren förklarade det iaf. Hon låg bara och skakade och sen slutade hjärtat att slå.

Ovanligt att de får epelepsianfall. Har inte hört det innan.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

hjartelyckanskaniner
1

Måste vara något i hjärnan på de. Har själv fått ta tester och rönken i hjärnan när jag fick ett epelepsianfall.

Men en kanins hjärna är ju så liten så det kan bli väldigt fel om man opererar de.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

jahadu
0

för att en kanin dör av ett krampanfall betyder inte det att den har epilepsi….alla skakar innan de dör, alla varelser på hela jorden. Dessutom kan man få ett krampanfall en gång i livet som aldrig återkommer, och då har man inte epilepsi. ett krampanfall kan man få av stress, ångest, om man är utmattad, åter och dricker dåligt mm….det är ganska vanligt och beror på att elektronerna i hjärnan ballar ur eftersom kroppen är ur balans, vilket leder till att man får ryckningar i musklerna. epilepsi är dessutom en uteslutningsdiagnos, dvs det är bara en diagnos man sätter om man inte har någon annan förklaring till återkommande krampanfall. ett krampanfall och ett epilepsianfall är inte samma sak, ser likadana ut Ja, men har man ett epilepsianfall är man sjuk i epilepsi, får man ett enstaka krampanfall så är det inget annat än ett krampanfall, så enkelt är det =P
hör många som säger att ens djur dör i epilepsianfall när det i själva verket inte är så. alla som har sett en varelse dö vet att livet avslutas med kramp eftersom hjärnan slutar fungera och återigen är det elektronerna och nerverna som då får kortslutning, vilket leder till att musklerna spänns fram och tillbaka snabbt.

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#14 Det där stämmer inte riktigt…
Har sett en del människor dö, och har aldrig sett att de krampat.
Kaniner gör ofta det däremot.

Fridaaaa
0

#15 Många människor som dör, grejar med fingrarna innan dem där, precis som kaniner krampar innan dem där. Samma grej ungefär :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
0

#16 Jaså?
Det är iofs rätt stor skillnad mellan att "greja med fingrarna" och intensiva dödsryckningar som ser ut som EP.

Fridaaaa
0

#17 Ja det vet jag, men menar bara att människor brukar med göra någonting (oftast i alla fall) innan dem dör, var så jag menade

jahadu
0

Hur mycket man krampar kan ju bero på dels hur känslig man är men också på vilket sätt man dör. Precis som #16 menar så förekommer det alltid någon form av kramp, om än bara lite i fingrarna.

[Luppa]
0

#18 och 19 Så unga och redan sett flera människor dö… Tragiskt. Gråter

jahadu
0

#20 jag har aldrig sett någon människa dö? =P

jahadu
0

Nu kom vi förresten lite OT, ber om ursäkt till TSOskyldig

[Luppa]
0

#21 det var typ dit jag ville komma. ;)
Sorry ts.

jahadu
0

#23 jo jag förstod det.
Jag har inte sett en människa (bara en hel drös djur) dö men vi fungerar likadant. Sen kan ju andra faktorer spela in i hur aktiva musklerna är, tex medicinering.

Fridaaaa
0

#18 Har inte sett det men vet dem som har och alla har berättat att dem har gjort någonting med händerna, så det är därför jag kan säga det. Har med sett djur dö, inte roligt det heller :(

KwanYin
0

Min kanin fick krampanfall två gånger tätt efterföljande på grund av intensiv stress. Detta liknade epilepsi men har aldrig kommit igen.

Vila i frid du underbara.
Alltid älskad - aldrig glömd.

KwanYin
0

Vad jag menar är, är din kanin väldigt stressad? Har ni andra djur i familjen som kan stressa upp emellanåt? Detta KAN (säger inte att det är så i ditt fall) kopplat till stress, alltså stressattacker som väl liknar epilepsi. Kommer det vid några speciella tillfällen?

Vila i frid du underbara.
Alltid älskad - aldrig glömd.