Dvärgvädur - funderingar
Jag har fastnat för en dvärgvädur och undrar:
1 - Hur stora blir de?
2 - Kan man ha en i en bur på 140*70 cm (55 cm hög)?
3 - Finns det några "rasbetingade" sjukdomar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1. Svårt att svara på.. De väger som fullvuxna 1-2 kg, men en fet kan väga upp till 3 kg(som min gjorde). Alldeles lagom att ha i famnen ;)
2. Ja det kan man. Minsta måtten för en dvärgkanin är 100x50x50 cm.
3. Inte vad jag vet.
Tack för ditt snabba svar :)
Då kan jag med gott samvete hämta henne efter jobbet imorgon då
- hade en dvärgvädur, men kommer inte ihåg så mycket eftersom hon avlivades pga sjukdom för 15-19 år den.. Men kommer ihåg att hon var väldigt gosig och glad tjej…
1. En dvärgvädur ska enligt standard väga mellan 1,4-1,9 kg för att få maximal poäng på utställning.
Men det finns individer som väger både mindre och mer utan att vara tjocka/smala.
Jag har haft en (bor numera i Finland) hona som vid snart 3 års ålder väger 1,2kg.
Har även haft en hane som vägde 2,5kg.
Båda var i jättebra hull.
2. Minsta mått för en kanin under 3kg är 0,5 kvadratmeter med minsta sida och höjd på 50cm.
Exempelvis 100x50x50cm, men även 90x60x50cm eller 80x70x50cm osv.
3. Dvärgväduren har vad jag vet ingen direkt rasbetingad sjukdom.
Däremot bör man väl som alltid vara noga med att se till så att bettet är korrekt.
Krummare huvud ökar risken för att bettet inte blir korrekt.
Okej. Hoppas det går bra med tjejen! :)
Du har fått bra svar på 1. och 2. men enligt egna erfarenheter och också av andra med dvärgvädurar så finns risken att de kan drabbas av ögoninfektioner lite oftare än vissa andra kaninraser. Nu kan ju det vara även en myt eller bara tillfällighet och det är inte alla som drabbas av det heller. Men förövrigt så är det en stark ras med gott immunförsvar som tål mycket :-)
//Emma
#5: Det hänger troligen ihop med hur huvudena är utformade.
Har de krumma huvuden (dvs relativt platta) kan även tårkanalerna påverkas oftare än annars.
Ja ögoninfektion verkar vara lite vanligare…Betty som är lejonhuvad dvärgvädur har ju dvärgvädurens utseende och hade ögoninfektion 2 ggr förra året…Men ja det är bara och tvätta och så :)
Har för mej att dom (om dom har lite "bulligare" huve) har lättare att få bettfel. Och att dom lätt kan få rinnande ögon. Men detta gäller såklart inte alla :)
♥
1 - Hur stora blir de? Lagom ;) Nej men rasstandarden säger max 1,9 kg men de allra flesta brukar väga mer än det.
2 - Kan man ha en i en bur på 140*70 cm (55 cm hög)? Ja helt klart godkänd och bra mått! Lagligt mått till dv.kanin är 100x50x50 ungefär (höjden måste vara minst 50cm), så den buren är superbra
3 - Finns det några "rasbetingade" sjukdomar? Inte just speciellt för dvärgvädur, möjligen lite rnnnande ögon (dock inte alla)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den onaturligt kompakta huvudformen (gäller ju även "plattnosade" hermeliner och andra raser med sådan huvudform) sägs göra att dvärgvädurar bl.a. har större tendens till bettfel och trängre tårkanaler och luftvägar.
Öronen (liksom hos andra vädurar) lär dessutom öka risken för öroninfektion samt påverka hörseln negativt.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Jag tycker att du har fått bra svar på frågorna. Vill bara säga som några sa är att de kan väga lite olika utan att väga för mycket, Kan ju ge ett exempel min kanin väger 3 kilo och vi var hos vet och de sa att han vägde "bra"
What doesn't kill you makes you stronger.