Tovig päls!
Hej! Min ena lejonhuvade kanin Molle har sedan en tid tillbaka haft tovar i pälsen. Han har en väldigt tjock päls på huvudet, kinderna & rumpan. De flesta tovor har jag försiktigt kunnat klippa eller kamma bort, men han har tovor precis intill kinderna som är i princip omöjliga att få bort!
Han verkar inte störa sig av det men ändå går jag omkring och oroar mig för att det ska bli värre. Är detta farligt? Och finns det isf något jag kan göra åt det?
Väldigt tacksam för svar!
//Mvh Emma
Gäller att kamma minst 1 gång/dag, så blir det inte så lätt tovor, annars får man helt enkelt klippa bort dem:=)
Kaninen lider bara om det blir massa tovor eller om man skiter i att ta bort dem helt, kan göra ont osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kamma honom så ofta du kan och när det väl kommer tovor så försök i första hand att reda ut dom med fingrarna och sen att borsta när dom är utredda :) Är det någon riktigt trasslig kan du nog klippa av den helt oxå.
♥
#1 Okej, jag får helt enkelt börja kamma honom oftare :) Tack för hjälpen!
#2 Okej, tack så mycket för hjälpen! :)
Är han en dvärgvädur? om inte så kanske detta ska flyttas om andra kanske har samma problem
What doesn't kill you makes you stronger.
#4 Finns inte långhåriga dvärgvädur, i så fall en överpälsad lejonhuvad dvärgvädur. Men det står att det är en lejonhuvad kanin i texten :)
#6 Detta är inte dvärgvädur.ifokus, finns inte ens, det är dvärgkaniner.ifokus = alla dvärgkaniner välkomna :)
ok det viste jag inte, alltid öär man sig något nytt.
Förlåt TS
Eller ja, alla kaniner är ju igentligen välkomna:)
#10 jag ber så mycket om ursäkt
#11 Nä men det är lugnt, det händer alla att man tänker/säger fel.
Nu tycker jag att vi går tillbaka om vad tråden handlade om
Jag skulle säga kamma med en tunn borste eller kanske en lite tjockare.
Kan ju inget ting om tovor men när du kammar kan du hålla i pälsen så gör det inte så ont = ) det är mitt tips
Men borstar man varje dag på en kanin som lätt får tovor så blir det inga ;)
Ville bara säga att de mesta av tovorna är borta nu, för jag tog tag i det igår. Men tack så jättemycket för era tips! :)
#15 Skönt att göra:) Men borsta kaninen varje dag, och inte med en borsta utan en kamm, med fina "taggar", då redan man lättast ut tovor osv :)
#16 Aa :) Ja, det ska jag göra. Jag använder både &, först borste och sen kamm (: